A Bigblockstory; IQR 1200 & IQR 800

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Jodå visst har man tänkt att ge upp många gånger... men jag måste bara få till det :)
Jag har ju känt på kraften 2 gånger och man vill dit igen! Dock är det en jäckla ond spiral man hamnat i, gud finns då inte under den huven det är en sak som är säkert :)
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Jodå visst har man tänkt att ge upp många gånger... men jag måste bara få till det :)
Jag har ju känt på kraften 2 gånger och man vill dit igen! Dock är det en jäckla ond spiral man hamnat i, gud finns då inte under den huven det är en sak som är säkert :)
Blivit laddtrycksmissbrukare? hehe, det är lätt hänt:)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Fick precis veta att det nya kompressorhjulet är färdig och ska skickas imorgon :)
Tack alla som var med och samlade in pengar till det!
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Vad skulle det bli för skillnad för dig att köra med piporna och turbo? Amerikanerna brukar väl göra så? tikkas Turbokit till Iqn är ju med twin pipor.
 

KryssElTe

Medlem
28 feb 2011
26
0
1
mora
satan vilket brutalt projekt!, är ny här på forumet ;)
håller själv på med att ska bygga en iq trippel, ska iväg och köpa ett krockat iq rr chassi, och en polaris xlt sp för runt 15k för rubbet!, en lätt och rätt så varvvillig trippel, hoppas den motorn blir mer varvvillig än vad den är i ett indy sp chassi :)
//sorry för lite off-topic
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
KryssElTe: Du vet att nu när du nämnt detta så måste du upp med en projekltlogg!

Har provkört mer och justerat ännu mer Varför den inte ville varva och gå riktigt var att den gick riktigt tok fett på toppvarven, (även med stängda powerjets och 4-2 nålar).
Har nu kopplat bort pitotröret och kör övertrycket till förgasarna från plenum istället, blev betydligt bättre men går fortfarande något fett.
Ska belasta den hårdare imorgon medans det är ljust i någon dikeskant och se om den fortfarande går fett.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
KryssElTe: Du vet att nu när du nämnt detta så måste du upp med en projekltlogg!

Har provkört mer och justerat ännu mer Varför den inte ville varva och gå riktigt var att den gick riktigt tok fett på toppvarven, (även med stängda powerjets och 4-2 nålar).
Har nu kopplat bort pitotröret och kör övertrycket till förgasarna från plenum istället, blev betydligt bättre men går fortfarande något fett.
Ska belasta den hårdare imorgon medans det är ljust i någon dikeskant och se om den fortfarande går fett.
4-2 nålar!!!!! Dom ger ju nästan inge soppa alls,,,,hur högt soppatryck kör du igentligen? Du kan ställa ner soppatrycket ända ner till +-0 övertryck.
Jag förstår inte varför dom går så fett med pitotröret där det brukar monteras på alla andra 4 taktare?

Har du några Lectron nålar att sälja? 7-2 eller 7-3 eller 6-3 eller liknande nålar
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Kom och tänka på en sak. Är det inte så att på en 4-taktare vill man ha axpumpeffekten genom att ha övertrycket kopplat till pitotröret. Men en 2taktare klarar sig utmärk utan "axpump"?
Kör nu med 0.3bars soppatryck + ladd. Vill bara inte köra flotörkopparna tomma...

Har 6-2 och 7-2nålar också men det är dom nålarna jag brukade ha med tripelpiporna så de ska jag behålla.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.707
832
113
Kramfors
Kom och tänka på en sak. Är det inte så att på en 4-taktare vill man ha axpumpeffekten genom att ha övertrycket kopplat till pitotröret. Men en 2taktare klarar sig utmärk utan "axpump"?
Kör nu med 0.3bars soppatryck + ladd. Vill bara inte köra flotörkopparna tomma...

Har 6-2 och 7-2nålar också men det är dom nålarna jag brukade ha med tripelpiporna så de ska jag behålla.
Det kan nog ligga något i det att 4taktare behöver en extra sup vid gaspådrag.

