2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Har inte blivit mycket gjort senaste tiden, varit mycket annat på gång.

Men nu så när det ligger lite snö på marken och det börjar bli tvåsiffrigt med minusgrader är det dags att ta tag i det här igen. Tryckrör är färdigt, håller på med wg ljuddämparen nu. Hade helst inte velat ha separat utblås ifall de packar igen med snö om man kört försiktigt en stund och laddtrycket skenar när man gasar nästa gång. Men som det ser ut nu så får det bli så ändå, får väl hålla wgn öppen ofta :)

Blir ingen dump, ic eller reedkorg i insuget, ska hålla nere på rackelfaktorerna i steg ett (0.3 bar). Ska lägga lite mer tid på att få till ett bra luftfilter som tar kalluft.




/Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele


Svarvade lite topp igårkväll/natt.

Squishen blev exakt som på ritningen, volymen kanske aningen mindre.

Den bortre är den svarvade och den närmast är 800 bmp toppen.

Mätte upp 45cc i bmp 800 toppen och 50cc i den svarvade. Om då sugtoppens förbränningsrum blev 36cc med 45cc grop i toppen borde turboförbränningsrummet bli 41cc om kolvens bula och de tar upp 9cc. Det borde ju ge 10.75:1 i kompförhållande. Kanske lite mycket men borde funka till att ladda runt 0.3 bar som jag tänkte börja med. Squishvinkeln blir lite högre och bredden 10mm istället för 11 som på sugtoppen. Toppen blir också lite djupare, men inte så mycket mer än sugtoppen då den redan var urgröpt en bit på djupet den med. Alltså som den sista av toppritningarna förutom lite mindre volym.

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Provade att rigga upp turbon och oljepumpen i helgen. Körde oljan genom stillastående turbo så egentligen blir den väl lite tätare än i mitt test. Först utan någon returledning, maxade min tryckmätare som stoppar vid 5 bar och pumpen suger i sig runt 11A. Provade sen med justerbar ford bränsletrycksregulator och med den ställd på minsta tryck blev de 4 bar. Körde sedan med T-kors på tryckslangen så hade 8mm rätt ut och då pumpade den 1 bar och drog 8.4A.

Känns som pumpen är lite överdimensionerad för det här ändamålet. Hade ett bilbatteri som matning och atf olja. Funderar på att köra en PWM regulator för att pulsa ner motorn till att flöda ca 2 bar, kanske helt utan regulator och med mindre strömförbrukning.

Helst den här men den verkar vara slut:

http://www.electrokit.se/byggsatser-motorstyrning-dc-motor-speed-controller_10100067

Annars finns ju den här:

http://www.kjell.com/content/templates/shop_main_details.aspx?item=87660&path=239000000,242500000,252500000

Har sett folk här på forumet som provat, men vet inte riktigt resultatet?

Sen de här med olja. Ska jag satsa på nå annat än atf? Vore ju lämpligt med en där inte viskositeten ändras med temperaturen, så pumpen dör när det är -25 grader och oljan som sirap.

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
hur gick du till väga när du svarvade ur förbränningsrummen? kastade det inte som fan?
Spännde bara i tändstiftet och körde sakta typ 100rpm kanske de va?

Provade en snabbis på lite högre hastighet men då börja de kasta lite så de gick inte. Blev ju ganska ful yta efter svarvningen så fick putsa för hand med sandpapper i svarven.

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Nu är skotern uppstartad, men tyvärr inte med turbo.. än.

Har bytt drivaxellager och tvättat rent allt när motorn varit brevid men nu sitter allt på plats igen, förhoppningsvis för en lång tid framöver(säkert inte).

Har även fått dc motorstyrningen från kjell & co + en låda.



Det jag har kvar nu är:

Löda ihop styrningen
Montera oljepump och tank
Göra T-kors och slangar
Montera turbo + downpipes + tryckrör
Montera mätare + bränslebox
Luftfilter?
Montera oljebehållare för vevsmörjning


/Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Sådärja blev lite gjort idag också.

Lött ihop styrningen men inte provat den och monterat dit turbokitet.





Blir väl kanske inte världens snyggaste bygge men får hoppas det fungerar iallafall.

Det som är kvar nu är då:

Koppla in styrningen till oljepumpen
Montera mätare + bränslebox
Luftfilter?
Montera oljebehållare för vevsmörjning


Allt för den här helgen, kanske blir det uppstart med turbo nästa helg :)

/ Johan
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Dags för en uppdatering på min skoter också som får gå en vinder till i min ägo för den funkar ju bra än.

Framplockad



Motorn blir nog oförändrad möjlgen en boondocker box.


På operationsbordet! Jag gillar inte tunneln och f7 kylningen så det ska veck!


Bort bort bort. Har fått tunnelkylare från ZR som ska i samt en ny bakre tunnel ska bockas.


Fegar så länge med att kaba bort allt för mycket ifall det skulle bli fjasko.
Jag tycker det är bra vinkel på kylarna så jag kommer anpassa tynneln och fotstegen efter den vinkeln, är det tänkt.


Ny stuket


Så här kommer principen bli! Länden är oklar, mattan börjar se löjligt kort ut nu..
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Det där blir nog bra, bli garanterat mycket snyggare nä orginal, men antingen förlänger du den lite eller så gör du tunneln lite kortare. det där blev lite "mitt emellan" eller vad man kan säga
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Blir nog bra men hade kanske sett bäst ut med förlängd matta, ska du vinkla om fotstödet också?






Nu har jag iallafall startat upp min maskin med turbon. Kör utan återcirkulering på oljan. Kopplar jag på ett bilbatteri så matar pumpen tryckmätaren i botten, men kör jag med ström från skotern med bara en diod som likriktare matar den typ 1.5 bar, lite mindre på tomgång. Känns ju helt okej. Fick ej till det med styrningen där måste vara något galet nånstans med den, men kör man med bara diod som likriktare lär de ju bli som att köra pumpen på 50% av effekten.

Ska trixa vidare till helgen och koppla in laddtryckmätare och diverse annat och kanske de blir en liten provtur :)

/Johan