A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Svetsat ihop det sista nu. Är bara lite fästen som saknas.



Edit: Provade att fylla på med olja och 4 dl gick det i upp till skiljeplattan. Går utmärka att kasta runt den utan att det kommer ut en endaste droppe genom ventilationen eller returhålet.
 
Last edited:

M_Back

Aktiv medlem
17 jul 2010
80
0
6
Mora
Ser snyggt ut. Oljan kommer alltså rinna ut ur hålen som är borrade på sidorna av röret? Lite svårt att se på bilden. Ska du använda en oljekylare också? Om inte, skulle det behövts om du kört utan vätskekylning?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Har fixat en rör böj runt insugsröret till intercoolen som syns på bilden även satt fast fästet för styrningen av start snöret. Behövde inte göra något special alls för att det skulle passa, snöret fick fri passage hela vägen :) Behövs bara ett skydds rör utanpå snöret så den inte skakar mot turbon och smälter av.



Ja oljan rinner ut från de borrade hålen som man kan ana på bilden. Många av köpekiten kör utan oljekylning eller vattenkylning inkopplad. Men vid högre effekt-utag så blir det mer värme så jag tror att det är att rekommendera om man inte kopplar in vattenkylningen. Fast beroende på hur mycket ventilation man har på turbosidan så funkar ju även oljetanken som kylare. Allt beror på hur länge man vill att turbo ska hålla :) Fast flygande kolvbitar är nog ett större problem för turbon än själva värmen. Men det sitter någon plastbit i lagret så den får inte gå för varmt heller...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Har funderat lite av placeringen av lyset. Vi kom fram till många dåliga ideèr och kanske någon hyfsad :)
Provade först hur lyset lös genom meshtyg men minst 50% av ljuset försvann av någon anledning...
Andra iden var att ha dom nere vid a-armarna lite snett neråt :) , fast då sitter dom lite utsatta och lär vara snöfria i max 5% av tiden.
Tredje förslaget är att sätta dom strax under lyfthantaget fram. Lysena är ca 50mm och 2st till antalet så dom passar riktigt bra där.
Nackdelen är väll när man ska hem när det är mörkt och det är mycket snö och nerför (vilket det brukar vara ner för fjället). Så lär man inte se något ändå...

Tycket det sista förslaget var hyfsat vettigt, kan inte ha något som sticker ut på huven (fastnar träd mm) eller styret, och jag styret finns det nog inte mycket plats kvar på då det blir fullsmetat med mätare och joller.. :)
Alltså meningen med lyset är inte för att det ska funka i mörkerkörning för det är helt värdelöst. Utan bara för att hitta hem då det blivit mörk då dagarna är korta i januari.

Sen har jag funderat på anslutningen med vattenkylningen till turbon, går det att köra med trycklufts snabbkopplingar så man enkelt kan ta isär slangarna så inte allt vatten rinner ut och enkelt kunna plocka ur turbon vid motoröversyn.
 

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Sen har jag funderat på anslutningen med vattenkylningen till turbon, går det att köra med trycklufts snabbkopplingar så man enkelt kan ta isär slangarna så inte allt vatten rinner ut och enkelt kunna plocka ur turbon vid motoröversyn.
Nu vet jag inte vad det behövs för flöde där, men jag hade nog gått på nån lite grövre TEMA-koppling istället. Tryckluftskopplingarna är väldigt små som regel, trist om du får kokande kylning.
http://www.tema.com/productmaine/industri/kopplingar/hydralsystem_2.htm
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Ang vattekyl så är det overkill. Inte ens på rr hojar 4 takt som vräker ur sig över 1,3 bar och har hetare avgaser (4takt) kör man vattenkylning. Man har ju nog problem att hålla uppe värmen i tvåtaktsturbo.

Jag kör utan vattenkylning på xr650ien och laddar ca 1 bar. Jag får ytters lite högre oljetemp med turbo vid hård körning. Jag har Ingen oljekylare eller större vattenkylare och har inga som hellst temp problem i vare sig i vatten eller olja trotts dubbla effekten.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
ondasT: du råkar inte ha någon bild på hur det är inkopplat på resten av kylsystemet? Har inte lyckats hitta någon bra bild som beskriver detta.
 

PuderSvensk

Medlem
18 mar 2010
20
0
1
Fascinerande läsning, Asker!
Ett förslag på lysplacering är att montera under styrets/höjarens fäste mot styrstången. Då får du ett lyse som följer styrningen, har gjort så på mitt projekt och naturligtvis hjälper det inte mot "lyse-i-trädtoppsgrejen" men i övrigt är det en rätt bra lösning tycker jag.

Keep it up!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Har gjort pitotröret, tack till Boost III som hjälpte mig att reda ut vart allt sedan ska kopplas :)
Hoppas röret ska vara korrekt... 8mm invändigt 4.5mm hål.



Svetsat


Kommer att sitta här mellan skarvmuffarna.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Ja härre gud så bra pitotrör.

I Askers fall placeras "inte" pitotröret just vid ingång till plenium (som är vanligast) pga den 90 gradiga böj strax innan. Man ska undvika placera pitotrör i en böj eller strax efter. Han får sätta den mellan rörmuffarna på raksträckan. Det funkar snarare bättre om man sätter Pitotrör närmare turbo pga att man ssnabbare får förtryck i flotörhuset.
 

sp4x

Välkänd medlem
22 feb 2006
1.074
0
36
Östersund
hjälmlyse kanske kan vara en lösning?
Eller du som är hajj på att bygga, montera lysen som sticker utanpå med typ en kåpa runt för att undvika de hakar i något
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Kan ju om man har otur bli att den surar till också om man får för snabbt tryck i flotörhusen..
Ja härre gud så bra pitotrör.

I Askers fall placeras "inte" pitotröret just vid ingång till plenium (som är vanligast) pga den 90 gradiga böj strax innan. Man ska undvika placera pitotrör i en böj eller strax efter. Han får sätta den mellan rörmuffarna på raksträckan. Det funkar snarare bättre om man sätter Pitotrör närmare turbo pga att man ssnabbare får förtryck i flotörhuset.
 

ondasT

Välkänd medlem
6 apr 2006
198
0
6
Gällivare
Asker: Jag har tagit slangarna som orginal går till spjällhuset för att värma det. Inget behov av dessa då laddluften sköter värmningen ganska bra :)
Jag kan försöka ta en vettig bild av det, eller leta upp en, borde ha liggandes hemma på datorn.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
833
113
Kramfors
Ingen jag har läst om har eller känner har rapporterat någon störande fetning hur än närma turbon dom placerat Pitotröret i Mc världen. Och jag har kört trycket direkt ut från kompressordelens hus tillockmed med samma resultat som strax innan plenium. Men då skillde måttet för mig inte mer än ca max 40cm,, dvs jag har turbon så nära plenium och ingen ic imellan. Så jag tror att sålänge man håller sig mellan inlopp till Plenium och baköver på tryckröret ca 50 cm är det lungt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
Gjorde en förgreningen för trycksättningen till förgasarna.

Delar innan svets.




Sen fick jag 2st paket hem idag.
Soppapumpen och bredbandslambdan med egt.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.002
113
Stora Blåsjön
En fråga ang Lambda sensorn. har sett att det finns någon 2-takts adapter. Någon som vet hur den ser ut eller om den behövs?

Ser ut så: