Renovering av en 93 XLT SP

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Då har man knåpat ihop en liten lista.. de blir många timmar i källaren.....
  • Renovera sadeln/tanken.
  • Fixa en ruta.
  • Laga och ev lacka huv.
  • Ny värme isolering i baljan / huven.
  • Bygga styrhöjare, lacka styre.
  • Nya Handtagsvärmare / Handtag
  • Fixa stänkläppen..
  • Renovera ALLA 4 dämparna, hårdare fjädrar
  • Nya boggiefjädrar
  • Lagra om alla hjulen
  • Förstärka /svetsa skenor och dämpar fästen
  • Svarva nya bussningar / axlar.
  • Slipa och lacka skidorna
  • Nya slides och skidbelag (ev plastskidor)
  • Kolla igenom chassiet efter skador,
  • Bygga om boggie infästningarna (sänka boggien 5cm fram 8 cm bak) tror jag...
  • Slipa ner och lacka chassiet
  • Svetsa blockhalvorna
  • Mäta upp veven och kolla att den är OK (nya lager/packboxar)
  • Borra eller horna cyllarna
  • Nya kolvar
  • Gå igenom fuggarna
  • Renovera / kolla igenom variatorn
  • Kolla vattenpumpen och byta rem.
  • Plocka bort oljepumpen,
  • Gå igenom elsystemet.
  • Gå igenom kylsystemet, några slangar skadade
  • Slipa och lacka eller bandagera avgassystemet
Har säkert glömt hälften,tipsa gärna om sånt jag glömt..

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Tjena jag har en undran över materialet på axlarna/pinnarna i boggien på min xlt sp -93 ,
just nu sitter det några av ALU och Några av stål..
trodde först att dom 2 som man bultar i chassiet skulle vara stål men det var en av varje??? är det rätt?
dom 3 korta och den längst bak mellan slidesskenorna är av ALU.

Spelar det nån roll ??

Tacksam för snabba svar, tänkte svarva innan helgen...

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Så då var skenorna svetsade, toppkåpan lackad, axlarna svarvade och kolvarna, lagren, packboxar kommit, så nu gäller det bara att lyckas smita ner i garaget....:D

Attachments

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Får man fråga vad du jobbar med?

Annars riktigt snyggt, du kan de här du inte första gången du är i ett garage antar jag? ;)
jobbar som strålskyddstekniker, men har förflutet i både raggar och hoj svängen, så ett par muttrar har man pillat på. sen så vore man ju korkad om man inte utnyttjade sina kompisar/kollegers kunnande och tillgång till maskiner som man har våta drömmar om...

Jädrar! Riktigt bra jobbat, topp locket blev riktigt snyggt:)
Bara lackat svart och sedan planslipat fram alun...e j****t nöjd själv

Jimmy

Välkänd medlem
13 okt 2006
3.212
0
36
43
Kiruna
Det ser bra ut :) Gillar när man renoverar upp gamla maskiner till toppskick :D Vill se slut resultatet på denna :D

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
roligt att det är fler än jag som gillar detta, jag trivs i garaget (kanske elak fru) eller... jag har mekat mycket med HD (mest choppers) och gamla amerikanska bilar så jag tänkte pröva på en skoter, och hittils så har det gått bra, men det är tur man har detta forum att fråga om hjälp/tips här finns kunskap och folk som är villiga att dela med sig av den.:D.. tyvärr så vart det för mycket focus på rusdrycker i kväll:beer: så det blev inget gjort i garaget.. hoppas man är i hyfsad form så man orkar ner i garaget och pilla lite i morrn

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Händig kille, helt klart... :rock:

Tänkte tipsa dig om Biltemas 2-komponent färger. Finns som grundfärg och i ett antal standardkulörer som svart, vit, blå, röd osv... OBS!! Går att använda både på plast & metall! Funkar både på huv och chassie! :D

Mitt förslag är att du sprutlackar, såklart.

Matta ner allt med 120-180 våtslippapper.
Thinnertvätta!!!!!
Grunda första varvet.
Spackla och slipa tills du är nöjd.
Grunda andra varvet.
Mellanslipning med 240 våtslip för att få bort ev dammkorn.
Lacka med färgen två varv. Max 8 timmar mellan varven, men 3 funkar bra.

Förtunna med tillhörande Biltemaförtunning. Lämplig mängd förtunning är ungefär dubbelt så mycket som mängden härdare. Spruta med förhållandevis litet munstycke om du inte är van lackerare. Lätt att bomba på för hårt, och få rinningar.

Ett annat bra tips är att hänga upp varenda lampa som finns i stan i ditt lacktält... Ser man inget blir det bara skit...

Primer:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=104648

Lack:
http://www.biltema.se/products/product.asp?iItemId=104650

VA?? :hahaha:Lacken är ju Top-Coat till båtar, är jag dum i hela...
Slappna av, så länge du grundar med rätt primer så blir det kanon!;)

Glöm allt vad sprayburkar heter. Du verkar ju vara seriös, så använd 2-komponent...

Grym klass på det du gjort hittills! :hello:

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Man får tacka för tipset, BCOOL för när det gäller lackering målning mm då är man ute på tunn is, duger inte till att rita en streckgubbe ...:laugh:
får se när man har tid att lacka chasie, tänkte i alla fall börja med grundjobbet till veckan..(äntligen semester tyvärr endast 1 vecka:bawling:)

doffe29

Välkänd medlem
25 maj 2009
156
0
6
Älvkarleby
Nu är de dags att få nåt gjort, tyvärr så har man jobbat sjukt mycket senaste 2 månaderna (12timmars skift) och jobbat x-tra på skiftledigheten., men i kväll efter 18:00 är man tillbaka på 07:00-16:00,m-f så då får man lite tid över, men en del har man hunnit,(lite dötid på jobbet:D)

Motorn är ihopsmälld, (väntar bara på insugsgummina)
Båda variatorerna fixade
slipat allt som ska lackas
Alla stötdämparna skickade på renovering.
Byggt nya fotsteg/förstärkning i ALU durkplåt.

så nu e de bara att få på färgen, sen börjar de roliga, finns det nåt bättre än att börja montera allt när det hela nya/renoverade delar.....blir nog ett par kalla pilsner och en fin single malt i garaget i kväll...