2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
johan, hade du inte nån lustgasstyrning i boxen din? kan du inte luras där på nått vänster så den går på ladd isätllet? extraspridare på tryckvakt?
 

Gunde

Välkänd medlem
1 jan 2000
775
4
18
Luleå
att korgen stänger när laddtrycket kommer förstår jag men när kan nog skilja sig rejält , 50 hk skulle man aldrig få ut en sug motor med den reddkorgen , men 20 kanske , , hoppas ja har fel :)
Du har alltid fel :) haha... okej nu har jag inte sätt reedsen live men flödar dom inte mer luft än 20hk/st?
Om så nu är fallet så köp en från nån nyare motor för en reedventil måste du ha i tryckboxen för att den där turbon är inte lättdriven.
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Ja är ju lite vanskligt att bara feta på med boondockern som de vanligt, går väl bra tills laddtrycket ökar lite då går de snålt. Alla dom här vanliga boondockrarna har ju lustgasstyrning så de vore ju intressant att trixa lite med den funktionen.


Då får jag väl sätta i två sånna där små reedkorgar då :)

/Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Sen förstår jag mig inte riktigt på de här med squishhastigheten, om jag räknar på de på länken nedan så får jag ju lägre maxhastighet om jag ökar trapped compression ratio? Borde inte de ge samma resultat som högre laddtryck?

Jag har:

Bore (mm): 85
Stroke (mm): 70
Rod Length (mm): 130
Exhaust Opens(deg atdc): 76
Speed (rev/min): 8000
Squish Area (%): 45
Squish Clearance (mm): 1.8
Squish Angle (deg): 1.53
Trapped Compression Ratio: 5.7

Får resultatet på min motor som den är nu:

Maximum Squish Velocity (m/s) = 20.34
Angle (deg btdc) = 12
Kinetic Energy (mJ) = 6.25

Om jag då hade haft laddtryck kanske Trapped compression ratio blivit säg 8 då. Det blir:

Maximum Squish Velocity (m/s) = 15.48
Angle (deg btdc) = 11
Kinetic Energy (mJ) = 3.09

http://www.torqsoft.net/squish-velocity.html#measure

Eller så är jag helt ute och cyklar...

/ Johan
 

odysse

Välkänd medlem
17 jan 2008
3.531
3
38
luleå
de blir inte rikigt så , med högre komp så sjunker squishhastigheten för att trycket som är i domen "håller i mot" det tryck som squishen skapar , hur de blir med överladdning vet ja inte ?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
de blir inte rikigt så , med högre komp så sjunker squishhastigheten för att trycket som är i domen "håller i mot" det tryck som squishen skapar , hur de blir med överladdning vet ja inte ?
Ja okej, då borde de väl bli samma med laddtryck? Så jag kan göra en lågkompstopp med max squishhastighet vid det låga kompet och inte behöva tänka på att kompensera för laddtrycket?

/Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Om man sänker utblåsporten så ökar squisfarten eller flamfarten som man säger. Lägre avgasporthöjd = att kolven pressar på längre tid = högre tappered komp= högre flamfrontsfart

Enklaste åtgärd som duger.... Bara svarva squisbandet smalare ner till 26% av borret utan att ändra på lutningen kommer ge väldigt spiktålig motor om du sätter slutkompet(statiska/volymen) till 10-1. Och sätt klämspalten på1,3-1,4mm
Detta duger gott o väl och du förlorar på sin höjd några få kusar jämfört med att göra lutningen på bandet flackare som man igentligen skulle ha behövt gjort för att få ut dom sista kusarna.
 
Last edited:

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Om man sänker tappered kompet (utbåsporten) så ökar squisfarten eller flamfarten som man säger. Lägre avgasporthöjd = att kolven pressar på längre tid = högre tappered komp= högre flamfrontsfart

Enklaste åtgärd som duger.... Bara svarva squisbandet smalare ner till 26% av borret utan att ändra på lutningen kommer ge väldigt spiktålig motor om du sätter slutkompet(statiska/volymen) till 10-1. Och sätt klämspalten på1,3-1,4mm
Detta duger gott o väl och du förlorar på sin höjd några få kusar jämfört med att göra lutningen på bandet flackare som man igentligen skulle ha behövt gjort för att få ut dom sista kusarna.
Hmm först skriver du "Om man sänker tappered kompet (utbåsporten) så ökar squisfarten eller flamfarten" och sen "högre tappered komp= högre flamfrontsfart".. vilket menar du? :)

Okej ja men har jag 26% squishband blir toppen väldigt plattbottnad, typ som den här:



/Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Hmm först skriver du "Om man sänker tappered kompet (utbåsporten) så ökar squisfarten eller flamfarten" och sen "högre tappered komp= högre flamfrontsfart".. vilket menar du? :)

Okej ja men har jag 26% squishband blir toppen väldigt plattbottnad, typ som den här:



/Johan
Ok jag fyllskrev ha ha.. Om man sänker utblåset får man högre tapperet comp (dynamiskt tryck) Men detta är inget du behöver hålla på med så du behöver bara bry dig om statiska kompet som du ska försöka få till 10-1.

Du fick på tok för smalt quishband så vi räknar nog på olika vis. För att din topp ska ha 26% bandbredd så hamnar bandet runt på 11mm

Jag räknar bara diametermässigt. DVS 11mm gånger 2 = 22mm bandbredd och 22mm bandbredd av 85mm dia på borret blr ca 26% av borret
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Ok jag fyllskrev ha ha.. Om man sänker utblåset får man högre tapperet comp (dynamiskt tryck) Men detta är inget du behöver hålla på med så du behöver bara bry dig om statiska kompet som du ska försöka få till 10-1.

Du fick på tok för smalt quishband så vi räknar nog på olika vis. För att din topp ska ha 26% bandbredd så hamnar bandet runt på 11mm

Jag räknar bara diametermässigt. DVS 11mm gånger 2 = 22mm bandbredd och 22mm bandbredd av 85mm dia på borret blr ca 26% av borret
Aha ja jag räknade ju på arean. Så jag behöver inte bry mig om squishen alls när jag ska köra laddtryck?


Nästan klar med oljebehållaren. Fattas en gavel, ett eventuellt fäste och luftning till burken på oljestickshylsan.



/Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Kör 11mm squisbredd Om det är möjligt för godstjokleken ut till vattenmantel! Om det går har du ett lagomt bandbredd för både turbo och även om du skulle köra utan turbo och vill ha bra sluteffekt. Jag kör själv 10mm på min TC och den har 81mm borr för att få spikokännslig topp och kunna åka tight klämspalt (1,2mm i mitt fall)

Jag skulle inte rört lutningen om jag kört turbo för att få ännu okännsligare topp mot spikning. Då kan du säkert ladda 1bar + på 10-1 i komp förutsatt att turboavgasdelen är stor,,typ inte bygger för högt mottryck,,och du har nog rätt stor avgasdel så du kommer kunna ladda fruktat hårt innan det spikar

Det jobbiga blir att fräsa fram RÄTT komp. Du får börja med att gräva ur matrial så lite som möjligt från 11mm bredd för att få till en smode övergång mot resten av förbränningsrummet. Du kan förmodligen INTE följa som du ritat/org för då finns risk för att kompförhållndet blir för lågt! Dvs INTE följa org form från band och ut mot tänstift ,,,smoda ihop bara till att börja med , och ser du att det fortfarande måste ur matrial för att få ner kompet så fräs då mer lika org form direkt ner från squisband. Du kommer få ta lös toppen flera ggr under jobbet och fylla den med typ disel eller rödsprit för att mäta ut rätt cc. Slutligen kommer du få montera den på motorn och mäta ut det sista exakta måttet med tvåtaktsolja eller atf olja med kolv i topp o ihällning oja genom tänstiftshål och mäta volym.

Kolla in min topp den har jag bara tagit ur minsta möjliga matrial för att få till övergången från det smalare 10mm bandet ORG 14-15mm bredd.
 
