Renovering av en 93 XLT SP

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Tjenare.....
Tänkte börja lägga upp lite bilder och info om mitt projekt. jag köpte skotern för 3 veckor sedan uppe i ljusdal, den har stått bakom ett garage senaste 4 åren, riktigt sliten och risig, såg ut som en löv/skrot hög. men höll på att svimma av när vi sprutade in lite startgas och på 3 rycket startade liket.. körde upp den på släpet, pröjsade och åkte hem..:rock:

Attachments

Last edited:

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Här kommer lite bilder från rivningen..
För det första Garagekylskåpet fylls upp med allehanda förtäring..:beer:
fy f*n vad allt hade rostat/ärgat fast, skitigaste motorutrymme jag nånsin sett en halv skog, lite reservdelar, halvt kilo fett och 1liter olja.......
tillslut var snurran på bänken och då blev de en rom/cola..

Attachments

Last edited:

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Så var det dags att riva framvagn / kedjehus / boggie...
Rondell och tigersåg var det som gällde, varenda j***a hylsa/bussning satt som berget, fick såga isär framvagnen och boggien..

Attachments

Last edited:

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
ALU Svetsjobb.....(polare som grejar)
Motor : spricka genom båda blockhalvorna i kåpan runt svänghjulet
Boggie skenorna : fylla igen nästan alla hålen (ovala) + 2 nya "öron"

Attachments

Last edited:

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Nu är jag i fas, det vart lite mycket på en gång.. nu blir det längre tid mellan inläggen..

tacksam för tips och trix....

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
300000 öre
mattan e superfräsch och resten e skrot......:laugh:..
nä skämt åsido så hade jag bara tänkt fixa den hjälpligt, men när jag börjar med nåt så har det en tendens att spåra ur totalt...men jag trivs i garaget, lyssna på pudelrock och dricka öl är ju inte fel

Last edited:

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Då var det dags för lite frågor ?????

1. Vart får man tag i popnitar , hittar Bara småskallade..?
2. Nåt smart sätt att laga bukplasten? kapat hål..(se bild..)
3. Vad ska man använda för grundfärg/lackfärg till chassie?
4. Tips på värmeisolering till avgassystemet? , smälthål i bukplasten
5. kylvattnet.. vilken blandning på glykol/vatten?
6. Renovering av Foxdämparna till en vettig peng..

Last edited:

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Då var det dags för lite frågor ?????

2. Nåt smart sätt att laga bukplasten? kapat hål..(se bild..)
3. Vad ska man använda för grundfärg/lackfärg till chassie?
2.Du kan väl popnita dit en alu-plåt?, kanske inte så snyggt men det är väl på undersidan? Kanske går att fixa med typ plastic padding (stavning)? (Fast det har jag ingen erfarenhet av)
3. Det borde väl funka med vanlig hobbysprayfärg från biltema eller liknande, med bra förarbete borde det bli bra,

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
2.Du kan väl popnita dit en alu-plåt?, kanske inte så snyggt men det är väl på undersidan? Kanske går att fixa med typ plastic padding (stavning)? (Fast det har jag ingen erfarenhet av)
3. Det borde väl funka med vanlig hobbysprayfärg från biltema eller liknande, med bra förarbete borde det bli bra,
Tänkte nog nita dit en alu plåt det borde ju bli lika stadigt som plasten i alla fall

testade en prov "fläck" med sprayfärg, vart jä****t blankt och snyggt (men tunnt) men gick att klösa bort med nageln, måste nog ha nåt som blir hårdare, eller kanske det blir bra om man lägger nån grund under sprayfärgen.? nån som vet?

Någon som vet vart man kan få ta i XLT lila färgen (toppen mm)?

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Tänkte nog nita dit en alu plåt det borde ju bli lika stadigt som plasten i alla fall

testade en prov "fläck" med sprayfärg, vart jä****t blankt och snyggt (men tunnt) men gick att klösa bort med nageln, måste nog ha nåt som blir hårdare, eller kanske det blir bra om man lägger nån grund under sprayfärgen.? nån som vet?
Det blir nog bäst om du ryggar upp ytan med fint sandpapper sedan lägger på 2-3 lager grundfärg, sen går du på med ett par lager med den färgen du ska ha, sen för extra finish och slitstyrka kan du ju lägga på ett par lager klarlack.
Låt alltid färgen TORKA ordenligt mellan lagren.

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
4. Avgasbandage funkar bra, finns billigt på biltema.
5. Står på flaskan, man brukar väl säga 50/50 men jag har ca. 55/45. Alltså lite mer glykol än vatten.
6. Fråga dig fram, priserna varierar väldigt mycket.

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
tack för tipsen, kom just upp från garaget, blev bara en kortis i kväll, jobbar i x-tra i helgen så man måste sova lite.. rengjorde alla boggie delarna och knackade ur gamla lagrena, det var värre än jag trodde, blir 12 nya hjullager, alla bussningarna och alla utom en av axlarna, samt svetsa och förstärka dämpar fästena.tur att man har polare som har lite att göra på sina jobb så dom hinner fixa delar till mig..:)

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Då har motorn delats, veven verkar OK, ska kasta allt i ultraljudstvätten i morgon, (om det inte blir riktigt jobb på jobbet :D ) så ska man hinna med det i morrn och kanske ta lite foton, sen är det bara att beställa, kolvar, lager, packboxar mm mm mm mm..

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
jaha då hade man en ganska givande dag på "jobbet" i dag kluven( igår), tvättad och svetsad i dag.. till och slipa i morrn om man kan smita undan :D, och försöka hinna svetsa boggie skenorna..

Attachments

Last edited: