A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Hadde tenkt å skrive litt hvordan det gikk med Dyno bremsing.
Det var veldig lærerikt, må jeg si!
Fant du ikke skrive hva jeg hadde i tankene når du kjører, men da jeg kom hjem tok jeg og kutte rørene 7cm og faen hva det er sykt bra nå! Den hadde en topp hk ved 7850rpm og etter kapringen, hadde jeg foldet på 3g å redusere turtallet på 8500rpm. Nå etter 8000rpm den har en kraft kick, som er ubeskrivelig, det bare slamming inn skiene og finner veien opp. Noen tall jeg ikke vil avsløre, men nå er det helt klart på høyre side av 200 sträcket med god margin.

Vi var där så länge så man nästan börjat prata/skriva norska igen :)

Som det ser ut nu blir det portade 800VES cylindrar, andra toppar och ev andra pipor, ska testa dessa kapade pipor först med VES cylindrarna. Men som det känns nu så behövs det inte :) Men mycket vill ha mer brukar man säga....

Och till Dynomite det du säger är nu mer lag!

Sammanfattning: fan va den går bra nu!
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Vad bra du fått fart på den tillslut.:tongue1:. Om jag fattar Norska rätt så har du slutvaret på 8500v nu? Och den drar hårt ända till slutvarv nu med kapade pipor? Eller ger den max effekt vid 8500v nu och du har mer slutvarv?

Kan tänka mig att det blev lite låga siffror med långpiporna,,,Hur låga?

Jaha du har eller ska skaffa riktiga ves cylindrar nu och porta dom ? Är riktiga ves mycket bättre på något vis? Större kanaler eller fler kanaler?

Vart lågvarvsdraget mycket försämrat efter 7 cm kapningen ,,,typ gick den mycket sämmre upp till 6000-7000v? Om jag räknat rätt ligger du runt 108-109 cm nu efter kapning?


Bamsegrill hur for det för dig då?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Askers är variatorkittad att toppa ca 8500 nu, men kapningen gjordes ju hemma efter norgeresan så exakt vart peak effekten ligger vet vi inte. Men den matar helt klart på mer nu efter 8000 och upp till 8500 enligt asker...
Vad jag kunde förstå på asker så drog den uppåt 9000 innan han satte på tyngre vikter så den kan ju över 8500 men hur mycket det ger över 8600 vet jag inte. Vet inte om asker kunde känna den skillnaden heller, man har som fullt upp med att koncentrera sig på att inte dö efter 8000 varv :p
Han får själv fylla på med mer info...

För mig gick det sådär, helt ok men inte vad jag hoppats på...
Hade hoppats på övre 14* och gärna lägre 15*.
Ligger som det är nu på 140.3 med peak på 8050 rpm, samma effekt upp till ca 8150 och sen slopar den några hk till 8200...
Så det är väl helt ok ändå med tanke på att piporna var mest på lek egentligen och ett ballt projekt. Och den öser ju ändå faktiskt bra nog som den är nu. Viktade om variatorn igår och fixade dreviningen till 2.05 i ratio och det är fan en rätt underhållande maskin :) Ska även sägas att 800an original bänkar från låga 120 upp till en bit över 130 beroende på bestyckning på de dynos jag sett...
Men vill jag gå upp i effekt är det primärt andra pipor som gäller, något som dock inte är aktuellt just nu eftersom jag ändå är nöjd över hur den går nu :amuse: Men vi får se, vi fick riktigt j*vla bra tips av dynamite så troligtvis kommer ingrepp att ske, vi får se när bara ;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Vad bra du fått fart på den tillslut.:tongue1:. Om jag fattar Norska rätt så har du slutvaret på 8500v nu? Och den drar hårt ända till slutvarv nu med kapade pipor? Eller ger den max effekt vid 8500v nu och du har mer slutvarv?

Kan tänka mig att det blev lite låga siffror med långpiporna,,,Hur låga?

Jaha du har eller ska skaffa riktiga ves cylindrar nu och porta dom ? Är riktiga ves mycket bättre på något vis? Större kanaler eller fler kanaler?

Vart lågvarvsdraget mycket försämrat efter 7 cm kapningen ,,,typ gick den mycket sämmre upp till 6000-7000v? Om jag räknat rätt ligger du runt 108-109 cm nu efter kapning?


Bamsegrill hur for det för dig då?
Känner då ingen skillnad på 6-7000 varven nu. Det händer väldigt mycket i motorn precis efter 8000varv en rejäl effektkick smäller till och drar riktigt hårt till 8500varv längre har jag inte vågat hålla än...

Skillnaden mot innan jag kapade piporna var den ganska pigg upp till 8000varv och sen hände det som inte något mer. Men nu är den alltås lika uplevt pigg till 8000varv och sen trycker den på som satan till ca 8500. Så det är inte bara att den drar längre på varvet utan den ger verkligen mer effekt också. Den gav 189hk vid 7850varv innan kapningen. Fick vikta på 3g per vikt för den gick som sagt först upp till 9000varv direkt efter kapningen med dåvarande vikter.

Skillnaden på Ves cylindrarna och dom jag har nu är att det är typ 700 cylindrar som har 85mm borr så kanalerna är inte lika grova som ves cylindern. VES cylindern är alltså som direkt designad just för 800 motorn med bättre design på kanalerna också. Har 3st helt nya cylinderar på ingående så dom ska först portas lite och sen åker dom i.

Ja piporna ska ligga på ca 109cm nu
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Askers är variatorkittad att toppa ca 8500 nu, men kapningen gjordes ju hemma efter norgeresan så exakt vart peak effekten ligger vet vi inte. Men den matar helt klart på mer nu efter 8000 och upp till 8500 enligt asker...
Vad jag kunde förstå på asker så drog den uppåt 9000 innan han satte på tyngre vikter så den kan ju över 8500 men hur mycket det ger över 8600 vet jag inte. Vet inte om asker kunde känna den skillnaden heller, man har som fullt upp med att koncentrera sig på att inte dö efter 8000 varv :p
Han får själv fylla på med mer info...

För mig gick det sådär, helt ok men inte vad jag hoppats på...
Hade hoppats på övre 14* och gärna lägre 15*.
Ligger som det är nu på 140.3 med peak på 8050 rpm, samma effekt upp till ca 8150 och sen slopar den några hk till 8200...
Så det är väl helt ok ändå med tanke på att piporna var mest på lek egentligen och ett ballt projekt. Och den öser ju ändå faktiskt bra nog som den är nu. Viktade om variatorn igår och fixade dreviningen till 2.05 i ratio och det är fan en rätt underhållande maskin :) Ska även sägas att 800an original bänkar från låga 120 upp till en bit över 130 beroende på bestyckning på de dynos jag sett...
Men vill jag gå upp i effekt är det primärt andra pipor som gäller, något som dock inte är aktuellt just nu eftersom jag ändå är nöjd över hur den går nu :amuse: Men vi får se, vi fick riktigt j*vla bra tips av dynamite så troligtvis kommer ingrepp att ske, vi får se när bara ;)


Ok ,,Det lät bra tycker jag faktist,,,Piken ligger på ett bra varv,,, så behöver inte kapas.. Därimot tror jag den skulle få en hel del mer hk med smalare stinger,,Typ 28mm inv mått skulle jag provat :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Ok ,,Det lät bra tycker jag faktist,,,Piken ligger på ett bra varv,,, så behöver inte kapas.. Därimot tror jag den skulle få en hel del mer hk med smalare stinger,,Typ 28mm inv mått skulle jag provat :)
Tror inte det är lämpligt att gå ner något på stinger i detta fall då avgastempen ligger perfekt nu. Dock kan detta givetvis ha ändrats nu när pipan verkar fungera. Men det få vi se vid nästa bänkning med ves cylindrarna.
 
Last edited:

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
800non ves har dårligere utforming/fløde på transfer porter og MYE dårligere fløde på vingporter.
Imponert av det disse 2 gutter har utrettet med forholdsvis enkelt utstyr, prøv å lag topper/maghus/innsug/piper mm med det utstyret de disponerer.....jeg vil ikke prøve!! (PS..Askers hjemmelagde powerjet var mere nøyaktig en Lectron orginale)
Pipene på Bamses var bra, de ga litt over 140hk på feit å trygg bsfc, hadde vi magret ut litt til hadde vi sett ca 144hk, det er faktisk god effekt økning fra std da 800ves motoren med samme bsfc bremser ca 130-132hk.
Ellers var det en hyggelig dag med trivelige gutter og holdbare maskiner, ser fram til å treffe dem igjen:ciao:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Tror inte det är lämpligt att gå ner något på stinger i detta fall då avgastempen ligger perfekt nu. Dock kan detta givetvis ha ändrats nu när pipan verkar fungera. Men det få vi se vid nästa bänkning med ves cylindrarna.

Nä,,,man kan ju inte gå ner i stinger utan att bestycka upp (sänka värmen i pipan)

Det är inbänkning eller minst avgastemp mätning som gäller vid minsta lilla ändring som vanligt :Cry:


Kul att höra att Powerjettarna funkar bra :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Tar en av mina vålds citeringar som lätt blir då jag ofta är lite seg på att svara :whistle:

GRYMMA BYGGEN GRABBAR!!! har läst å följt eran tråd ett tag nu å man får bara höja på kepsen å tacka för tips å trix,håller själv på med ett iq800r bygge men inte på eran nivå,lite för mycket finanskris här :hahaha:

en fråga till bamsegrill.. såg att du har dragit kylsystemet förbi bromshooket nån annlednig till detta?
Det är en liten synvilla, om du kikar igen ser du att det går en till slang bredvid bromsoket så oket är fortfarande inkopplat :)
Men iofs är behovet av kylningen till oket som jag fattat det inte sådär jättestort ändå, men kan man så är det ju lika bra att köra på det...

funkade 44o drevningen bra på 800 ? :)

och SA*AN vilka monster :D
jag är avis ;)
Tack :) Ja den "bottna" rätt snabbt med 440 drevingen så nu sitter det samma ratio på drevningen (2.05) som det är på t.ex Assaulten och andra RMKs vad jag vet....

Tog 2½h att läsa igenom hela tråden noga, men det var det värt! Häftiga byggen killar! :becky:
Kul o höra, tackar :)

Applåder, visslingar, å vrål..... Läckert, fantastiskt å underbart... :eyebrows:
Haha ja det är bara att hiva på med superlativen, dom är
alltid varmt välkomna ;) Så tackar :)

Fan så kul att ni har fått dom bänkade nu! :)
Ja det va faktiskt en jävligt kul resa :)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
I dag var vi iväg till Åkersjön för premiär tur, härligt att få känna på grejerna under rätt snöförhållanden. Båda maskinerna funkade faktisk riktigt bra!
Helt underbart att ha en riktig luftburk! Funkade kanon i det kalla pudret och var inte som ifjol att den blev trött när man lekte bland träden och djupsnö.

Dock hade jag en grej på min maskin som jag funderar om man kan få till. Det är detta med att få upp värmen i piporna. För dom blir rätt fort kall när man förflyttar sig (fis kör) eller kör i nedförsbacke och sedan vill man tex svänga runt för att bara blåsa upp för backen igen så tar det några sekunder att bygga upp värme i piporna, innan den öser på riktigt. Har man väl fått upp tempen i piporna är den helt hysterisk och den kommer upp i varv direkt. Men dock försvinner värmen relativt snabbt då huven är rätt bra ventilerad.

Kan avgasbandage vara lösningen på detta? Isåfall: Vars ska man handla detta och hur mycket kan det tänkas gå åt?
 

da_loof

Välkänd medlem
8 feb 2008
1.585
0
36
Häggenås/Grötom
H2M om du ska ha de direkt, annars feltema är billigast
gick åt ca 10meter på mina 3 pipor av den bredare sorten. Skulle köpt de smalare nu i efterhand
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
Kan avgasbandage vara lösningen på detta? Isåfall: Vars ska man handla detta och hur mycket kan det tänkas gå åt?
Biltemas fungerar ypperligt.
Den känns givetvis mycket sämre än kvalitetsgrejs från ex. Hansen, men när man ändå överlappar 25-50% så blir det toppen.
(ett hårt liv på nedre delen av downpipen på min bil, rejsandes i så mycket snö att isdäcken knappt tar mig framåt kan väl knappast räknas som normalt slitage - när bandaget snart släpas löst under bilen?)

