A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Roggaz78

Aktiv medlem
30 jan 2008
94
0
6
Brunflo

en dum fråga kanske men vad använde ni för verktyg när ni tog ur hålen ur fotstegen. funderar själv på att göra de på min rr men har inte vågat ta tag i det än

mvh Roger

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
en dum fråga kanske men vad använde ni för verktyg när ni tog ur hålen ur fotstegen. funderar själv på att göra de på min rr men har inte vågat ta tag i det än

mvh Roger
Borrmaskin för att borra hål för bladet till sticksågen och sedan slutfinnishen med handöverfräs med vanligt träfrässtål.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Jag ställer en följdfråga: hur blir styvheten i fotstegen efter man tagit upp hål för att få bort snön? Blir dom mkt "vekare"?

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jag ställer en följdfråga: hur blir styvheten i fotstegen efter man tagit upp hål för att få bort snön? Blir dom mkt "vekare"?
Körde nästan hela förra vintern med öppnade fotsteg och det håller och känns inte alls vekare. Är som förstärkningarna som håller upp fotstegen.
Dock är det ingen crossåkning man sysslar med längre men en hel del hopp och lek blir det!

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
ursh å blä vad ful den va du kan ju slänga av den hos mig så slipper du ta i den så mkt,den ser ju helt krokig och skev ut och inte ska du behöva sätta på sånt skit på skotern;)
Nu när du säger det så ser ju svingarmen lite krokig ut :shocked:
Fan oxå, får jag säg en treårs prenumeration på Damernas Värld är den din ;)

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
Tog och gjorde något som borde sitta standard på iq:n
Ett par tåhooks, vilket man saknat på iq:n i vintras då original är väldigt grunda och lutar åt fel håll.

dom där kommer göra stor skillnad, lättare att "lyfta" skotern blir det, hade liknande på min iq men fick snabbt montera en extra plåt mot torpedväggen för om man hoppar så är det grymt lätt att landa med fötterna ovanpå tåhållarna och trycka dom neråt,

bara ett tips, sen blir dom styvare också.

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Hehehe det är fixat ;) hur går det med resten av skotern,tagit nån premiärtur ännu?
Ingen premiärtur :tsk: Delvis då det bara töar ute och knappt finns nån snö men sen väntar jag på en (jevla) bussning till primären vilket totalt hindrar mig från att montera den... Liten o sketen bussning dessutom, vilket inte hade irriterat mig om de inte vore för att usps verkar ha skickat paketet till utvisningsbåset. Paketet har inte rört på sig på typ två veckor... Skickades innan boggien skickades vilket gör mig lite orolig, även om usps har varit segare förut...

dom där kommer göra stor skillnad, lättare att "lyfta" skotern blir det, hade liknande på min iq men fick snabbt montera en extra plåt mot torpedväggen för om man hoppar så är det grymt lätt att landa med fötterna ovanpå tåhållarna och trycka dom neråt,

Bra tips, nu är inte jag nån våldshoppare men jag kan ändå tänka mig hur man lyckas trampa ner den ändå...

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön

Ja det är något man verkligen har saknat på denna skoter. Tror nog det ska hålla som det är, är samma alu som tunneln är byggd av och den är stenhård. Snarare att man river lös nitarna i så fall. Men det återstår att se i vinter :) om det nu blir någon :bawling:

mrballz

Välkänd medlem
1 feb 2008
1.334
1
16
Kåge, skellefteå
Klart.se säger 33 cm i Blåsjön (eller ja Gäddede så med lite tur mer i fjällen) under nästa lördag - tisdag! :wof: Men det är ju rätt långt tills dess så prognosen kan ju ändras...
litar inte ett skit på sånt:hmmmm:man ska se de med egna ögon annan känns de bara som en massa rabbel..

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
litar inte ett skit på sånt:hmmmm:man ska se de med egna ögon annan känns de bara som en massa rabbel..
Det är kvalificerat rabbel ;) Givetvis stämmer det inte exakt men det baseras ändå på kvalificerade uträkningar, och när de visar så starka siffror, dvs kraftig nederbörd under fyra dagar lär det innebära att det absolut kan snöa hyfsat runt dessa datum. Men givetvis litar man inte blint på deras diagnoser...

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
jo snödjup är VÄLDIGT lokalt kan skilja mkt på bara kilometer avstånd, har dessvärre varit lite snö än i klimpfjäll som ligger 5 mil bilväg från blåsjön, så 33cm kan nog stämma, tippar på 20cm i klimpen, men i fjällen så är de ju inte ovanligt att det kan komma 30-50cm över ett dygn, så jag hoppas på ett par sånna dygn till jul!!!

starka västliga vindar med mörka moln då kommer de mkt snö i blåsjön :D

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Är inte prognosen rätt till 75 % imorgon, 50% nästa dag osv..

Vill minnas att man skrivit ut det på smhi.se

*Edit: Smhi säger 85% till kommande dag.

Last edited:

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Bjuder på lite bilder såhär på kvällskvisten

Asker vägde givetsvis skapelsen eftersom vi läst att den ska väga under 20kg, vilket vi ställt oss skeptiska till även om vi visste att den var lätt.

Men se på fan :)

Den var egentligen 16" bred så den skickades till svarven och efter lite maskinerande kunde vi senare montera den vackra tingesten.
(ursäkta småkass bild, och behållaren ska sättas fast och inte hänga som den gör där)

Något som vi reagerade på var den löjligt låga attackvinkeln, vilket ska bli oerhört najs i djupsnön hoppas jag :amuse:

Sen en bild på nuvarande statusen, boggien syns inte direkt bra här men tänkte visa hur snyggt det är innanför huven just nu :amuse:

Så ja nu är det fan bäst att väderprognosen stämmer och att paketet med delarna kommer fram :p

Last edited: