A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Jo, ger säkert ett ***** fäste men lär nog tugga skor något så förbannat!
Jag körde med självborrande plåtskruvar på förra maskin i en säsong och skona var som nya :rolleyes: Så inte tror ja att de där nitarna skulle vara några problem med. :ciao:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Blir inga bilder på framvagn idag :( någon hade räknat lite fel på hela 10mm på nedre infästningen så det blev en helt fel castervinkel på hela 26grader! Ska vara 18grader :)
Så nu blir det att göra en ny nedre a-arm. Dom övre är klara och rätt iallfall.

Last edited:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
Blir inga bilder på framvagn idag :( någon hade räknat lite fel på hela 10mm på nedre infästningen så det blev en helt fel castervinkel på hela 26grader! Ska vara 18grader :)
Så nu blir det att göra en ny nedre a-arm. Dom övre är klara och rätt iallfall.
Så även proffsen kan göra fel? :beer:

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Blir det inte strömavbrott eller något annat oväntat så är dom klara någon gång ikväll. Håller på att svetsar för fullt.

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
Jag måste ju säga vilket intressant bygge, det blir roligt att följa. Jag sitter på jobbet och följer projektet varje dag. Det här kommer nog bli 2 riktigt hårda maskiner som jag hoppas jag får se en glimt av på lederna i Ö-sund.

En fråga till asker: Hur fungerar IQn som 153" i lössnön? Med den där snurran kan jag tänka mig att det skyfflar på ganska bra men jag tänkte eftersom det är en "crosskoter" vore det intressant å veta hur den presterar som lång maskin.

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
riktigt fränt bygge, ger ett vill ha begär!
vars får ni pojkar tag i 1200WC motorer?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
"Graesvik": Tycker den funkar kanon med 153" känns inte "lång" som jag trodde den skulle kännas. Kommer från en kort zx mxz600 tidigare.
Tror man får kvar mycket "lekkänsla" med just 153" då motorn trycker på bra. Går ju fint att köra på rullen med och tror att hade den vart kortare så hade det bara blivit jobbigt med att aldrig kunna styra.

"bacc" för att få tag på en wc1200 motorn så antingen så pröjssaar man runt 100000kr från andra sidan pölen och får en färdig ny motor med pipor eller så köper man lite delar och tillverkar många delar själv så blir det något billigare.

Last edited:

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
okej, det var inte dåligt. hur mycket får man ut ur till exempel din motor?

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
"Graesvik": Tycker den funkar kanon med 153" känns inte "lång" som jag trodde den skulle kännas. Kommer från en kort zx mxz600 tidigare.
Tror man får kvar mycket "lekkänsla" med just 153" då motorn trycker på bra. Går ju fint att köra på rullen med och tror att hade den vart kortare så hade det bara blivit jobbigt med att aldrig kunna styra.

förstod nästan de, det hade kanske inte varit samma smidighet med en 440 motor i och den längden?
Jag undrar också lite som "Bacc" hur mycket får du ut ur 1200:an?

Förresten, snyggt gjort med a-armarna det blev ju ruggit bra, med lite färg så är det perfa! :beer:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Står lite tidigare i tråden men WC motorerna brukar ligga runt 200-250hp beroende portning, pipor, förgasare osv... Asker siktar på uppåt 250 hästar till nästa säsong då cylindrarna har portats, nya förbränningsrum, större förgasare mm...

bacc

Välkänd medlem
8 mar 2009
266
0
16
Står lite tidigare i tråden men WC motorerna brukar ligga runt 200-250hp beroende portning, pipor, förgasare osv... Asker siktar på uppåt 250 hästar till nästa säsong då cylindrarna har portats, nya förbränningsrum, större förgasare mm...
Okej, det är ju ''helt okej'' ändå!
Fränt bygge hur som helst. ;)

Graesvik

Välkänd medlem
2 apr 2009
524
6
18
Boden
jahaa jag måste ha läst för fort nånstans. Ja det blir ju kräm så det räcker kan vi ju konstatera. Vad siktar du på å få ut ur din då? Siktar du på nå speciellt antal HK?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Idag fick jag hem lite mer alu så jag har att göra :D
Ska bli 8st boggiehjul och en offsetaxel bak.

Har mest slitit med pulverlacks-ugnen idag för att sätta i mer värme slingor så man kommer upp i temperatur inom vettig tid. Kommer bli helt livsfarlig att pilla inuti och bakom ungen, detta ugnsbygge innefattar ingen som helst el-säkerhet :rolleyes: , de "nya" värmeslingorna kommer från 2st ugnar som säkert var populära på 50talet.

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
Nu fattar jag inte...:rolleyes:
Ska du ha värmeslingor till kylaren så den blir varm ? eller vad är det du menar :p

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
ja lite dåligt förklarat kanske... värmeslingorna ska vara i den stora ungen som vi byggde tidigare för pulverlacken. Ingenting med skoter att göra egentligen förutom att det är för att kunna pulverlacka de delar som ska ha färg.