A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nu har jag fått tag på mer soppa :)
Dock tycker jag den gick bättre med för lite soppa i tanken...
Så nu när den var fulltankad så gick den som vanligt igen... alltså som en stor och tung rökmaskin :)
Men jag gjorde ett nytt munstycke från pitotröret på 1mm och då gick den nästan rent!
Så nu ska jag göra om pitotröret gå ner lite på hålet och diametern på röret samt göra gängor på nipplarna så jag kan skruva in vanliga mikuni huvudmunstycken för att sköta finliret så. Skulle kunnat gjort en nålventil också men jag tror det blir mer "stabilt" med fasta munstycken, inget som kan ändra sig själv...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Har sökt en del nu, hittade en siffra ang piptrycket 4-5psi (0.28 - 0.34bar) högre än laddtrycket är bra tydligen. Då kommer visserligen denna siffra från en amerikansk dragraceåkare. Sen enligt han så gör avgasventilerna mer skada än nytta vid turbo.
0,28-0,34 kan säker funka i dragrace men låter farligt för längre fullgas. kan hända att du ligger för lågt i piptrycket men fortsätt köra ett tag till på det tryck du har.
Jag har kostat på mig Boostbusters Erik zanderboken till julklapp så jag kan hjälpa er mer med piptryck :lol: . Den var svindyr 725kr med frakt :argh: Då får det allt stå en massa vettigt i den för det priset!!

Kan evn bli turbo på Katterna senare nästa år eller en turbomatad cr500cross:blabla:

Att strypa ner pitothålet till 1mm låter halvfarligt. Gäller att flödet räcker till på längre repor då! Sänk bränsletrycket maximalt vad som går först innan du går ner för mycket i pitothål. Eller Placera trycket till förgasarna från en slang som sitter mont i plenum då kan du köra minst 4mm hål eller munstycke i den slangen. Då får man också fördröjt tryck till fuggarna fast behåller flödet ,,,man får även något lägre övertryck då det är tryckfall inne i plenum jämfört med röret från turbo.

Kan även tänkas att lectronförgasarna helt enkelt är för svåra att bestycka in optimalt med turbo och gatåka. Allla mikuni flatslide och kehin flat funkar bra. och mikuni pro serien av tm är svinenkelt att justera in med turbo. jag har jämfört tm pro serien med vanliga flatslide tm och hsr och då var pro serien som är en tvåtaktsgasare klart bäst på alla sätt. Jaghar även testat kehin rundtrottelgasare på stånka turbon och den var stört omöjlig att bestycka in och få bra effekt ur.
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
kul att du har köpt boken, jag vågar inte handla den för tänk om den är så djup att man måste vara raketforskare för att förstå nått...
när jag pratade men boostzanders för massa årsen så sa han attman inte skulle gå över 0.18 i mottryck, tyckte de lät lite.
jag hadde 0.2 på min rotax sen så öppnade en ventil (en ventil som jobbade mot en fjäder) och släppte ut trycket, var aldrig nått problem då me att mottrycket drog iväg. kanske inte den bästa lösningen men på budget räsen är det ett måste.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Hoppas det står mycket nyttigt i den då.. :)
Var själv tvungen att köpa ett konto på snowest för att kunna läsa hela 2-takts turbotråden där.

Jo 1 mm är nog på gränsen ja, har börjat bygga ett nytt pitotrör som har lite mindre hål och smalare genomgående hål och bara en utgång. Sedan har jag funderat på att koppla den ena slangen till plenium (har dubbelmatning till förgasarna) för då borde tryck chocken minska något till förgasarna men man bibehåller flödet på högre varv. Att sänka soppatrycket tror jag inte är rätt väg, snarare tvärt om. Iallafall enligt ovanstående dragrace amerikan. (fast jag kommer inte köra så högt laddtryck).
Tror problemet är att intercoolen skapar ett litet tryckfall när laddtrycket kommer så hinner inte flödet igenom förgasarborret komma i tid så förgasarna bara vräker på soppa. För stryper jag flödet (klämmer soppa slangen) så kommer man iväg även när den bara tokryker. Sen går det köra hyffsat bara man håller farten uppe på turbon. Gäller väll "bara" att hitta rätt balans mellan respons och tryck till trycksättningen av förgasarna.

Synd att det ska vara så förbannat kallt -30c nu så det blir inte mycket provkört. Ser inte ut att bli mycket bättre framöver heller :(
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nu har jag gjort klart det nya pitotröret och kopplat ihop allt. Glömde dock ta bild på den innan jag skruvade fast allt...

Men för kallt för provkörning nu känns det som :(
Så då kan man börja fundera på elen igen...
1st problem är att original varvräknaren visar bara halva varvet. Digatronmätaren stämmer för den går på tändkabeln som tänder 1gång per varv.
Men original mätaren visar precis halva varvet bara.
Antar att det är likriktaren som spökar till det men varvräknaren är kopplad innan likriktaren så jag tycker det är lite märkligt.
 

AC/DC

Välkänd medlem
3 nov 2008
568
1
16
Boden
vet inte om jag är dum nu, men triple o twin har väll olika pulser till varvräknaren, men det är ja säker på att du vet redan.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Hur många cylindrar det sitter på motorn vet inte statorn om... statorn ska ge 6 pulser per varv precis som varvräknaren. Men nu när likriktaren är inkopplad så verkar varvräknaren bara uppfatta 3 pulser per varv.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
kul att du har köpt boken, jag vågar inte handla den för tänk om den är så djup att man måste vara raketforskare för att förstå nått...
när jag pratade men boostzanders för massa årsen så sa han attman inte skulle gå över 0.18 i mottryck, tyckte de lät lite.
jag hadde 0.2 på min rotax sen så öppnade en ventil (en ventil som jobbade mot en fjäder) och släppte ut trycket, var aldrig nått problem då me att mottrycket drog iväg. kanske inte den bästa lösningen men på budget räsen är det ett måste.
Fan det var smart att släppa ut allt övertryck på det viset för då kan man köra rätt liten turbo eller trång stinger och få uipp laddtrycket fortare utan större riska för kolvsmält. Hur byggde du den ventilen mer exakt?

zanders bok ska tydligen vara enkel,,linande Graham Bell mf
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Nuvarande kallast dokumenterade testkörningen av din kaliber är ju Jonas 1260, som du säkert vet..
-20C

varför inte ge oss en film nu passande vid -30C ?
De skulle ju som vara ett mått på entusiasm :)
iof så har min entusiasm satt mig i skiten några ggr. när man sj har hålle på, så avgör du .. men de e ett prestigefyllt val du gör

[video=youtube;IES9tmpFWrs]http://www.youtube.com/watch?v=IES9tmpFWrs[/video]
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jo, när jag provkörde i måndags var det runt -22 men det är inge roligt... inte roligt att gå ut och starta bilen när det är -32 som det var i morse heller :(
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
Fan det var smart att släppa ut allt övertryck på det viset för då kan man köra rätt liten turbo eller trång stinger och få uipp laddtrycket fortare utan större riska för kolvsmält. Hur byggde du den ventilen mer exakt?
hohoo, de här är ju tophemliga saker... :)


Nää de är inte så hitech, tog en ventil från nån låda jag hadde, kanske kom ifrån en liten biltopp. svetsade fast lite gänger så att den gick att justera. tog nån gammal fjäder och lite rör. funkar ju som en WG fast utan nått mottryck uppe kom jag på när jag hadde byggt den. hahaaa
funkar fint men man tappar lite respons på turbo men motorn håller för fullgas me fel turbo som sakt.
 

Wikstrom

Välkänd medlem
24 aug 2010
452
2
16
Boden
hohoo, de här är ju tophemliga saker... :)


Nää de är inte så hitech, tog en ventil från nån låda jag hadde, kanske kom ifrån en liten biltopp. svetsade fast lite gänger så att den gick att justera. tog nån gammal fjäder och lite rör. funkar ju som en WG fast utan nått mottryck uppe kom jag på när jag hadde byggt den. hahaaa
funkar fint men man tappar lite respons på turbo men motorn håller för fullgas me fel turbo som sakt.
precis, har suttit och skissat på de här på mitt kommande trubo bygge, att man placerar en liten wg på inte över 38mm just före första böj på pipan efter grenröret, borde ju funka bäst?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
precis, har suttit och skissat på de här på mitt kommande trubo bygge, att man placerar en liten wg på inte över 38mm just före första böj på pipan efter grenröret, borde ju funka bäst?
Ska den funka som tryckutsläppare endast då typ som Gundes utsläppsventil? Att ha den som vanlig wastegate är nog ingen fördel att placera längre fram i pipan.
Vart man placerar säkerhets-utsläppsventil på pipan har nog ingen större betydelse heller.

Fråga till Asker. Hur stor volym tror du själva plenumet ligger på? Och räkna inte in intercoolern i detta! Plenumet ser litet ut i volymen med blotta ögat men jag har för mig att det var hyfsat stort ändå?. Om man bara ska köra turbotryck under 0,5 bar är det nästan bara nackdelar med IC,,den ger inte mycket effektfördelar på så låga tryck och fördröjer bara uppspolet. Och spik problem har man inte UTAN ic med bara 0,4-0,7 bar med så bra topp och komp förhållande som Asker har.

Uppskattad effektförlust utan ic vid 0,5 bar tror jag ligger på ca 5%. Laddar man därimot uppimot 1,2 bar så vinner man 10-12% mer med IC

Plenumet volym till våra Thundercatter kommer få stort plenum ca 3-4L just för att få lättbestyckade förgasare,, och helt klart luftinsläppsventil i plenum . Jag körde 4,7L plenum på xr650 stånkan från början utan ic och den var sjukt bra i registret och lätt att bestycka in. När jag sedan minskade till 2L var den bet svårare att bestycka in bra i hela registret och jag tappade en aning effekt för resp laddtryck. Spolupptiden vart ytterst lite bättre med 2L men inte värt alla andra problem man fick.

