2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele

Nu är alla aluminiumdelar inlämnade på pulverlack så nu blir de lite ledigt från skotermekningen tills man får tillbaks grejorna och får börja bygga ihop :)

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Nu har det hänt lite med snopp ron.

Boxen monterad.

Som från fabrik! Kylsystemet kommer moddas lite hära.

Elsystemet uträtt och förhoppningsvis klart. Fick endast förlänga minus till soppapumpen och kablaget bak tíll lyset. Skippar hela kabekhärvan som hör till handtagen då det troligen ej är nödvändigt.

Motorn ur för lite justeringar. Passade på att lacka lite också:)

Utskurna motorfästen till höger sida. Fästet överst på bilden är klart och kommer att användas. Fick mig ett par extra "tomma" fästen ifall min inmätning av motor skulle äta remmar eller dyrligt så jag lätt kan göra nytt.

Borde funka. :hmmmm:

Polerade samt lade på ett lager fett på kylarn då det kommer ligga en kylarslang och mysa mot den. Har märkt att allt som ligger mot någonting på en skoter nöter alltid mer än man tror. :hmmmm2:

// JIPE

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna

Sen lite skydd på från 440n också så ska det nog gå ett par mil iaf.
Kanske överkurs men men.. :stupid: Tråkigt med läkage är det iaf :argh:

Permanentmonterad. Bara smälla ihop resten! :laugh:

Söker en luftburksanslutning till spjällhusen f6 f7..

Vad ska man ha för glykol i en skotermotor?

// JIPE

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
ang. glykol kan du använda dig av de mesta glykolväg som är anpassat för alumotorer.. men det gäller ju så lite mängd så kanske kan vara ett klokt beslut att fara till din arctic ÅFare och köpa där.. men jag har köpt på macken för alumotorer.

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
ang. glykol kan du använda dig av de mesta glykolväg som är anpassat för alumotorer.. men det gäller ju så lite mängd så kanske kan vara ett klokt beslut att fara till din arctic ÅFare och köpa där.. men jag har köpt på macken för alumotorer.
Ja jo har för mig att alumotorer skulle ha egen sorts glykol..

Ikväll blir det nog lite fredagsmek. Kanske dags att plocka fram pipan och se om jag kan kapa till något. Eller så kanske det blir att meka kylsystem.

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
blir väl snyggt de dära,men kom ihåg att en del oljor gör så att vattenslangarna sväller och spricker

Ja jo fick höra de i dag med.. Men sitter ju ett skydd runt slangen som sedan ligger mot smörj fettet. Kanske man ska ta nå annat å smörja med?

Kanske sådant fett för livsmedels industrin. Borde inte vara lika starkt.

Ska sova på saken:hmmmm:

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Sådärja, nu har snopron blivit fullvuxen då den är porvstartad med gott resultat och är härmed ingen ledmoped längre.:hello:

Så här kan det se ut vid en provstart med div tillfälliga lösningar. Filmade lite med mobilen men vettefan hur man får de att funka på datorn..

Brorsans fina pipa och en oljelbehållare från en zr.

Expantionskärlet fick ge vika för mätarn som har hela 350 nånting kilometer på nacken. :) Slapp iaf kapa i huven!

Kanske ingen vanlig snyn på en 440.. Men bra å ha spänning till GPSen

Ska se om jag kan få fram lite film om det är någon som vill se!

bubblan

Välkänd medlem
30 jul 2008
198
3
18
Dalarna/Solna
Imopnerande bygge, ser riktigt bra ut! Smart ställe för mätaren.
Man blir ju inte mindre sugen att få ihop sitt egna lilla projekt..:p (sätter i en f7 motor i min 05a)

snurre

Välkänd medlem
3 jun 2008
774
0
16
Lycksele
De flesta mobiler gör sina "filmer" i .3gp format och dessa går att se med program som klarar dess codec, t.ex. KMplayer eller VLC mediaplayer. Vill du sedan göra dessa så vem som helst kan se dom i sin webläsare måste du konvertera dem till exempelvis .avi .mpg .wmv el dyl. Det kan du göra med t ex Adobe Premiere eller Vegas Video.

För övrigt så ser projektet trevligt ut!

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Imopnerande bygge, ser riktigt bra ut! Smart ställe för mätaren.
Man blir ju inte mindre sugen att få ihop sitt egna lilla projekt..:p (sätter i en f7 motor i min 05a)

Tackar tackar!
Ska erkänna att jag glömde räkna med expantionskärlet då jag satte i soppapumpen i tanken så slang anslutningen krockade rejält med kärlet så det fick flyttas.. Vilket då gav plats för mätarn.:D Tack för tippset _JP_. Passade på millimetern. perfekt med kablaget osv så jag tackar mig själv för "felplaceringen" på pumpen som jag så svor för.. :laugh:

Kan säga att hittils har kylsystemet varit absolut drygas och tråkigast och tagit längst tid att bygga så det blir bra. Var ju så pass olika dimentioner var stans. Men nu e de klart!

Ska starta lite mera i helgen var så kul att höra den leva igen :argh:

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
JP, såg i första inlägget att du hade en f7snurra tidigare..
Vad hade du för variatorbestyckning/drevning?

Jag hade 63 grams vikter och svart fjäder med lila på, vad de nu innebär. Drevning 23-43 samma som jag har nu, bara det nedre drevet som är bytt, tror de är 23-46 original?

Ska försöka fixa bilderna till min skoter någon dag, dom fungerar ju inte, någon som vet hur man ändrar ett inlägg? Finns ju ingen edit knapp eller liknande.

Jag är klar med boggien så nu stor skotern på marken igen i väntan på motorn.

/ Johan

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Jorå editera knapp finns de! Bortma citera knappen...! :beer:
Ja jo nu ser jag ju de :) Men inte på mina inlägg tidigare i tråden? Vad ska man göra då? Har försökt kontakta forumchefen men han svarar inte. Måste ju ha fungerande bilder, bara text är ju inte så givande. :)