Motorrenovering rave 800

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
har funderingar att plocka isär motorn på skotern nu i sommar och undrar vad hela kalaset kan kosta på ett ungefär allså alla packningar pack-boxarna samt alla lager.
kolvarna behöver ej bytas dom är bara kört 70mil.
och det typiska felet på dessa motorer är som alla vet pack-boxen mot variatorsidan på vevaxeln, och undrar då om man ska stoppa dit en orginal tätning eller finns det någon bra eftermarknadstätning som är bättre och inte lider av samma problem som rotax egna tätning gör.

ge mig gärna någon länk på guide eller någon sida där det säljs delar ifall det inte är bäst att stoppa allt orginal.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Hallå Landström
jag förmodar att du läst de 2 trådarna som avhandlar serieIII motorerna?
där har du ganska mkt tipps om hur du gör dessa kraftrovor säkrare..

.. men så här rakt på sak så råder jag dig att köpa en orginal packbox.. den går på ca 360:- om jag inte minns fel..
de du bör försöka ordna är ett skydd för packboxen oxå, dessa satt ej orginal monterade 02 om jag inte inbillar mig...
 

IamFredrik

Välkänd medlem
2 okt 2008
3.474
2
36
Gällivare
Hallå Landström
jag förmodar att du läst de 2 trådarna som avhandlar serieIII motorerna?
där har du ganska mkt tipps om hur du gör dessa kraftrovor säkrare..

.. men så här rakt på sak så råder jag dig att köpa en orginal packbox.. den går på ca 360:- om jag inte minns fel..
de du bör försöka ordna är ett skydd för packboxen oxå, dessa satt ej orginal monterade 02 om jag inte inbillar mig...
Det låter vettigt de han säger...

Dom satt ej monterade 03 heller... 04 satt en plåt där för som han säger så packboxen inte kom ut!

/F
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
finns det något sätt man kan kolla ifall det är monterat en sådan skyddsplåt av tidigare ägare?
eller måste man dela motorn för att se det?
för som jag förstår det så är det bara en plåtbricka mellan variatorskivan och själva motorblocket, rätta mig om jag har fel.
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
okey. så ifall jag skådar en bricka mellan variatorn och motorblocket av något slag så är motorn kittat med senare årsmodellers tätningssäkring. ska fota en bild och ladda upp så får ni titta.
btw när jag köpte skotern så stod det i annonsen att lagrena var nyligen insmorda hur stort ingrepp är det?
måste motorn isär eller finns det någon slags nippel som det bara är att driva in fett i ?

tack för alla svar tur att det är någon som har koll på läget :p
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
hur i H-vete lägger man upp en bild?
hjälp mig trycker man på infoga bild ikonen så kommer det bara att man ska skriva in något skit!!
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
är detta en sådan bricka som kom på senare årsmodellerna för att hålla tätningen kvar?

ganska dåliga bilder men var trångt som fan.





 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ne de tror jag inte den brukar vara guldfärgad och sitta i 4 st torx skruvar.. ta av variatorn då.. köp en av dragare och börja skruva och lär dig den! den e riktigt lätt att förstå sig på! kolla på melmaq´s hemsida han har gjort en riktigt bra förstå-sig-på-TRA-variator-sida...

hoppas de e ok för dig melmaq??!!:)
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
är det bara att dra av variatorn då med en avdragare och sätta dit en plåt genom att skruva fast den i motorblocket?
var köper man en sådan plåtbit då?
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
var kan man köpa en avdragare för ett bra pris då?
måste man köpa bombardier orginal verkligen ?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ja du måste ha en orginal avdragare! jag har provat pirat men dem böjs bara! köp en sån sen e de bara att ta av den och titta om de e färdiga hål i blocket runt veven! e de de så e de väl bara skaffa en sån plåt hos en ÅF..
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
okey. men har en kille som plockar isär motorn och byter alla tätningar och sätter nytt fett samt ser över alla lager för priset av 2500kr och då är material inräknat.
och för en slant tillägg så sätter han även den där plåten också det är tydligen skit viktigt att den hamnar helt rakt.

hur tycker ni det priset låter?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ring till en åf och hör vad delarna går på. om man inte kan skruva med detta själv så skulle jag kunna betala ca: 2500 för jobbet det e de värt! så e va väl bra pris de.
ja de kanske de e..om de e hål för den där plåten så ska de ju bara va och montera dit den inte har jag kollat så noga att den sitter spikrakt de tar jag för givet när de e färdiga hål..
jag skulle inte börja labba om fästen på den iaf..
 

Landström

Välkänd medlem
4 jul 2009
840
2
18
nog kan jag väll göra det själv, men känner mig lite lat, och tycker det var så bra pris. plus att jag inte är riktigt säker på vad det ska vara för fett och allt sånt,
och det är en firma som gör det för de priset så är ingen bondläpp som vill känna sig duktigt iallafall så litar på firman då.

enligt firman så var man tvungen att borra egna hål i blocket men det kanske inte stämmer jag vet inte?
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
läs tråden om dessa motorer! egentligen klyver man motorn underifrån och fettar om lagren men de går även att gör hål och sätta in vanlig oljesmorda lager ist för fettsmorda.. vilket e rätt säker sak. men om du byter fettet nu så behövs inte de göras på 6-700 mil sen. gör de riktigt! finns en sån tråd på ski-doo fliken! läs allt de!
 

Marcs

Välkänd medlem
23 dec 2006
1.344
0
36
34
Avdragare behövs inte, lägg skotern på sidan..

Så fyller du hela hålet med olja
Har på gängtejp på original bulten
Sen skruvar du tills den släpper..

Gjorde likadant på min Lynx Enduro.. Funkar fint :)