A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
upp till 0.2 högre avgasmottryck än laddtryck funkade motorn som "oladdad" ..... sen börjar motorn gå på avgaser.
Mycket bra info!

Asker. Räcker det inte ens med att skruva på powerjettarna för att den ska får soppa på högvarv?

Låter nästan som du får skaffa nålar som ger mindre från början och mer i topp typ,,7-1or . Men bättre vore reedventiler in till plenum som skulle tunna ut början och göra övergången till ladd eklare. Min hoj vart helt klart rappare från start och lättare att beska in med insugsventiler. Jag provade först med en avlopps avluftningsklocka mod 70mm som jag hittade på bygget:eyebrows: Den funkade helt klart bäst så länge den nu höll (några 100a meter) . Reedventiler är lite väl tröga för den här typen av insläppning luft men håller bra. Folk som gjort insläppsventil liknade avloppsvackumklocka fast i aluminium är stennöjda.

Och jag tror säkert stingern måste ändras åt något håll för att få till mer optimalt mottryck så du bör nog inte köra lägga ner mer bestyckningstid innan du vet mottrycket i pipan. Onödigt farligt om den har för högt piptryck nu för då spelar det inger roll hur mycket sopppa man sopar på så kommer den spika o smälta ner kolvarna.

Jag har för mig att din stinger såg liten ut? Vilket mått har den inv dim?
 

Nissejacke

Medlem
6 jan 2009
19
2
3
Skellefteå
Hej!
Jag tror jag pratade med Bamsegrill när han var och hälsade på Volvo i skellefteå. Vi pratade lite skoter och han nämnde hans och hans kompis byggen, två stycken IQR med förlängningar och andra motorer. Hade jag vetat att det var dessa byggen han pratade om hade jag tamejtusan bjudit honom på kaffe iaf! ;)
Ni två kör mina drömskotrar, iaf Bamsegrill då jag aldrig skulle våga köra en sådan extrem skoter som Askers!

Imponerad är jag och hoppas att ni får en bra vinter med väl fungerande skotrar och mycket snö! Vad mer kan man önska så här till jul?

Keep it up!

/Jakob
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Måste fixa en täckplatta för packboxen på pto sidan. Den ploppade ut idag,
Har vridit upp powerjetsen något och nu verkar den få rätt mängd på högre varv, dock han jag inte så långt innan packboxen ploppade lös.
Avgasmottryck är uppmätt men den verkar ligga rätt bra. ca 0.1bar mer avgasmottryck precis innan laddtrycket kommer sendan är det ganska jämt. avgastrycket fladdrar mer än laddtrycket så det är svårt att se helt exakt. Men laddtryckmätaren är iallafall tokstabil fladdrar inte något.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Måste fixa en täckplatta för packboxen på pto sidan. Den ploppade ut idag,
Har vridit upp powerjetsen något och nu verkar den få rätt mängd på högre varv, dock han jag inte så långt innan packboxen ploppade lös.
Avgasmottryck är uppmätt men den verkar ligga rätt bra. ca 0.1bar mer avgasmottryck precis innan laddtrycket kommer sendan är det ganska jämt. avgastrycket fladdrar mer än laddtrycket så det är svårt att se helt exakt. Men laddtryckmätaren är iallafall tokstabil fladdrar inte något.
Vilken tur att du märkte packboxen!! Och avgastrycket är förmodligen riktigt bra men måste bekräftas av mer kunnig Tvåtaktsturboguru. Jag funderar på köpa den där boken Zander skrivit för avgastrycket har jag dålig koll på och hittar ingen vettig inf på nätet. Men det bör stå någonstanns på nätet också tycker man.
Googla Googla Googla:yawn:

0,5 bar borde kunna ge närmare 50-60% mer pullver än org effekten om allt lirar bra. Men det är ju baserat på tripprlpiporna du körde med. .Så frågan är hur mycket singelpipan stjäl? 40% mer mos borde den ha ivf på 0,5 bar trotts singelpipa,,, i runda slängar borde den vara på 280+hk nu om piptrycket är ok och pipan funkar bra :nuts:

Svårt att uppskatta men tror du den ligger på över 250hk redan nu? Eller rättare sagt går den bättre än i fjol?
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Måste fixa en täckplatta för packboxen på pto sidan. Den ploppade ut idag,
FCUK YEAH!
:eyebrows:

nu har vi en FET referensmaskin när nästa person påpekar att Rotax har problem men PTO packboxen :ciao:

Se till att få motorn färdig nu detta år, så vi kan få följa projektet när du hinkar in den i ett RS chassi lagom till påsk!!
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
FCUK YEAH!
:eyebrows:

nu har vi en FET referensmaskin när nästa person påpekar att Rotax har problem men PTO packboxen :ciao:
Just i detta fall kan jag bara bekräfta att rotax har problem... det står just nämligen rotax på packboxen, det enda som passar min motor :)
Men nu är plattan på plats.
Det var nog inte tur att jag upptäckte att packboxen hade farit, den gick knappt framåt efter att det hände... plus att det kom rök från variatorn.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har kommit fram till att jag ska testa sätta i 6-2 nålarna för nu verkar den gå snålt på mellan. För nu verkar bestyckningen hänga med original bättre och jag tror 6-2 nålarna hade passat rätt bra med singelpipa och utan turbo.
ja innan nyår ska den fasiken funka hyffsat. Ledig hela mellandagarna så då har man hela dagarna på sig...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har bytt till 6-2 nålarna och det blev bättre. Är nere på ca 50 minuter för nålbyte/justrering nu :)
Men jag börjar misstänka att det är vesarna som inte vill öppna som de ska. Så fört att ta bort en potentiell felkälla har jag nu ikväll svarvat till hylsor som jag ska spärra upp vesportarna med. Har en hylsa kvar att montera men det får bli imorgon då jag måste bort med styrstången, för att få loss vesen.
Nu går den ungefär som den gjorde första gången jag provade vescylindrarna + portning. Problemet då var att vesportarna inte ville öppna eller öppnade extremt sent. Den varvar ca 7000varv nu men får aldrig detdär "rytet" som den ska ha.
Fördelen med denna motor är att det spelar mycket liten roll om vesarna är helt öppna helatiden eller ej. Enda nackdelen är typ att den låter mer på de låga varven. Men den låter så fint nu så det blir nog inte så illa.