En rulle till varje pipa, men ev. en extra om du ska linda exakt hela piporna.
Viktigt är att ha ordentliga klammer, som man drar med, för ändamålet avsedd, tång.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
http://www.uthulin.se/default.asp?ID=42

Avgasbandage 1100°C

avgasbandage 25 mm x 15 meter 199,00


L = m __B = mm __Artnr __ Vikt/rulle _Pris/st inkl.moms

50_____50_______ 495050__ 3300 Gr_________760,00

50_____25 _______495025 __ 1600 Gr________ 535,00

20_____50_______ 492050__ 1400 Gr_________350,00

20_____25______ _492025__ _800 Gr_________245,00
 

camata

Välkänd medlem
25 okt 2005
3.870
9
38
http://www.uthulin.se/default.asp?ID=42

Avgasbandage 1100°C

avgasbandage 25 mm x 15 meter 199,00


L = m __B = mm __Artnr __ Vikt/rulle _Pris/st inkl.moms

50_____50_______ 495050__ 3300 Gr_________760,00

50_____25 _______495025 __ 1600 Gr________ 535,00

20_____50_______ 492050__ 1400 Gr_________350,00

20_____25______ _492025__ _800 Gr_________245,00
Intressant.
Ser ut att ha stadigare kanter än Biltemas.
Biltemas kostar 383:-/m2.

Dessa går på 350:-/m2 (20m x 50 mm)
Tre st. av dessa lär nog bli bra
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Asker....

Hur tycker du lectronförgasarna funkar?

Har du lika bra stabil tomgång som en vanlig flatslideförgasare och fick ni till hela registret hyffsat bra vid bänkningen?


Jag står i valet o kvalet att köpa lectronare men är väldigt skeptisk inställd till dom pga få inställningsmöjligheterna. Mycket svårt att köra gata på hojar med lectronare och bli helt nöjd med hela registret och ha fin tomgång.

Med andra ord går den lika bra i hela registret som den skulle gjort med vanliga mikuni fuggar? Att dom svarar bra på gasen och ger bra sluteffekt vet jag.

Jo just en fråga till.. Vart kapade du bort dina 7 cm på piporna? Tog du allt i kröken eller tog du någr cm i midjan?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Asker....

Hur tycker du lectronförgasarna funkar?

Har du lika bra stabil tomgång som en vanlig flatslideförgasare och fick ni till hela registret hyffsat bra vid bänkningen?


Jag står i valet o kvalet att köpa lectronare men är väldigt skeptisk inställd till dom pga få inställningsmöjligheterna. Mycket svårt att köra gata på hojar med lectronare och bli helt nöjd med hela registret och ha fin tomgång.

Med andra ord går den lika bra i hela registret som den skulle gjort med vanliga mikuni fuggar? Att dom svarar bra på gasen och ger bra sluteffekt vet jag.

Jo just en fråga till.. Vart kapade du bort dina 7 cm på piporna? Tog du allt i kröken eller tog du någr cm i midjan?
Tycker dom funkar riktigt bra, mycket tackvare Dynomites fina känsla för dom skulle jag tro :) Går mycket renare än vad jag fick till med mikuni förgasarna ifjol, (dock hade jag andra fel på maskinen då som kan ha ställt till det) Jämn och fin tomgång också, choken är dock grymt effektiv har jag märkt :) behövs inte köras mycket choke innan den surar ner sig när den är kall.

Kapade 3.5cm vid cylindern och 3,5cm på midjan.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Tycker dom funkar riktigt bra, mycket tackvare Dynomites fina känsla för dom skulle jag tro :) Går mycket renare än vad jag fick till med mikuni förgasarna ifjol, (dock hade jag andra fel på maskinen då som kan ha ställt till det) Jämn och fin tomgång också, choken är dock grymt effektiv har jag märkt :) behövs inte köras mycket choke innan den surar ner sig när den är kall.

Kapade 3.5cm vid cylindern och 3,5cm på midjan.

Ok ,,kanonbra . Då blir det Lectronare för mig med så småningom, jag ska först köra våra specialbyggda 47,5mm vm mikunisar.

Och vad bra att du kapade på det viset, Vi håller just på kapa våra pipor och gör lika dant. Vi kapar 6 cm på min och 7 på 900an. Men då är dom 112 cm org. Vi hoppas få max effekt på 8800v resp 9000 varv då. Man lär väl få kapa om dom igen eller förlänga :wof:

Ang att du lätt tappar laddningen i piporna , kommer i bästa fall bli en aning bättre me lindat . Men största orsaken till lätt tappat ladd är stort utflöde pga fullflödes dämpare i kombi med stor stinger. Skulle du åka 29mm stinger som Dynomite gör skulle den hålla värmen och laddet bättre och dessutom få upp laddet/värmen fortare från kalla pipor.