Last edited:

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Kör 11mm squisbredd Om det är möjligt för godstjokleken ut till vattenmantel! Om det går har du ett lagomt bandbredd för både turbo och även om du skulle köra utan turbo och vill ha bra sluteffekt. Jag kör själv 10mm på min TC och den har 81mm borr för att få spikokännslig topp och kunna åka tight klämspalt (1,2mm i mitt fall)

Jag skulle inte rört lutningen om jag kört turbo för att få ännu okännsligare topp mot spikning. Då kan du säkert ladda 1bar + på 10-1 i komp förutsatt att turboavgasdelen är stor,,typ inte bygger för högt mottryck,,och du har nog rätt stor avgasdel så du kommer kunna ladda fruktat hårt innan det spikar

Det jobbiga blir att fräsa fram RÄTT komp. Du får börja med att gräva ur matrial så lite som möjligt från 11mm bredd för att få till en smode övergång mot resten av förbränningsrummet. Du kan förmodligen INTE följa som du ritat/org för då finns risk för att kompförhållndet blir för lågt! Dvs INTE följa org form från band och ut mot tänstift ,,,smoda ihop bara till att börja med , och ser du att det fortfarande måste ur matrial för att få ner kompet så fräs då mer lika org form direkt ner från squisband. Du kommer få ta lös toppen flera ggr under jobbet och fylla den med typ disel eller rödsprit för att mäta ut rätt cc. Slutligen kommer du få montera den på motorn och mäta ut det sista exakta måttet med tvåtaktsolja eller atf olja med kolv i topp o ihällning oja genom tänstiftshål och mäta volym.

Kolla in min topp den har jag bara tagit ur minsta möjliga matrial för att få till övergången från det smalare 10mm bandet ORG 14-15mm bredd.
Okej ja men då blir det ju att ta ur på djupet för bandet är 11 mm som det är nu. Lär ju bli 2-3 mm på djupet i gropen då för att få rätt komp. Blir det bra? Då måste jag ju bricka upp tändstiftet också. Tänkte inte varva över 8000 heller.

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele


Moddade till en topp som kanske kan fungera. Har jag 11mm band så blir toppen 5 mm djupare och vet inte om man kan ta så mycket ur en standardtopp. Kortade ner banden lite på den här toppen till 9.5mm och kompenserade med lite lägre spalt mot vad jag har nu för att få samma squishhastighet. Den där toppen är 44-45 cc och 3mm djupare än den jag har nu. Kan det fungera?

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Moddade till en topp som kanske kan fungera. Har jag 11mm band så blir toppen 5 mm djupare och vet inte om man kan ta så mycket ur en standardtopp. Kortade ner banden lite på den här toppen till 9.5mm och kompenserade med lite lägre spalt mot vad jag har nu för att få samma squishhastighet. Den där toppen är 44-45 cc och 3mm djupare än den jag har nu. Kan det fungera?

Stenbra att den ligger på 11mm!!
Måste du verkligen ur med 5mm i hela pottan för att få till rätt komp??? Låter stenmycke,,har du 15-1 nu he he

Bara att shimsa upp en cylinder 1mm kan ge ca 1kg mindre kompförhållande ,,och 5mm urfräs i pottan måste ju motsvara runt 3 spacerhöjning tycker man
Räknar du verkligen rätt på kompförhållandet och squisfart. Normalt berukar det vara svårt att få upp 20ms på så smalt band som 9,5 på 85 borr.

Hur som..Utgå från minsta klämslpalt du törs åka. Jag skulle kör t1,3mm men 1,4 är helt lungnare och säkrare.
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Jag har funderat lite mer...

För att du ska slippa slipa igäl dig i pottan och få mer effektiv bandbredd (10-11mm) så får du nog låta klämspalten vara 1,8mm.

Du får helt enkelt göra avkall på något och jag inbillar mig att kör högre klämspalt är mindre förlust än kör 9,5 bandbredd

Du får stjäla lite här o där,, typ 10,5 mm bandbredd och lite flackare vinkel på bandet ,,neråt 1,2mm är ok .

Att ta 3mm på djupet i en org topp är nog i farligaste laget,,jag har för mig att mina toppar låg runt 6mm gods..

