Växla?

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Vid hur höga varv vill man att variatorn ska växla ?
Förstår att det är olika på olika cc men kom gärna med exempel.
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
36
Bjästa/ Örnsköldsvik
Om det är inslagsvarvet, heter så va? Alltså när skotern börjar röra på sig, då ligger det på 5500 rpm på min Mach 1 i alla fall.
Tror toppeffekten låg på 8400 rpm, inte riktigt säker då det var ett tag sen jag kolla i boken...
 

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik
angående när han ska gå iväg så är det stor skillnad från skoter till skoter, beror ju på hur du har ställt in variatorn, som kompisen iq går iväg på 6000 varv, och det kan jag anse lite väl högt, men var det någon speciel skoter du tänkte på? kan bli lättare då om du vill ha ett bra svar:) MVH
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Jag menar mer när vikterna "växlar"..
Man kan ju tydligen ställa om det.

Slå mig på fingrarna om jag har fel, är nybörjare inom det här.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Det är väl som både vikterna och sekundär variatorn som sköter utväxlingen. Eller är jag ute och cyklar nu? Vid vilka varv det växlar beror på hur man kör och kan bero på sekundär variatorn. Killen som jag har jobbat hos hade en liten teori om att det finns en nackdel med rullkams variatorn eller vad den nu kallas och det är att (speciellt på Arctic) när du står stilla i pudersnö och ger på fullgas så kan den växla ut för fort (alltså lägga i högsta växeln på en gång) vilket kan göra om man har lite klenare motor att den inte orkar vid så låg hastighet. Min srx växlar upp ~ 6000-7000rpm om jag lite långsamt ökar farten. Man kan säga att det fungerar ungefär som en automat låda i en skoter när den växlar. Kör du sakta växlar den tidigare, håller du fullgas drar den ut fullt på växeln. ;)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
dom allra vanligaste standardmaskinerna i dagsläget ligger tillslaget på kring 3500varv...
de är för att den inte ska blir ryckig...
jag har 5500 var på min IQ.. tkr de är perfekt...
de är då fjädern i variatorn som sköter tillslaget..till stor del...vikterna sköter bland annat växlingen och sedan hur tungt variatorn ska snurra..alltså de är lättare vikter på en 440inställd variator än på en 600variator..
 

olofmikael

Välkänd medlem
23 okt 2008
1.646
0
16
Strömsund
Man kan säga att det fungerar ungefär som en automat låda i en skoter när den växlar. Kör du sakta växlar den tidigare, håller du fullgas drar den ut fullt på växeln. ;)
dumförklara mig inte men det du skrev där är ju som i bilar, kickdown, stampar man så ger den järnet och tar man det lugnt och så växlar den tidigt och glider iväg :)
 

JAAG

Välkänd medlem
1 jan 2000
4.539
414
83
Malå/Adak
Små 440s, (moderna vätskekylda), och liknande ska snärta upp till "maxvarv" handlöst du ger gärnet, (maxvarv=där maxeffekten ligger). Lite större motorer kan ta i lite tidigare och segdra något men det ska inte ta flera sekunder att nå maxvarv.

Dette givetvis om du ska ha ut max acc ur den, är det andra prioriteringar som bränsleförbrukning osv som är viktigast så är det lite annars.

Fläktis 550s och liknande brukar vara ganska bottenstarka men "sakna" toppeffekt så dom ska nog helst ta i vid lite lägre varv också.
 

