Glöm inte och spänna fjädrarna på framdämparna några varv när du kör utan hämmare!
Just my 2 cents!
Just my 2 cents!
Krängaren är helt KASS på en MM som är gjort för friåkning. Blir en ny skoter med den borttagen och som bonus sparar man ett par kilo vikt fram. Sågade av min med vinkelslip och slängde den.Igår kväll skruvade jag bort krängaren. Eller, ena klapperstaget.
Så nu är krängaren deaktiverad, får se hur det känns. Fördelen med att bara lossa ett av stagen är att det tar max 5 minuter att skruva tillbaka om man inte skulle trivas utan krängare.
Fråga: bärarmarna i framvagnen, 2 st tvärgående per sida, ska de vara spikraka? I så fall har jag lite rätning att göra.
Det var finurligt! Hur fick du fast Wiren?Så jag tillverkade justering ovanifrån i stället, med hastighetsmätarwire från bil. Kostnad 0 kr. Det var lite pilligt att få fast wiren i skruvarna, men det gick.
men varför kapa av dom för? det går att få bort den hel dumt att kapa när den e så pass dyr....Krängaren är helt KASS på en MM som är gjort för friåkning. Blir en ny skoter med den borttagen och som bonus sparar man ett par kilo vikt fram. Sågade av min med vinkelslip och slängde den.
Men jag gjorde precis som du första gången och testade. Tog 1 km åkning innan jag var tvärsäker att den skulle bort för evigt.
//Rob
gillar din lösning där.... smart365-mattan som jag fick tag i, den med 12 kammar borta, är såld. Till det priset (900 kr) hade jag kunnat sälja minst 10-15 st. Otroligt intresse. :weird:
Jag fixade till luftfiltret litegrann. Standard verkar det ju läcka in hur mycket remdamm som helst. Nu har jag limmat vanlig fönstertätningslist runt kanten. Det borde täta betydligt bättre.
Passade även på att bestycka om förgasarna. Nån tidigare ägare hade varit framme och pulat = fel munstycken och fel nålläge, iaf om man jämför med Yamahas tabeller.
Justerskruven på dessa förgasare sitter på undersidan, så behövs de justeras måste man ta lös hela förgasarracket. Inte så smart.
Så jag tillverkade justering ovanifrån i stället, med hastighetsmätarwire från bil. Kostnad 0 kr. Det var lite pilligt att få fast wiren i skruvarna, men det gick.
Härnäst: variatorerna ska preppas. Delar beställda. Bilder kommer...
Kan inte se vad man ska med skiten till så... därför kapades den.men varför kapa av dom för? det går att få bort den hel dumt att kapa när den e så pass dyr....
Absolut! Den säckar totalt annars. Körde själv med Öhlinare så för mig var det en baggis att fixa. Schimsades dessutom för ändamålet vid servicen av dämparna. Blev om möjligt ännu bättre.Nu när det har kommit lite snö så ska jag prova att ta lös krängaren igen. Det verkar dock helt nödvändigt att spänna på fjädrarna, utan det så blev den jätteäcklig på hårt underlag.
Absolut. Jag tror jag spände på öhlinarna ca 15 mm per sida för att kompensera för krängaren.Men några få varv på fjädern kan alltså göra skillnad?