Prova räkna på inte sänkt klämspalt men e 10,5 i bandbredd så kan grävningen bli mindre farlig

Flamfronten kan du ha lägre fart på än 20ms på en turbo,, allt mellan 16-20 duger
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Stenbra att den ligger på 11mm!!
Måste du verkligen ur med 5mm i hela pottan för att få till rätt komp??? Låter stenmycke,,har du 15-1 nu he he

Bara att shimsa upp en cylinder 1mm kan ge ca 1kg mindre kompförhållande ,,och 5mm urfräs i pottan måste ju motsvara runt 3 spacerhöjning tycker man
Räknar du verkligen rätt på kompförhållandet och squisfart. Normalt berukar det vara svårt att få upp 20ms på så smalt band som 9,5 på 85 borr.

Hur som..Utgå från minsta klämslpalt du törs åka. Jag skulle kör t1,3mm men 1,4 är helt lungnare och säkrare.
Har räknat om nu och kommit fram till att jag måste höja botten på förbränningsrummet 4mm för att ändra från 36 cc som de är nu (12.1:1) till 45 cc för att få 9.9:1. Det blir ju ganska branta sidor på gropen då eller vad man ska säga. Ändrar jag till 1.4mm squish lär det ju bli lite mindre komp också, har nu kört med samma mått på bandet som är orignal, 1.8 mm längst ut.

När jag räknat squishen har jag kollat på den här sidan, men vet ju inte riktigt om den räknaren stämmer:

http://www.torqsoft.net/squish-velocity.html#measure


/Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele


Nu har jag gjort en kompromiss igen :)

10.5 i komp, 10mm band 1.7 graders vinkel på bandet, 1.8 mm höjd längst ut. Den här är bara 2mm djupare än original. Blev lite lägre squish än innan typ 15% mindre än vad det är nu.

Blir mycket fram och tillbaks nu, tack för hjälpen, kul att lära sig något nytt.

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Ja men det där ser ju bra ut kör på det :hello::thumb:

Det är svårt att göra något bättre med org toppar ,,men det där kommer ge hutlöst bra toppendpower . Och dom kommer inte gå så jäkla dåligt i botten ändå
Spikning kommer inte existera i förta taget

När man kör turbo så kan man få spikning just på halvlåga varv just när laddet kommer och då är det fördel att ha en sådan här topp med smalt band

Och det visar sig gång på gång huir bra motorrer går trotts fusksänknig av kompet som offta förekommer på hojar. man brukar bara höja hela cylinder på hojar uppimot 2mm och då blir det gigantiska klamspalter på över 3mm. Trotts detta går dom bra och är ganska effektiva (bättre än man tror iv f)

Jag har själv bara höjt cyllen 2mm på xr650 så det är närmare 3,2mm klämspalt och den gick över förväntan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Ja men det där ser ju bra ut kör på det :hello::thumb:

Det är svårt att göra något bättre med org toppar ,,men det där kommer ge hutlöst bra toppendpower . Och dom kommer inte gå så jäkla dåligt i botten ändå
Spikning kommer inte existera i förta taget

När man kör turbo så kan man få spikning just på halvlåga varv just när laddet kommer och då är det fördel att ha en sådan här topp med smalt band

Och det visar sig gång på gång huir bra motorrer går trotts fusksänknig av kompet som offta förekommer på hojar. man brukar bara höja hela cylinder på hojar uppimot 2mm och då blir det gigantiska klamspalter på över 3mm. Trotts detta går dom bra och är ganska effektiva (bättre än man tror iv f)

Jag har själv bara höjt cyllen 2mm på xr650 så det är närmare 3,2mm klämspalt och den gick över förväntan

Låter bra, då tror jag att ja kör på den där.

Dags för helgens uppdatering:



Oljeburken nästan klar, lite svetsning kvar då gasen tog slut.




Downpipen klar, blir att prova utan ljuddämpare då de blev lite trångt. Ska nog köra ljuddämpare på wg röret för den lär ju låta mycket när ventilen öppnar. Turbon dämpar ju en del.

/ Johan