zl 600 -99 åsikter??

-creative-

Medlem
20 jul 2009
8
0
1
Vasa, Finland
har en ZL 600 från -99 pågång.. tänkte höra vad ni har att säga om denna... skotern är kört 5200 km och ser annars bra ut.. vet ni om den har den några svaga punkter? eller annar har användbara synpunkter om skotern så skriv..
 

emmes

Välkänd medlem
1 apr 2006
252
0
16
Zl är en budget version av Zr så jag skulle rekomendera en Zr istället.
 

ENordstrom

Välkänd medlem
20 nov 2006
1.126
0
36
Skellefteå
Var det inte på denna modell som statorn går sönder hela tiden?

Annars så lät det ju smått otroligt att den bara gått ca. 500 mil. Stämmer det så är det ingen nackdel direkt;)

Annars är det väl bara som andra har skrivit att dämparna är lite vekare än på zr:en.
 

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Det var -98 som hade problem med statorn. Men dom allra första -99orna hade tendens till samma problem som -98
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
om du ska använda den till led maskin, så rekomenderar jag starkt zl600an före zr600an. Dämparna gåra lltid byta /fixa. Inte spec dyt på en så "gammal" maskin. Men det finns väll både förgasare och efi på dom där?
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Polaren hade en ZL 600 99, den som var blå/lila, antar huven inte spelar någon roll hehe.. När vi var ute å körde en gång så tvärnöp den, helt utan anledning =(.

Var bara hem å riva och då hade wiren som går till oljepumpen gått av?! Aldrig varit med om de tidigare, svinskumt! Vi bytta den kolv som nöp (cylindern klara sig efter lite behandling med syra) och sedan har den gått 1200+mil så.. kanske bara var otur, men värt att kolla.. den hade börjat tvinna upp sig precis vid pumpen!

Annars tror jag du gör ett kanonköp!

/F
 

-creative-

Medlem
20 jul 2009
8
0
1
Vasa, Finland
ok. tackar för svaren.. kör nog mästadels led så dämparna är inte så stort problem och ifall det blir så går de ju att byta.. :) förövrit så stämmer kilometerna.. en polares flickvänn som kört med den några år så det har inte blivit så värst mycket kört. huven va vinröd för den intresserade:p och sen va det en förgasare.. kanske lite nack del men.. vet nån om det skilljer mycket i förbrukning mellan fögg och efi?? finns det inga sidor för artic cat där man kan se tekninska data över modellerna?? har letat men inte hittat nånstans..
 

Fire_Dude

Välkänd medlem
26 mar 2007
434
0
16
Glommersträsk
De kanske hellre är en fördel med gasare på den än efi, för de e väl oftast den som krånglar.

Bränsleförbrukningen är de nog ingen större skillnad på. Bara för att det är efi betyder det inte att den drar mindre. ( Särskilt på en sån där gammal maskin )
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
Skaffa ett fett bensinkonto och kör hårt. En säsong (300 mil minst) är det väl kvar på kolvarna. Mina gav upp nu efter 800.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
kör man med insidan och rätt oljeblandning (och olja) så ska kolvaran hålla lätt 1500 mil. MEN, så är det väll rekomenderat att byta var 500onde mil på en 2t. Men skit samma.

På den där maskinen är förgasare att föredra, fast jag skulle tro att alla EFI har blivit fixade vid det här laget då "felet" visade sig vid 300-400mil.
 

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund
länge sen man såg dig här inne anton :) Fått iordning skotern nu?
Snart dags att dra fram den och se över motorn. Lite småputs och ett par huggtänder på huven, sedan är den klar för en vinter till. Vintern 2010-2011 hade jag tänkt mig en 151" 800. Är less på att köra fast i så pinsamma snödjup som upp i brösthöjd.. :D