Jo Just...Håller plast flotörkopparna tätt på Lectronarna?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
plenium ligger på ganska precis 3 liter utan intercooler och utan överdelen då.
Jodå plastkopparna verkar hålla än så länge. Vill verkligen vara säker därför fick det bli en intercooler... amerikanerna verkar rekommendera detta till alla låghöjdsåkare (vilket jag anser att ALLA i sverige är). Dock kör då inte så många kompsänkt där..
Försöker bara bygga så säkert det går fast ändå få hyffsad effekt.
Men fan vad lättskruvad det hade vart utan ic och säkert sparat 3kg.. :)

Så sugen på att ut och prova igen efter ändringarna... men det är fan för kallt :(
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
plenium ligger på ganska precis 3 liter utan intercooler och utan överdelen då.
Jodå plastkopparna verkar hålla än så länge. Vill verkligen vara säker därför fick det bli en intercooler... amerikanerna verkar rekommendera detta till alla låghöjdsåkare (vilket jag anser att ALLA i sverige är). Dock kör då inte så många kompsänkt där..
Försöker bara bygga så säkert det går fast ändå få hyffsad effekt.
Men fan vad lättskruvad det hade vart utan ic och säkert sparat 3kg.. :)

Så sugen på att ut och prova igen efter ändringarna... men det är fan för kallt :(
OK 3L Då är det lugnt:nod:

Och IC gör ingen skada om du har så stort plenum.

Då ska allt funka perfekt bara du hittar rätt balance i alla system bränsle/piptryck/trycksättning det enda som är lite osäkert för allroadmaskin är då Lectronarna. Där har jag ingen erfarenhet från ""vanliga" gatskotrar/hojar och turbo. Vi få bara hoppas det går justera in dom bra.

Tänkbara åtgärder du slutligen "kan" få göra är ändring av vinkeln bak i trotteln (cutvinkeln) ,,men det tar man till som sista åtgärd för att få bort surgurgling från början gasning i halvoladdat område.

Om jag tar min mikuni pro serie tvåtaktsgasare som visade sig funka bäst med turbo för mig så fick jag ändå modda den en aning för att få perfekt register och speciellt övergång mellan oladdat och laddat.

Jag kunde inte bestycka bort en liten fetning just när jag hissade trotteln så jag fick slipa trotteln 1,5grad brantare vnikel mot nålmunstycket så den snålade mer just vid öppning.. Men då kom nästa problem,,då fick jag en liten snålhet vid ca 8-10mm trottel lyft som var jäkligt irriterande och fanstyget stöp till just där. Det slutade med slipning av trottelnålen just i detta lyft. Då först blev jag svinnöjd med registret och svaret och även soppaförbrukningen var tillockmed lägre än dom andra ikke turbohojarna (vid vanlig landsvägsåka)

God Jul O nytt år
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Upptäckte att jag hade en läcka vid in/ut gångarna på bensintanken så jag fick göra om dom idag. Nu verkar det hålla tätt.
Blev bara för en liten stund sedan en provkörning och jävlar vad den går nu! Svarar riktigt fint från botten nu och trycker på riktigt bra i mellan och de högre varven. Dock är det mörk och att få någon vettig överblick på alla mätarna är nästan omöjligt med en enkel pannlampa... sen skall sägas att speciellt mycket framåt ser man inte heller, har bara kunnat hålla fullt någon sekund sen går det för snabbt...
Avgastemp och stift ser rätt bra ut, skruvade ut lite mer powerjet tills imorgon fortsatta provkörning...
Men för att sammanfatta hur den går just nu så går den iallafall bättre än vad den någonsin gjorde ifjol :)

Edit:
Det jag gjort är nytt pitotrör 3.5mm hål, 5mm rör invändigt. Endast en utgång. Kör helt utan munstycke i tryckslangen nu.

Så såg det ut innan:


Den andra slangen från Hexa-T röret går nu till plenium.
 
Last edited:

stecka

Välkänd medlem
24 okt 2005
3.128
1
36
Jämtland,Lit
shit skillad på paint ser jag ;) skönt att de börjar lira nu ser ju ut å bli lite mildare så då är de bara att passa på. är älven testbana?
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Jo paint är fina grejor det :) Verkar bli lagom temp hela veckan så nog ska jag få några test timmar på maskinen i veckan. Sen får man hoppas att det kommer rejält med snö i blåsjön så man kan åka dit ock köra!
Japp åker på älven, kändes spännande första gången nu ikväll när den verkligen drar iväg. Men trottlarna tvekar inte det minsta när man släpper gasen. Har inte gjort något åt dom alls, helt original.