2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Nu är skotern tvättad och moddad för att tändstift ska få plats.

Men behöver lite tipps! Finns det något bra sätt att se när motorn ligger vågrätt igentemot variatoraxel?

Detta problem uppstod då bara ena fästet från 440 passade på f8an. (Det stora vänsta) Ska bygga ett på höger sida och det kanske finns något knep hur man får motorn i rätt vågrätt position.

Bilder får la borsan fylla på med.:D
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
På 800 sitter även ett fäste framtill på motorn.
440 har väl bara två motorfästen?
Ett sånt fäste framtill ser ut att kunna passa då det bara sitter klämt över röret till krängaren.
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
På 800 sitter även ett fäste framtill på motorn.
440 har väl bara två motorfästen?
Ett sånt fäste framtill ser ut att kunna passa då det bara sitter klämt över röret till krängaren.

Ja det stämmer. Sen sitter det som en motorkudde under blocket på 440 men det passa inte på 800an. Kanske skippar det.

Tänke bygga ett eget där fram men ska se om jag kan få tag på ett cf8 fäste då! borde få rätt linje på motorn direkt isf. :) Det högra blir iaf helt eget.

Vatten pass kan ju faktiskt gå om man har ett kort så man först kan säkerställa sek. variatoraxeln i vågrätt läge.

Tackar
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Sådär ja. I väntan på motorfäste provmonterade jag kabelstammen.
Gick ganska bra.

Skulle bara behövt ett elschema för det som är oklart... Någon som vet vart man hittar de?


4 tänspolar..



Passar rikigt bra.


Lite mera el som ska i. har dock inte sett nån dödare?? finns det inga på 08? Nyckel ser ut som den gjorde på farsans gamla JAG :D


Provboxad. Hade nog vart lättare med ett elsystem från en CF8 eller M8 då mitt inte är gjort för denna typ av skoter modell :hmmmm: Med lysen och grejjor som inte längre sitter i huv osv.


Avgasprotmotorn passade även den.



Kapat lite för tändstiftet.

Elschema står som sagt högs upp på önskelistan.
 

thullen

Välkänd medlem
1 jan 2000
3.092
5
38
50
Leksand
thullen.se
Dödaren sitter väl i gasblocket och även en "gashängsgivare"
Kolla om den klarar att köras utan lyse. Vet att på några M7'or fick man lov att montera motstånd istället för lamporna annars brände man ecu'n.
Vet inte hur det var på 800cc
Sök lite på "fried ecu" eller nått sånt på de amerikanska forumen
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Dödaren sitter väl i gasblocket och även en "gashängsgivare"
Kolla om den klarar att köras utan lyse. Vet att på några M7'or fick man lov att montera motstånd istället för lamporna annars brände man ecu'n.
Vet inte hur det var på 800cc
Sök lite på "fried ecu" eller nått sånt på de amerikanska forumen

Jaha hrm tack. då måste jag reda ut vilket kablage som är till vad dära så jag lyckas få nån gnista. Blir traditionell dödare för min del iaf.
Gashängsgivaren får jag väl bygla bort eller så.



Lysen kommer jag att använda då det finns kablage till det. Måste förlängas endel dock.
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Jag tror spolarna tänder olika eftersom det finns två "laddspolar" men är dock inte säker
Vilket då borde innebära att tändstiften på vardera sida turas om att tända!?

Kan ju vara möjligt. 2 vita kontakter och 2 svarta kontaktsycken fanns troligen till spolarna. Möjligen en färg av varje på vardera sida. Ska kolla hos lokala handlarn efter schema annars får jag väl undersöka saken sj på någon annan skoter.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
I veckan har det blivit lite fixat iallafall. Nonslip hjulen sitter numera på drivaxeln, vart ganska tight mot chassiet då dom hamnar så långt ut på axeln men borde funka.

Sedan var det mattans tur:

Kapade med tigersåg i gummit och rondell med vanlig kapskiva för att få av glasfiberstängerna. Ett riktigt skitgöra va de.


Men jag vart ändå nöjd med resultatet, borde funka bra de där


Sen har jag fått min vattenutskurna chassieförlängningsbit. Passade bra så misslyckades inte helt med ritningen :) Borrade lite nithål och drog i nån skruv för att se hur det hamnar.


Nästa steg blir att kapa bort lite onödig tunnel. Kommer göra förstärkningar till fotstöden och ett stopp bakåt eller vad man ska säga. Syns lite hur jag tänkt göra på bilden ovanför den här på aluplattan som ligger i bakgrunden. En dålig grej är ju att chassienumret hamnar bakom plåten. Funderar om man ska ta upp ett avlångt hål där eller om man ska låta de vara där bakom? Behöver man se de någon gång?



Dom här alubitarna har jag gjort en liten böj på. Tänkte skruva dom bak i chassieförlängningen, en på varje sida invändigt sen ett rör där i hålen emellan som lyftbåge.


Allt för den här gången / Johan
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.150
982
113
Stora Blåsjön
Ang chassinumret så är det väldigt bra att det syns vid poliskontroll, dom brukar kolla så numret stämmer med regskylten/regbeviset.

Ser bra ut förövrigt!
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Ang chassinumret så är det väldigt bra att det syns vid poliskontroll, dom brukar kolla så numret stämmer med regskylten/regbeviset.

Ser bra ut förövrigt!

Okej ja jag har aldrig ens sett någon polis då jag kört skoter, men kanske lika bra att försöka ta upp ett hål då, medans man ändå är i farten. Får väl mäta allt vad jag går för så jag inte missar nummret när jag kapat upp :)