Vid hur höga varv vill man att variatorn ska växla ?
Förstår att det är olika på olika cc men kom gärna med exempel.
Förstår att det är olika på olika cc men kom gärna med exempel.
börja driva frammåt alltså ? eller ? på min mxz är det 5000varvVid hur höga varv vill man att variatorn ska växla ?
Förstår att det är olika på olika cc men kom gärna med exempel.
dumförklara mig inte men det du skrev där är ju som i bilar, kickdown, stampar man så ger den järnet och tar man det lugnt och så växlar den tidigt och glider ivägMan kan säga att det fungerar ungefär som en automat låda i en skoter när den växlar. Kör du sakta växlar den tidigare, håller du fullgas drar den ut fullt på växeln.
Precis. Testa nån gång när du är ut med skotern typ efter någon älv eller sjö från stillastående och ge järnet och kika på varvet hela tiden så går ju först varvräknaren till max varvet, efter några sekunder sänks varvet (fast du fortfarande håller fullgas) med några hundra och då lägger den i en högre växel. Du känner också själv när det växlar, hastigheten ökar då mycket snabbare.dumförklara mig inte men det du skrev där är ju som i bilar, kickdown, stampar man så ger den järnet och tar man det lugnt och så växlar den tidigt och glider iväg
en skoter som beter sig så har ett felkalibrerat variatorsystem , uppväxlingen ska ske kontinuerligt utan att det syns på ett dippande växlingsvarv , antingen är det för tungt viktat (så växlingsvarvet inte orkar ligga på effektpeeken) eller så övervarvar motorn till en början för att sedan lägga sig på rätt varv = dåligt acc , växlingsvarvet ska nås så fort som möjligt på alla motorer (dock ännu viktigare på små klena) och om varvet ska flytta på sig så är det UPPÅT då pipans temp ökar ..Precis. Testa nån gång när du är ut med skotern typ efter någon älv eller sjö från stillastående och ge järnet och kika på varvet hela tiden så går ju först varvräknaren till max varvet, efter några sekunder sänks varvet (fast du fortfarande håller fullgas) med några hundra och då lägger den i en högre växel. Du känner också själv när det växlar, hastigheten ökar då mycket snabbare.
Anledningen till att min gör det är pga lite lite övervarv, men det får man nästan räkna med att ha på alla äldre skotrar om du kör med original kalibrering. Anledningen till att varvet sänks lite är ju för att det inte ska vara konstant övervarv. Det är bara på "om man nu ska kalla det första växeln" den drar upp till ~9100rpm, sen ligger den konstant på 8700-8800rpm som det ska vara på SRX 700. Det börjar nog också vara dags att byta primär fjäder för mig, den har ju varit med om 1100mil så nog bör den ha tappat lite spänst.en skoter som beter sig så har ett felkalibrerat variatorsystem , uppväxlingen ska ske kontinuerligt utan att det syns på ett dippande växlingsvarv , antingen är det för tungt viktat (så växlingsvarvet inte orkar ligga på effektpeeken) eller så övervarvar motorn till en början för att sedan lägga sig på rätt varv = dåligt acc , växlingsvarvet ska nås så fort som möjligt på alla motorer (dock ännu viktigare på små klena) och om varvet ska flytta på sig så är det UPPÅT då pipans temp ökar ..
att remmen dras ner har enligt mig 99% att göra med att man får snö/vatten på sekundären , man kan ju fundera varför det bara händer då man fastnar i lössnö ? å aldrig då man tex slirar iväg från ett halt parti ? , mig har det bara hänt då jag fått vatten på sekundärenå är inget man ska beskylla rullkamssekundären för ...
Bara att hålla med! Hade själv en liten aha upplevelse på vårvintern med srx'n. Stoppade då äntligen dit min nya hauck tvåstegs helix som legat i flera år!en skoter som beter sig så har ett felkalibrerat variatorsystem , uppväxlingen ska ske kontinuerligt utan att det syns på ett dippande växlingsvarv , antingen är det för tungt viktat (så växlingsvarvet inte orkar ligga på effektpeeken) eller så övervarvar motorn till en början för att sedan lägga sig på rätt varv = dåligt acc , växlingsvarvet ska nås så fort som möjligt på alla motorer (dock ännu viktigare på små klena) och om varvet ska flytta på sig så är det UPPÅT då pipans temp ökar ..
att remmen dras ner har enligt mig 99% att göra med att man får snö/vatten på sekundären , man kan ju fundera varför det bara händer då man fastnar i lössnö ? å aldrig då man tex slirar iväg från ett halt parti ? , mig har det bara hänt då jag fått vatten på sekundärenå är inget man ska beskylla rullkamssekundären för ...
8700-8800 på srx låter väldigt mycket om den är org! 8500 säger manualen och jag ser att du har en 99:a som har peaken lite lägre (mindre portduration än 00-02) ändå. Du har nog mycket att hämta i variatorerna om den ligger på 9100 och sen sjunker lite. Finns inte mycket effekt däruppe,särskilt inte med kalla pipor.Anledningen till att min gör det är pga lite lite övervarv, men det får man nästan räkna med att ha på alla äldre skotrar om du kör med original kalibrering. Anledningen till att varvet sänks lite är ju för att det inte ska vara konstant övervarv. Det är bara på "om man nu ska kalla det första växeln" den drar upp till ~9100rpm, sen ligger den konstant på 8700-8800rpm som det ska vara på SRX 700. Det börjar nog också vara dags att byta primär fjäder för mig, den har ju varit med om 1100mil så nog bör den ha tappat lite spänst.
Brutalt!min lynx 440 går i väg på 6500 rpm. orginal x)
Jag har sett broms papper på min kompis srx -99a och jag är ganska säker att den hade peaken på 8700, är typ 2år sen han bänka den så jag kan minnas fel. Jo nog vet jag att jag förlorar effekt med övervarv, jag ska ev beställa v-kitt från EPI men väntar på en kompis som har förbannat svårt och bestämma sig om han ska ha ett till sin eller inte.8700-8800 på srx låter väldigt mycket om den är org! 8500 säger manualen och jag ser att du har en 99:a som har peaken lite lägre (mindre portduration än 00-02) ändå. Du har nog mycket att hämta i variatorerna om den ligger på 9100 och sen sjunker lite. Finns inte mycket effekt däruppe,särskilt inte med kalla pipor.