Gymnasie program

Lagasse

Välkänd medlem
13 okt 2006
220
0
16
Ljusdal
www.drcljusdal.se
Jag gick också NV, med inriktning mot matte och data. Gick ut 08, fick då jobb i slutet på Augusti 08 som supporttekniker på ett callcenter, och här sitter jag nu. Har slutat där och ska dra igång praktik snart som maskinförare!

Mitt förstahandsval var dock FPÖS (Fordonsprogrammet översnö) i Järpen. Varför jag inte gick det, det kan man ju verkligen undra idag. *pucko*
 

Ellsworth

Välkänd medlem
17 nov 2007
880
0
16
Skellefteå
Tyvärr dum som man är brydde man sig inte så mycke om skolan tidigare vilket resulterade i att man gick barn och fritid 1år och nu börjar man 2an på Industri..... känns ju jätte kul att gå ut med 1 år yngre folk :p
 

arjeplogarn

Välkänd medlem
11 mar 2008
3.792
3
38
Residenset
Jag gick ut NFTC, flygmek alltså, nu i våras.
Jag kan verkligen rekommendera alla att gå där.

Jag ska ta ett exempel, det första som hände när vi kom dit i tvåan var att vi fick en hög med reklamkläder av skolan. När fick du reklamkläder för en SKOLA senast? En kommunal skola alltså. Det kan ju verka futtigt men det är symbolvärdet i att vi fick reklamkläder som jag vill åt, det verkade verkligen som om det alltid fanns pengar. Inga resurser sparades, om man behövde verktyg t ex så kunde en lärare åka ut direkt och handla verktyg. Det var aldrig brist på lärare heller. Vi åt tamejtusan till och med på flygplatsen, i själva terminalen, där de lagar och säljer mat åt alla passagerare. Maten var förträfflig. När vi var ute på klassutflykt så åt vi på max, på skolans kontokort.

Och lärarna var verkligen bra. Ungefär hela lärarkåren var gamla militärer efter lång tjänst. Lärarkulturen var verkligen handfast. Frågade man om något så fick man raka konkreta besked. Lärarna var bra på så många sätt men det är svårt för en utomstående att förstå. Jag har då aldrig haft bättre.

Men min klass... Skolan lockar de med lägst intagningspoäng så vissa elever var en aning instabila. Jag hann vara där i ungefär två månader innan jag blev erbjuden att köpa heroin. Jag vet än inte om jag ska ta erbjudandet på allvar men det faktum att han blev utkastad ett halvår senare därför att han knarkade lägger ju viss tyngd bakom förslaget.
Ett exempel bara, under en enda gång under två år var hela klassen på plats samtidigt: studenten. Det skolkades mycket.
Fast å andra sidan så påstod min mentor att jag hade hamnat i den värsta klass han varit med om, lite av en bedrift av oss med tanke på att han går i pension snart.
Men då hade vi flera som aldrig skolkade så helt dumt var det aldrig.

Det absolut bästa minnet jag har därifrån var från F21 under praktiken när jag testade JAS39-simulatorn. Jag vet inte hur jag ska beskriva det men det var en enorm upplevelse.
Eller när vi spände fast en gripen i motorkörningshuset, släckte alla lampor och tände EBK:n. Hela byggnaden var ganska stadigt byggd, rutorna in till provkörningsrummet var någon decimeter tjock och dörren när man ska gå in dit var 30-40 cm tjock. Ganska välisoleradt och fpl stod ganska väl förankrat. Men hela byggnaden skakade. Man kände ett avlägset muller i golvet, väggarna och överallt i motortestrummet vi satt i. Man hörde ett dovt djuriskt buller. Men det bästa var att titta in i den mörklagda hangaren och se en enorm blåaktig eldkvast och inget annat. Det kändes bokstavligen som att ett vilddjur försökte slita sig lös.

Jag börjar utbildningen till flygtekniker till hösten.
 

setras

Välkänd medlem
1 jan 2000
526
2
18
Sollefteå
Det var då fan vad mycket nytt och roligt det verkar finnas att söka och gå nu då... själv harvade jag mig igenom tre år på Tekniska programmet med inrikning IT, dock med väldigt individuell kursplan efter ett antal utbytta kurser. Tog studenden -04 så var andra årskullen att gå denna "rent" tekniska linje på vår skola, och det märktes kan jag säga...