FIII -96 goes Mach Z -99

Triple800

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.845
5
38
41
Boden
Sen bilden längst ned är mitt projekt imorgon. Jag ska till en släkting och vän som ska hjälpa mig få ordning på piporna. Ska svetsa på flänsarna från mina 600 pipor på de 3 mach z pipor jag har. Anledningen till att jag gör det är att killen som ägde Z piporna innan har behövt ca 5 cm av dom.[/QUOTE]

Tur att dom var billiga:) Jag får väl skylla ifrån mig på den som hade mina 670 pipor tidigare å hade behövt dryga 5cm av dom också:)

Ser iallafall att de går framåt för ditt projekt, själv har jag inte gjort mer än att söka efter den där motorplattan som jag ej funnit än till FIII projektet eller kanske man ska kalla det en FII när den är klar:)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Jo efter piporna så är det bara småfix kvar ... Belysningen samt att nödstoppknappen är trasig. Har ringt runt litegrann efter nödstoppknappar och dom är visst svåra att få tag på ?!? Åja går ju att köra utan.

Blev inget svetsa idag utan det blev uppskjutet till på Tisdag.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Piporna är färdiga och jag har sprayat heat proof paint på den del som är svetsad.... Nu är jag litegrann ambivalent... Ska jag spraya hela skiten svart eller behålla aluminium "färgen" och ev putsa upp med autosol..

Målar jag allt svart så menar jag allt! svart. Jag ids inte ta bort aluminumvärmeskydden.

(Har jag sagt förrut att jag är ingen riktig putskille?)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det är svetsat precis där den ansluter till cylindern så det jag sprayat nu syns men inte mkt....
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Startade upp den igår för första gången ... gick på 1 av 3 cylindrar....

De nya bränsleslangarna jag monterat måste vara för stora för skotern får bara soppa till en cylinder... Fin gnista men torra stift.

Har köpt nya originalslangar och ska prova igen.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Startade upp den igår för första gången ... gick på 1 av 3 cylindrar....

De nya bränsleslangarna jag monterat måste vara för stora för skotern får bara soppa till en cylinder... Fin gnista men torra stift.

Har köpt nya originalslangar och ska prova igen.
Tråkigt att den inte gick som den skulle, hoppas du får ordning på den.
Angående piporna, dom blir VÄLDIGT snygga om man polerar dom. Dock tråkigt som tusan.:rolleyes: Men tyvärr så är dom inte "super" blanka nå hemskt många dagar utan går över till den dimmiga färgen igen...

Lycka till! :ciao:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Har nu bytt bränsleslangar och nu får den bensin till alla 3. Då jag startar den så går den bara på 2 och surar mittencyllen......

Nåja.... Ska kasta om gasarna och se om problemet flyttar på sig.

2 av 3 är ju bättre än 1 av 3. :)
 

Attachments

Dunlop

Aktiv medlem
6 jul 2009
98
0
6
Luleå
Jo efter piporna så är det bara småfix kvar ... Belysningen samt att nödstoppknappen är trasig. Har ringt runt litegrann efter nödstoppknappar och dom är visst svåra att få tag på ?!? Åja går ju att köra utan.

Blev inget svetsa idag utan det blev uppskjutet till på Tisdag.
Luleå skoterdemontering har tror jag! jag köpte av dom i vintras:ciao:
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nyss gick den på alla 3 cylindrar :D

Den surar stift dock så jag måste bestycka om den.... tror jag har 320 och en f3:a med liknande pipor ska ha 290 (ska kolla detta mer noggrant förstås)
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Det sitter 330 Main och 55 pilot på den nu så jag ska ner till 50 pilot och 290 main..

Ev 300 men ska köpa 290 först och försöka få den att gå rent.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Men nu går den!

Fan vad skönt att äntligen få till det.... Gick upp till 50 på pilot (var 35 ?!?) och ner till 300 på main... Nu ska jag fixa så jag har lyse, mätare osv..
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Nu har jag läst el scheman för första gången och har med dom (behövde både för -99 och -96) lyckats att koppla in lyse, mätare mm..

Funkar bra!

Ska fortfarande lösa luftburk, gaswire förlängare samt lufta motorn.

Efter det börjar jag nog att pimpa.
 

Vidgren

Välkänd medlem
15 sept 2006
7.352
40
48
47
Piteå
Ok men det blir bara skumma innanför huven bilder.

Första bilden är skarven till huven. Plockade bort kontakterna helt och gjorde skarvar ala bilstereo, köpte nå skarvhylsor på OK.

Täckte allt med eltejp.

Gjorde samma med kablarna till tankmätaren/baklyset. (Bild 2)

Sen bild 3 har jag kort på min lösning på mitt problem nr 56 med kylslangarna.
Mach Z -99 har ingen termostat och därför ingen återrinning till kylvätskebehållaren. Formula 3 -99 har återrinning och termostat men den har andra pipor ... nåja nog om det, jag satte isolering samt en bit aluminum som jag böjde runt pipan samt tog jag aluminumtejp och drog över själva slangen. Har inte provat vad som händer när den blir varm men jag hoppas det funkar.
 

Attachments

Last edited:

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Leta upp nån bestyckningstabell och kolla vad du ska köra med. Tripplar brukar ju ha olika bestyckning, Ex förgasare 1.300 2.300 3.310. Tänkte så den inte får för snålt på någon cylinder och skär.