Blaeckvard

Välkänd medlem
1 dec 2008
598
0
16
Viksjöfors
Jag har kikat på några broms bänks test och där snackar man om växling, man ser en kurva runt 6-7000 varv. Därför jag undra mellan olika skotrar och eller vad som är optimalt. Har man heelclicker kan man väl ställa?
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Hur du ställer in variatorn är en vetenskap i sig och det finns inga direkta mallar som gäller overall utan för att få det optimalt måste man testa runt på varje enskild maskin efter motorn, matta, trim, körstil osv osv spelar in. Det finns ju utgångspunkter som man kan gå efter och även variatorkit som t.ex EPI utvecklar efter vad de ser som optimalt. Hur primären växlar spelar som du säger vikterna roll men även formen på vikten och givetvis fjädern i primären. Men du måste givetvis även kalibrera sekundärvariatorn med fjäder och helix så att den matchar primären. Helixen i sekundären spelar väldigt stor roll för växlingen beter sig...
Men som sagt, det går inte att säga att "det och det" kommer funka till den den maskinen eftersom nästan alla maskiner är unika och ändrade på något sätt.
Men folk som jobbar med att trimma och modifiera maskiner kan givetvis göra en väldigt bra uppskattning baserad på erfarenhet.

Angående utväxlingen så "normalt" brukar tillslag ligga runt 4000-4500 varv (vissa har även lägre givetvis), crossmaskiner högre som sagt för att ha närmare maxeffekt direkt vid tillslag. Och om du menar vad max varvet bör vara så beror det mest på vilken motor du har och vad den klarar. Finns inga direkta regler där heller men runt 8000-8500 kanske brukar vara normalt skulle jag säga med det finns även de som går högre. Toppvarvet ställer du mest som du med vikterna så vill du labba runt så är ställbara väldigt bra och prisvärda. Men som sagt för optimal variatorprestanda måste du balansera vikter, fjädrar och helix till bra samspel...
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
dumförklara mig inte men det du skrev där är ju som i bilar, kickdown, stampar man så ger den järnet och tar man det lugnt och så växlar den tidigt och glider iväg :)
Precis. Testa nån gång när du är ut med skotern typ efter någon älv eller sjö från stillastående och ge järnet och kika på varvet hela tiden så går ju först varvräknaren till max varvet, efter några sekunder sänks varvet (fast du fortfarande håller fullgas) med några hundra och då lägger den i en högre växel. Du känner också själv när det växlar, hastigheten ökar då mycket snabbare.
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
Precis. Testa nån gång när du är ut med skotern typ efter någon älv eller sjö från stillastående och ge järnet och kika på varvet hela tiden så går ju först varvräknaren till max varvet, efter några sekunder sänks varvet (fast du fortfarande håller fullgas) med några hundra och då lägger den i en högre växel. Du känner också själv när det växlar, hastigheten ökar då mycket snabbare.
en skoter som beter sig så har ett felkalibrerat variatorsystem , uppväxlingen ska ske kontinuerligt utan att det syns på ett dippande växlingsvarv , antingen är det för tungt viktat (så växlingsvarvet inte orkar ligga på effektpeeken) eller så övervarvar motorn till en början för att sedan lägga sig på rätt varv = dåligt acc , växlingsvarvet ska nås så fort som möjligt på alla motorer (dock ännu viktigare på små klena) och om varvet ska flytta på sig så är det UPPÅT då pipans temp ökar ..

att remmen dras ner har enligt mig 99% att göra med att man får snö/vatten på sekundären , man kan ju fundera varför det bara händer då man fastnar i lössnö ? å aldrig då man tex slirar iväg från ett halt parti ? , mig har det bara hänt då jag fått vatten på sekundärenå är inget man ska beskylla rullkamssekundären för ...
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
en skoter som beter sig så har ett felkalibrerat variatorsystem , uppväxlingen ska ske kontinuerligt utan att det syns på ett dippande växlingsvarv , antingen är det för tungt viktat (så växlingsvarvet inte orkar ligga på effektpeeken) eller så övervarvar motorn till en början för att sedan lägga sig på rätt varv = dåligt acc , växlingsvarvet ska nås så fort som möjligt på alla motorer (dock ännu viktigare på små klena) och om varvet ska flytta på sig så är det UPPÅT då pipans temp ökar ..

