2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

JohanL_EFI

Välkänd medlem
13 feb 2009
922
0
16
Örnsköldsvik
Coolt...

Vatten + Värme låter lite farligt.

Skulle det inte gå pumpa upp tryck istället på vatten,olja eller luft. Det är ju i vart fall inte väldigt varmt.. Typ som en domkraft.
En liten cylinder som pumpar in via backventil till den stora volymen. När man är klar bara öppna ventilen och släppa på trycket.
Kanske göra en liten rund platta på ena sidan men någon form av anslutning.

_night_stalker_

Välkänd medlem
17 jan 2007
4.334
1
36
Strömsund / Straejmie
Coolt...

Vatten + Värme låter lite farligt.

Skulle det inte gå pumpa upp tryck istället på vatten,olja eller luft. Det är ju i vart fall inte väldigt varmt.. Typ som en domkraft.
En liten cylinder som pumpar in via backventil till den stora volymen. När man är klar bara öppna ventilen och släppa på trycket.
Kanske göra en liten rund platta på ena sidan men någon form av anslutning.

Så vi gjorde när vi lärde oss gassvetsning när jag gick industri. Man skulle göra en kub med 1dm på varje sida. Sen skulle den pumpas full med vatten för att se så man hade fått den tillräckligt tät. Funka perfekt då och borde fungera bra för dig oxå.

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Jo det blir ett helvete att svetsa ihop. Men behövs betydligt lägre tryck för att pressa ut den och att det ska bli bra.

Hittade denna... http://www.gifford.ca/hydroform.html
Ja den där pipan såg ju betydligt snyggare ut :)

Jag kanske inte ska ge upp riktigt än..

Skulle ju egentligen haft nå annat att trycka med som är lite mer lättreglerat. Kanske man skulle tagit fram högtryckstvätten.

Det blir ju ganska mycket volym om man ska handpumpa in någonting. Vet inte riktigt vad man skulle använda för pump?

/ Johan

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.690
823
113
Kramfors
Ja den där pipan såg ju betydligt snyggare ut :)

Jag kanske inte ska ge upp riktigt än..

Skulle ju egentligen haft nå annat att trycka med som är lite mer lättreglerat. Kanske man skulle tagit fram högtryckstvätten.

Det blir ju ganska mycket volym om man ska handpumpa in någonting. Vet inte riktigt vad man skulle använda för pump?

/ Johan

Högtryckstvätt och tunn plåt är det vanligaste folk trycker med. Jag skulle inte gå över 0,8mm plåt 0,7 är säkert ännu enklare

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Nu har jag gjort försök nummer två.

Vek in kanterna och svetsade. Var lite besvärligare då de vart lite glipa här och där men gick att knacka till eftersom.

Använde den spännande ångtekniken den här gången också :)

Gick betydligt bättre, men använde också en lite rakare bit av pipan den här gången.

Lite svårt att se resultatet på bilderna men den vart iallafall rätt bra, krävs väl lite efterjustering. Vart lite oval ute i ändarna och oval på andra ledden på mitten. Men de vart ju för lite sväng på den så måste göra en ny.. tog typ tre timmar att göra en. Går väl lite fortare andra gången.

Har även gjort fläsar och kona mot pipskarven.

/ Johan

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele

Går sakta framåt här. Blir mycket skarvning och många timmars svetsning innan dom är täta. Är inte riktigt nöjd med den över pipan blir tight vid startsnöret och de. Ska nog försöka göra en inte så tvär böj innan så den hamnar ungefär som originalpipan.

Vet inte riktigt hur jag ska göra med stingersarna. Kanske blir att ta ut mitt på pipan.

Mätte upp den ena pipan till 117cm till mitten på slutkonan utvändigt. Blir nog lagom de, hoppas den andra är lika lång :)

/ Johan
http://www.forumbilder.se/images/058201024350Pf124.jpg

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.150
982
113
Stora Blåsjön
Du gav upp hydroformingen nästan helt? Men visst är första biten hydroformad?
Får sen hur jag ska göra mina pipor men det lutar nog att göra dom av rullad plåt, enklast att komma igång iallfall.

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Du gav upp hydroformingen nästan helt? Men visst är första biten hydroformad?
Får sen hur jag ska göra mina pipor men det lutar nog att göra dom av rullad plåt, enklast att komma igång iallfall.
Första steget av konan är hydroformad, men va så jäkla mycket efterarbete med biten så vet inte om de va värt de. Sen vart den ju inte så snygg heller. Men jag använder ju kanske fel teknik, är nog bra de där om man lyckas använda rätt metod och gör en mall som fungerar så kan man ju lätt göra fler likadana pipor.

Ja jag känner ju iallafall att de är ganska skönt att jag inte har en trepipig motor under min huv :)

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Finns en anledning att jag inte börjat än :)
Ska nog ta och köpa plåt på lördag, så är det gjort iallafall...

Ja kan tänka mig det :)

Vad ska du ha för plåt då? Mina är ju i 0.6mm och blir riktigt lätta, men frågan är ju om dom spricker när de vibrerar.

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.150
982
113
Stora Blåsjön
Ja kan tänka mig det :)

Vad ska du ha för plåt då? Mina är ju i 0.6mm och blir riktigt lätta, men frågan är ju om dom spricker när de vibrerar.
Jag har kört med 1mm i dom pipor jag har nu och det håller bra, bara ena pipan som sprickigt någon gång men det var ifjol då motorn var mer lös än fast :)
Valet står mellan 1.0 och 0.75 i kommande pipors.