A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

Xion

Välkänd medlem
23 aug 2009
1.045
3
16
Kiruna
Fan vad härligt och höra att det börjar lira bra :)
Följer tråden som.. ja jag vet inte vad, som klistrat men skriver nästan aldrig nåt! :hmmmm2:
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Høres lovende ut:) Asker.... ligger Blåsjøn langt fra Østersund? eller tar jeg helt fel.......vi kommer nok en tur eller 2 til Blåsjøn for å se/høre på maskinen......vi tar med oss lyden av big trippel:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Har provkört mer idag. Har flyttat 6-2 nålarna nästan lika som jag hade de ifjol. Och nu verkar den fin i hela registret och laddar 0.6bar.
Men något är knas med pipan, den vill bara varva max 7800varv, så det lutar åt att jag får korta den något för att få upp den till 8400-8500varv där denna motor trivs och mycket mer effekt att hämta :)
Sen måste jag fixa en svaghet som jag upptäckte, då det har börjat spricka runt svetsen till övergången till ljuddämparen. Så det blir att göra en mjukare övergång där så det inte kan bildas några sprickor.

Boost vad tror du om pipan? Kan det vara så enkelt att det räcker med att bara korta den något för att få upp varvet? Ska kontrollmäta längden på den när jag plockat lös den men den ska vara byggd lika lång som slp-replika rören jag körde med ifjol inkl grenröret. Men det kan ha blivit något fel när jag byggde den eller så blir det annorlunda med singelpipa...

För övrigt så fick jag igång original varvräknaren, bytte bara plats på polerna så visade den rätt sedan.
 
Last edited:

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Da har du jo truffet bra på pipa, org polaris singel av eldre (opp til ca 05)modeller peaker på 7800rpm, de fleste trim singelpiper + nyere modeller har peak på ca 8-8100rpm.
Er imponert over att du begynner å få dette prosjektet til å fungere ! men ha is i magen (også alle andre) slike maskiner er rene prototyper de 2 første vintrene......................den tålmodige og nøyaktige får lønn for strevet!!
Det er i mitt nærområde byggd en xcr 800 turbo som fungerer bra, det er også en 05 XC800 turbo som straks er ferdig i samme område, lenge leve alle "Reodor Felgen"
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Ok Låter bra och dååårligt men bestyckningen låter ju bra ivf och det är viktigast. Därimot pipans längd och vinklar blir jag lite fundersam över...Om jag fattar rätt så mallade du av trippelpiporna. När det gäller singelrör till flercylindriga motorer har jag ingen erfarenhet men jag gissar att det kan bli problem om man mallar av trippelrör till singel. Och just singelpipa till bigbore trippel är det taskigt med info om Världen runt. Så då får vi gissa en en aning vad som passar bäst.

Jag tror du bör ta grundmåtten från en singelpipa från en Polaris ves tvinn 700cc i första hand, för den kan ha lite högre pikevarv än 800an men 800ans pipa duger säkert åxå och ligger nog väldigt lika 700a pipan . Det viktiga är att tvinnmotorn du stjäl måtten från är på ca 204 graders porthöjder. Vilket märke motorn har eller pipan spelar ingen roll i detta grundmått du ska ha att ugå från. Rotax som katterna funkar lika bra som polarispipoporna att själa mått från men en ves 800 är ju att föredra såklart.

Kolla då noga hur pass långt ifrån du ligger i mått på alla vnklar och grader jämfört med denna tvinn singelpipa du nu hittar. Det är snorlätt att råka bygga bort slutvarvet med en liten felvinkel speciellt i revconan. Blir den för brant får man ett högt hk men kan bli tvärstopp på ett visst varv. Gäller på skotrar att bygga pipan för relativt mycket övervarvsegenskaper men det har ju alla eftermarknasdpipor och org pipor redan optimerat och därför bör man utgå från dessa mått.

Om du mallar av en pipa som är pikad till ca 8000-8200v bör du göra din ca 2-5cm kortare för att din ska varva vidare (ta lite åt gången) . Alt är ju ber på pipan du mallar av var den ska lev pike effekt. Är den redan gjord för pike 8400v på en ves 700/800 behöver du inte kapa din för tippeln har ju lättare för att varva vidare och flyttar automatiskt pikevarvet högre upp

Så med andra ord ,,,,en 8400 varvs pikad singelpipa till 204 graders portad 700-800 cc maskin skulle nog passa som ett smägg för att få din till minst 8500v pike.

Det ska bli intresant att höra om du ligger långtifrån i mått och vinklar från en 800 singelpipa . Om så är fallet har du nog varvproblemet där och säkert andra problem också som du inte ens vet om än. men om dina mått är likvärdiga med en 700/800a pipa har du nog inga problem med din pipa. Då gissar jag på fel trydck i pipan. (högre eller lägre)

Kämpa på för du har stor underhållnings status nu för oss andra nu :happy:
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Nuvarande singelpipa är inte baserad på något som finns... den är räknad från scratch med siffror hämtade ur luft :) . Men nu har jag jämfört ritningarna på slp twin pipan och min singel och på något jävla vis har jag redan där gjort fel :( Singelpipan är enligt ritningarna 79mm längre än slp twinen fattar inte vad jag jämfört med när jag ritade :) ... och den har rätt tvär revkona 13.5grader (slp twin 10.5 och rotax670 singel 9.6grader) så att den inte vill övarvarva något beror nog helt klart på konan. Samt varvet på längden.