att remmen dras ner har enligt mig 99% att göra med att man får snö/vatten på sekundären , man kan ju fundera varför det bara händer då man fastnar i lössnö ? å aldrig då man tex slirar iväg från ett halt parti ? , mig har det bara hänt då jag fått vatten på sekundärenå är inget man ska beskylla rullkamssekundären för ...
Anledningen till att min gör det är pga lite lite övervarv, men det får man nästan räkna med att ha på alla äldre skotrar om du kör med original kalibrering. Anledningen till att varvet sänks lite är ju för att det inte ska vara konstant övervarv. Det är bara på "om man nu ska kalla det första växeln" den drar upp till ~9100rpm, sen ligger den konstant på 8700-8800rpm som det ska vara på SRX 700. Det börjar nog också vara dags att byta primär fjäder för mig, den har ju varit med om 1100mil så nog bör den ha tappat lite spänst.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
en skoter som beter sig så har ett felkalibrerat variatorsystem , uppväxlingen ska ske kontinuerligt utan att det syns på ett dippande växlingsvarv , antingen är det för tungt viktat (så växlingsvarvet inte orkar ligga på effektpeeken) eller så övervarvar motorn till en början för att sedan lägga sig på rätt varv = dåligt acc , växlingsvarvet ska nås så fort som möjligt på alla motorer (dock ännu viktigare på små klena) och om varvet ska flytta på sig så är det UPPÅT då pipans temp ökar ..

att remmen dras ner har enligt mig 99% att göra med att man får snö/vatten på sekundären , man kan ju fundera varför det bara händer då man fastnar i lössnö ? å aldrig då man tex slirar iväg från ett halt parti ? , mig har det bara hänt då jag fått vatten på sekundärenå är inget man ska beskylla rullkamssekundären för ...
Bara att hålla med! Hade själv en liten aha upplevelse på vårvintern med srx'n. Stoppade då äntligen dit min nya hauck tvåstegs helix som legat i flera år!

Har retat mig på att den övervarvat lite hela vintern 8600-8700 vilket är en par hundra för mycket (peakar vid 8400 enligt mina dynopapper) och känts lite seg upp ifart. Nu vart det en jäkla skillnad! Med tummen mot styret från stående så varvar den ca:8200 och stiger sen till 8500.

160 passerades nu betydligt kvickare = ) och backshiften är helt ok.
Har läst mig till på totally yamaha (kanonsida för oss yamma åkare) att srx'n (700) accar bäst (std) om varvet ligger på 8100 från början och sen stiger till 8500 efter en stund på fullt. Vilket verkar stämma bra och är ju ganska logiskt iom. att effektpeaken flyttar sig upp i varv när piporna blir hetare.

Detta fenomen gäller nog dom flesta högpresterande 2t. i olika grad.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Anledningen till att min gör det är pga lite lite övervarv, men det får man nästan räkna med att ha på alla äldre skotrar om du kör med original kalibrering. Anledningen till att varvet sänks lite är ju för att det inte ska vara konstant övervarv. Det är bara på "om man nu ska kalla det första växeln" den drar upp till ~9100rpm, sen ligger den konstant på 8700-8800rpm som det ska vara på SRX 700. Det börjar nog också vara dags att byta primär fjäder för mig, den har ju varit med om 1100mil så nog bör den ha tappat lite spänst.
8700-8800 på srx låter väldigt mycket om den är org! 8500 säger manualen och jag ser att du har en 99:a som har peaken lite lägre (mindre portduration än 00-02) ändå. Du har nog mycket att hämta i variatorerna om den ligger på 9100 och sen sjunker lite. Finns inte mycket effekt däruppe,särskilt inte med kalla pipor.
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
8700-8800 på srx låter väldigt mycket om den är org! 8500 säger manualen och jag ser att du har en 99:a som har peaken lite lägre (mindre portduration än 00-02) ändå. Du har nog mycket att hämta i variatorerna om den ligger på 9100 och sen sjunker lite. Finns inte mycket effekt däruppe,särskilt inte med kalla pipor.
Jag har sett broms papper på min kompis srx -99a och jag är ganska säker att den hade peaken på 8700, är typ 2år sen han bänka den så jag kan minnas fel. Jo nog vet jag att jag förlorar effekt med övervarv, jag ska ev beställa v-kitt från EPI men väntar på en kompis som har förbannat svårt och bestämma sig om han ska ha ett till sin eller inte.