Mer provkörning/skruva imorgon...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Bra att bestyckningen börjar likna mer org best då känns det mer rätt.

Ang problem med öppning av Avgasportar så är det mycket ber på vilket mottryck pipan har. Har man för högt mottryck i pipan blåses vesportarna rakt upp i taket i tid och otid när turbotrycket kommer och det försvårar bestyckningen avsevärt.

Vilket mått har stingern för jag tycker den ser klen ut på bild? Kan tänkas att den ligger och bromsar effekten med för högt mottryck. Jag skulle utgå från något lägre piptryck än turbotryck från början av en injustering av ett turbobygge. Kan man få bra pullver med lägsta möjliga mottryck i pipan åker man betydligt säkrare från kolvsmält på längre fullgasrepor. Med andra ord köra så lågt övertryck i pipan som är möjligt för att motorn ska funka så har man en säker fullgasmaskin.

Kan tänkas att den kommer sticka iväg som en oljad blixt nu när du tvångsöppnar vesarna. Då får i värsta fall bygga om vesportarna som du gjort på quadden med vajer ,,det skulle nog förenkla turbomatning och bestyckning. Vore det inte så förbenat komplicerat att bygga om till elstyrda vajeröppnade som F7 F8 mf har så vore det ju bäst. Säkert därför Turbomatade Arcticattar funkar så bra. Yamaha srx 700 borde funka ypperligt också med turbo.


Keep on................. kul att läsa om framgångarna och även motgångarna och man lär sig oerhört mycket genom att få höra hur motorn reagerar på olika ingrepp utan att behöva dra en skruv själv:bigsmile: . Ditt projekt kommer vara guide för alla hemma snickrare som ska turbomata hädanefter.

När den funkar klockrent får du gärna sammanställa alla dom viktigaste detalgerna som gör att en turbomaskin funkar klockrent. Men ha tålamod!! Det tog mig två år att få full funktion på min Enstånka turbo och då la jag ner lika mycket tid dagligen som du :tsk::madgrin::wacko::nuts:
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
fränt att de verkar lira såpass bra!, ang fladder på avgastryck mätaren, om du gör en ganska lång spiral med typ tunt koppar rör före du jackar på slangen, får du inte pulserna att jämnas ut då?
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
om man låser vesportarna i öppet läge, kommer de inte bli seg i "spolupen" på turbon? jag testade på min rotax att låsa dom i stängt läge och jag tyckte den gick mycke bättre
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har sökt en del nu, hittade en siffra ang piptrycket 4-5psi (0.28 - 0.34bar) högre än laddtrycket är bra tydligen. Då kommer visserligen denna siffra från en amerikansk dragraceåkare. Sen enligt han så gör avgasventilerna mer skada än nytta vid turbo.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har provat med avgasportarna öppna och den börjar dra iväg riktigt bra nu, nu när den drar iväg så passa bra så har jag 2st problem som måste lösas... hur löser man pickupen i tanken? Skulle helst haft 2st en längst fram och en längst bak.
Anledningen att jag behöver en längst fram är för att tunneln lutar framåt så är det lite soppa i tanken så ligger den längst fram och längst bak är ganska självklart när man klättrar och kör på rullen.
Normalt brukar det funka bra när det är mer än 10 liter soppa i tanken men under det så blir det problem.
Just nu har jag bara en järnklump med hål i som pickup, men ska man ha 2st så antar att man måste ha någon form av ventil så inte den ena bara suger luft när det är lite soppa i tanken.

Sen andra problemet är rätt enkelt körde slut på soppa och skulle åka och tanka men då är mackjäveln trasig så ingen soppa där inte och häromkring växer inte mackar med 98oktan på träd... och till veckan skulle det bli svinkallt under -30 :(
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Gör som det sitter på typ rmk dragon mfl. Sitter två silar på dom en fram och bak i tanken, sen så sitter returen också ihop med silarna.. Finns sprängskissar på nätet på det där. Ronnies eller nått sökte jag på.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jo det blir något liknande. Har nog fått tag på sådanna från en arctic.

Har fixat dumpen ikväll gjort som vanligt då det gäller fjädrar, klippt den på mitten minus lite till...och shimsat om gummibälgen så den inte sträcks så kolven kan täta med mindre tryck från fjädern. Nu ska den nog vara mer anpassad för lågtrycksturbo och bättre respons i den. Är väll sådant man måste göra då man vägrar betala 3000kr för en simpel dumpventil.
 

fleshball

Välkänd medlem
30 dec 2009
377
8
18
Gävle
Såhär ser pickup/silar ut på Arctic cat F8 mfl. Har jag fattat det rätt så funkar varje sil även som en backventil.

Silar.jpg