Skulle jag göra om slutkonan till 10.5 grader så skulle magen på pipan bli 15mm men avstämnings längden skulle bli perfekt. Eller skulle man göra den lite tunnare runt magen?
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Nuvarande singelpipa är inte baserad på något som finns... den är räknad från scratch med siffror hämtade ur luft :) . Men nu har jag jämfört ritningarna på slp twin pipan och min singel och på något jävla vis har jag redan där gjort fel :( Singelpipan är enligt ritningarna 79mm längre än slp twinen fattar inte vad jag jämfört med när jag ritade :) ... och den har rätt tvär revkona 13.5grader (slp twin 10.5 och rotax670 singel 9.6grader) så att den inte vill övarvarva något beror nog helt klart på konan. Samt varvet på längden.

Skulle jag göra om slutkonan till 10.5 grader så skulle magen på pipan bli 15mm men avstämnings längden skulle bli perfekt. Eller skulle man göra den lite tunnare runt magen?
Ojn Oj. Där har du probbset!! Du måste bygga om lite här o där hör jag. Framförallt revkonans vinkel till flackare. Problemet är att alla mått måste följa vissa % längder i förhållande till varandra så du kan inte bara vinkla om revkonan för då blir magen på tok för kort i % till resten . kan tänkas att även kröken har fel längd och och lutning o ävemn megafonen i värsta fall. Du måste utgå från en singelpipa helt enkelt för att komma närmast möjliga bra funtion på trippel- En singelpipa är desingnad i tuninglängd och koner lite längre och flackare (om än lite) för att kompensera den varamare gången som singelpipor har = varmare pipa hela tiden = beter sig som en kortare pipa och pikar lite högre än separata pipor av samma tuninglängd som flexar mer i värmen .Och speciellt då en trippelmotor håller värmen uppe ännu bättre än en tvinnmotor.

bara hoppas du slipper bygga om kröklängd och megafonvinkel också men risken är stoooor. ..(O fy fan va jobbigt). Bygga om en befintlig pipa från någon maskin är nog enklast,, typ bara kapa vrida svetsa.

Ang fetheten på pipan så behöver den inte vara bredare på en trippel än en tvinnpipa. Bredare pipa ger visserligen lite mjukare bredare drag (lättbestyckat) men ger inge mer sluteffekt och kan säkert vara en nackdel för en turbo pga att den kyler mer och försämrara spolutiden. Du får ju också rätt ok stingergrovlek om du tar en köpespipa och bygger om eller kopierar.

Ja ja men fördelen med eländet är ju att maskinen går otroligt bra trotts så underliga mått. Revkonan din har lika brant vinkel som en rr hoj eller dragracing hoj he he så det är otroligt den går som den gör. Bestyckningen av förgasare och variator kommer bli en pice of kaka när du får mer normala mått.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Hehe. Tar nog och provar att bygger om magen och slutkonan på befintlig pipa. Med tanke på hur den går nu och läger man på mer varv så kommer den nog gå riktigt bra!
Om jag nu inte räknat helt fel (igen :) ) så bör det bli rätt bra.
Funkar inte det som jag vill får man väll testa en köpe singelpipa när man hittar något bucklig som är billig :) Skulle tro att pipan till nyare arctic 800 och nyare polaris cfi 800 skulle vara lämpliga rent portningsmässigt, är det någon som har en billig sådan så skicka ett PM.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Hehe. Tar nog och provar att bygger om magen och slutkonan på befintlig pipa. Med tanke på hur den går nu och läger man på mer varv så kommer den nog gå riktigt bra!
Om jag nu inte räknat helt fel (igen :) ) så bör det bli rätt bra.
Funkar inte det som jag vill får man väll testa en köpe singelpipa när man hittar något bucklig som är billig :) Skulle tro att pipan till nyare arctic 800 och nyare polaris cfi 800 skulle vara lämpliga rent portningsmässigt, är det någon som har en billig sådan så skicka ett PM.

Problemet som kan uppstå om du bara flackar ner revkonan och dessutom kortar magen är att balancen mellan alla koner blir helknas. Om du ska köra ca 9 graders revkona måste megafonen och magen och krökens längder lira mot dom måtten också och magen måste vara en viss längd av hela pipan tuninglängd i % räknat. Om du smalnar av magen så kommer megafonen bli kortare och det kan bli helknas (för kort avsugningstid)

Så kolla upp hur det ligger till med dom övriga konerna och lutningarna för annars kan/kommer den gå ännu sämmre med endast ombyggd slutkona. Enklast och säkrast är att malla av en bef singelpipa från 700-800cc. Det duger bra med en vanlig pipa för 196graders portdurr också ,,,evnt lite kortare tuninglängd bara (3-4cm)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
ok, har lagt de olika piporna över varandra i datan och jag tycker alla mått ser rimliga ut... så jag har inget att förlora på att prova, håller just nu på bygger om pipan, redan kapat av den :) Går ju rätt snabbt får nog veta resultatet redan imorgon.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Lite kul att läsa hur du bygger pipor Asker till skillnad mot Stox. Trial and error :)

Jag är riktigt imponerad av ditt bygge.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.001
113
Stora Blåsjön
Lite bilder på den nya pipan måste det bli :)

Pipan nyss kapad:


Den nya pipan nästan klar bara en liten kil kvar för att ansluta mot stingern.


Stingern är förövrigt 54mm invändigt.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.708
832
113
Kramfors
Gat dämit vad snabb du är vad äter du för mat??? Pipan Ser rimligt ut med blotta ögat ivf. Hur slutade måtten nu,,,dvs totala tuninglängden kortare? Har du även flackat ut revkonan till
runt 8-9grader nu? Stingergrovleken lät bra också.