prova att runda kanterna typ såhär innan du svetsar ihop det:
Jo det blir ett helvete att svetsa ihop. Men behövs betydligt lägre tryck för att pressa ut den och att det ska bli bra.Hmm ja tänkte göra så först, men lär ju bli betydligt bökigare att svetsa ihop den sen.. lär ju bli glipor här och där
Coolt...
Vatten + Värme låter lite farligt.
Skulle det inte gå pumpa upp tryck istället på vatten,olja eller luft. Det är ju i vart fall inte väldigt varmt.. Typ som en domkraft.
En liten cylinder som pumpar in via backventil till den stora volymen. När man är klar bara öppna ventilen och släppa på trycket.
Kanske göra en liten rund platta på ena sidan men någon form av anslutning.
Ja den där pipan såg ju betydligt snyggare utJo det blir ett helvete att svetsa ihop. Men behövs betydligt lägre tryck för att pressa ut den och att det ska bli bra.
Hittade denna... http://www.gifford.ca/hydroform.html
Ja den där pipan såg ju betydligt snyggare ut
Jag kanske inte ska ge upp riktigt än..
Skulle ju egentligen haft nå annat att trycka med som är lite mer lättreglerat. Kanske man skulle tagit fram högtryckstvätten.
Det blir ju ganska mycket volym om man ska handpumpa in någonting. Vet inte riktigt vad man skulle använda för pump?
/ Johan
Jag hade 0.6 mm när jag provade.Högtryckstvätt och tunn plåt är det vanligaste folk trycker med. Jag skulle inte gå över 0,8mm plåt 0,7 är säkert ännu enklare
Första steget av konan är hydroformad, men va så jäkla mycket efterarbete med biten så vet inte om de va värt de. Sen vart den ju inte så snygg heller. Men jag använder ju kanske fel teknik, är nog bra de där om man lyckas använda rätt metod och gör en mall som fungerar så kan man ju lätt göra fler likadana pipor.Du gav upp hydroformingen nästan helt? Men visst är första biten hydroformad?
Får sen hur jag ska göra mina pipor men det lutar nog att göra dom av rullad plåt, enklast att komma igång iallfall.
Finns en anledning att jag inte börjat änJa jag känner ju iallafall att de är ganska skönt att jag inte har en trepipig motor under min huv
Finns en anledning att jag inte börjat än
Ska nog ta och köpa plåt på lördag, så är det gjort iallafall...
Jag har kört med 1mm i dom pipor jag har nu och det håller bra, bara ena pipan som sprickigt någon gång men det var ifjol då motorn var mer lös än fastJa kan tänka mig det
Vad ska du ha för plåt då? Mina är ju i 0.6mm och blir riktigt lätta, men frågan är ju om dom spricker när de vibrerar.