Men har du provat köra minimalt övertryck på soppan och bestyckat in efter det? Efter 2 år bestyckande och flyttande av pitotrör all over the place + olika soppatryck slutade det med 0 till 0,1 bars övertryck för mig för att få till bra tomg och övergång till laddat + fin jämn bestyckning i mellanregb vi jämn gas.

Jag fick inte till bestyckningen med högre soppatryck än 0,1 bar för då vart det high chapparall att få till alla övergångar mellan ladd o oladdat.

Jag kör bestyckning ca 10% mer soppa över hela registret med undantag för lite extra slipad nål på 8mm trottellyft när jag har 0 till 0,1 bars övertryck.
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Som bestyckningen ligger just nu så är den rätt perfekt på tomgång, fett på mellan och rätt skaplig på fullt. Men det med 4-2 nålar och powerjetarna 2 varv ut. Så man kanse ska prova med 6-2 nålarna igen och något lägre soppatryck, fast man är ju lite skraj att köra förgasarna tomma.
 

fredrick

Välkänd medlem
12 okt 2005
474
0
16
Avesta
Tänk om du hade köpt ett Vipec i marin versionen (vatten tätt och stöttåligt) istället, ca 14 000:- helt komplett med alla givare, då reglerar den automatiskt efter avgastemp osv, även knacksensor finns att lägga till. Bara att mappa den i dynon och sedan köra closed loop mot avgastemp, vattentemp och ev. knacksensor och lamda men lamdan är jag skeptisk till på 2-t. Laddtrycket är alltid detsamma, och du väljer själv i programmet. Då får du perfekt blandning oavsett tempratur utomhus vid kallstart osv. osv... förgasarturbo vill hellst ingen bygga på 4-t och det är ju inte enklare att få till på en 2-taktare. Sen har du även tändningen... då får du kurvan precis som du vill och den backar av så många grader som du vill att den ska göra per hg laddtryck. Engångssumman är högre men i slutändan vet inte jag.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Tänk om du hade köpt ett Vipec i marin versionen (vatten tätt och stöttåligt) istället, ca 14 000:- helt komplett med alla givare, då reglerar den automatiskt efter avgastemp osv, även knacksensor finns att lägga till. Bara att mappa den i dynon och sedan köra closed loop mot avgastemp, vattentemp och ev. knacksensor och lamda men lamdan är jag skeptisk till på 2-t. Laddtrycket är alltid detsamma, och du väljer själv i programmet. Då får du perfekt blandning oavsett tempratur utomhus vid kallstart osv. osv... förgasarturbo vill hellst ingen bygga på 4-t och det är ju inte enklare att få till på en 2-taktare. Sen har du även tändningen... då får du kurvan precis som du vill och den backar av så många grader som du vill att den ska göra per hg laddtryck. Engångssumman är högre men i slutändan vet inte jag.
Har tänkt precis samma sak...
Skulle jag bygga en turbomaskin (men en Rotax 1200 4-tec isf.) så skulle det garanterat sitta ett V44 på plats.
 

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Och det säger ni nu!
Hehe...
Jo men du verkar ju tycka det är så roligt med munstycken och nålar och grejer:blink1:

Men det blir nog mer grejer då, skulle tänka mig att man behöver ett batteri till strömförsörjning. Man måste ju ha ström så boxen startar upp innan man rycker i snöret...
Men det är fina grejer som är lätta att ha att göra med. Sen är Andreas Arthursson på PPF i Avesta en klippa att få grejerna att lira...
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.166
1.000
113
Stora Blåsjön
Turboprojektet är nu lagt på is. Jag har inte tid, lust eller pengar att skruva mer nu, måste hinna njuta av vårvintern uppe i fjällen och då ska skotern funka.
Så nu är trippelpiporna monterade med helt original cylindrar... inget trim här inte, nu ska det hålla är tanken :)