2X Arctic Cat SNO PRO 440/800 -04

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Blir nog bra men hade kanske sett bäst ut med förlängd matta, ska du vinkla om fotstödet också?






Nu har jag iallafall startat upp min maskin med turbon. Kör utan återcirkulering på oljan. Kopplar jag på ett bilbatteri så matar pumpen tryckmätaren i botten, men kör jag med ström från skotern med bara en diod som likriktare matar den typ 1.5 bar, lite mindre på tomgång. Känns ju helt okej. Fick ej till det med styrningen där måste vara något galet nånstans med den, men kör man med bara diod som likriktare lär de ju bli som att köra pumpen på 50% av effekten.

Ska trixa vidare till helgen och koppla in laddtryckmätare och diverse annat och kanske de blir en liten provtur :)

/Johan
diod som likriktare? vad för diod? det där får du förklara lite tydligare;)
 

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.213
1.046
113
Stora Blåsjön
Denna bild är ganska förklarande..



Den översta är hur det ser ut direkt från lysspolen på skotern.
Den nedersta är hur det ser ut när det är likriktat med en "normal" likriktare (fyra dioder)
Den mittersta är hur det ser ut när man bara använder en diod. Alltså halvågslikriktat.
 

the_darkside

Välkänd medlem
18 okt 2009
2.410
6
38
Bollnäs
Denna bild är ganska förklarande..



Den översta är hur det ser ut direkt från lysspolen på skotern.
Den nedersta är hur det ser ut när det är likriktat med en "normal" likriktare (fyra dioder)
Den mittersta är hur det ser ut när man bara använder en diod. Alltså halvågslikriktat.
Vart får man tag i en diod då? Hur ser dom ut?
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Vart får man tag i en diod då? Hur ser dom ut?
Jag lånade min från voltregulatorns matning till avgasportsmotorn, den använder bara en diod som likriktare.

Här har du dom: http://sv.wikipedia.org/wiki/Diod


I lördags blev det tillochmed lite provkörning, men med motorn i felsäkert läge då jag lånat avgasportsmotorsdioden, men de va mest för att se om oljesystemet fungerade och de gjorde det. Har bytt bort aft oljan mot lättflytande motorolja, så är det ett osäkert kort mindre. Blev samma oljetryck med nya oljan så lär inte vara så stor skillnad. 4.5A drog oljepumpen, men kanske blir nå knasigt då man bara använder halva växelspänningen, kanske snebelastar något? Annars gick den allmänt dåligt som den alltid gör i felsäkert utan tecken på laddtryck vid lite försiktig provgasning.

Måste bygga ljuddämpare också, den va inte direkt tyst..

/ Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Kollade in toppen nu först (har missat det bygge ett tag) Toppens squisbredd är perfekt 10mm . Om du vill optimera toppen´senare så rekkomendrear jag minsta möjliga vinkel man får ha mellan kolven dome och squisyta. När man bara har 10mm bredd på såpass stort borr måste eller bör man göra allt för att få upp flamfarten det som går för med orörd vinkel är den toklåg.

Minsta lutning bör inte vara mindre än 1,2mm och man bör ha det också när man har så smalt band. MEN..Nu när du har såpass högt komp är det bara bra om du inte rört lutningen . Ska du göra om vinkeln så bör också kompet sänkas till 10-1 i samma veva.
Kompet är ju som du säger för högt. Det borde ligga på 10-1 för att skona motorn bättre (få vevlager att hålla bättre) och inte spika.

Finns inte en changas att du stannar på 0,3 bar (ingen kan det). För att det ska vara värt att åka turbo på vilken motor man än väljer så måste man över 0,5 bar. Turbon funkar helt enkelt inte någe bra på så lågt tryck. wastegaten måste börja öppna direkt från tomg så man får seg uppladd hela tiden i onödan. wategaten läker hela tiden ---- Turbotryck till kråkorna så att säga:biggrin1:

Exempel----Om du skulle ställa trycket till 0,5-0,7 bar så skulle den spola upp snabbre till 0,3 bar. För om du bara har 0,3 i sluttryck tar det längre tid att komma upp i 0,3 bar. Undra om någon förstog min förklaring:hmmmm:

Men nu tror jag faktist din topp klarar 0,5-0,7 bar utan att spika trotts 10,75-1 så ladda på du :biggrin1: Problemet är bara att motorn hela tiden får utstå onödigt högt kompförhållande hela tiden och måste köras på onödigt lågt turbotryck. Högt turbortyck och lite kompförhållande är skonsammare för motorn än högt kompf och lågt tryck.
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
Har inte WGn anslutning för tryck även under membranet? då kan du ju göra en lite seriösare laddtrycksstyrning som inte tjuvöppnar förän du når 0.3bar, så blir det prima :)
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Kollade in toppen nu först (har missat det bygge ett tag) Toppens squisbredd är perfekt 10mm . Om du vill optimera toppen´senare så rekkomendrear jag minsta möjliga vinkel man får ha mellan kolven dome och squisyta. När man bara har 10mm bredd på såpass stort borr måste eller bör man göra allt för att få upp flamfarten det som går för med orörd vinkel är den toklåg.

Minsta lutning bör inte vara mindre än 1,2mm och man bör ha det också när man har så smalt band. MEN..Nu när du har såpass högt komp är det bara bra om du inte rört lutningen . Ska du göra om vinkeln så bör också kompet sänkas till 10-1 i samma veva.
Kompet är ju som du säger för högt. Det borde ligga på 10-1 för att skona motorn bättre (få vevlager att hålla bättre) och inte spika.

Finns inte en changas att du stannar på 0,3 bar (ingen kan det). För att det ska vara värt att åka turbo på vilken motor man än väljer så måste man över 0,5 bar. Turbon funkar helt enkelt inte någe bra på så lågt tryck. wastegaten måste börja öppna direkt från tomg så man får seg uppladd hela tiden i onödan. wategaten läker hela tiden ---- Turbotryck till kråkorna så att säga:biggrin1:

Exempel----Om du skulle ställa trycket till 0,5-0,7 bar så skulle den spola upp snabbre till 0,3 bar. För om du bara har 0,3 i sluttryck tar det längre tid att komma upp i 0,3 bar. Undra om någon förstog min förklaring:hmmmm:

Men nu tror jag faktist din topp klarar 0,5-0,7 bar utan att spika trotts 10,75-1 så ladda på du :biggrin1: Problemet är bara att motorn hela tiden får utstå onödigt högt kompförhållande hela tiden och måste köras på onödigt lågt turbotryck. Högt turbortyck och lite kompförhållande är skonsammare för motorn än högt kompf och lågt tryck.
Okej ja dom tar väl ut varann lite som du säger med den låga flamfarten och det höga kompet. Frågan är ju vilket som är bäst för att få en rapp motor som går hyfsat innan laddtrycket kommer?

Ja det kan ju bli svårt att hålla nere trycket men får väl kanske göra som Mockan säger och ha en laddtrycksstyrning. Har ju så jag kan köra tryck på ovansidan wg:n också.

Vid 0.7 bar lär det ju börja röra på sig, men känns lite väl till att börja med. Ska först se till så allt fungerar med oljetryck och de här.


/Johan
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.766
844
113
Kramfors
Bästa effektivaste topp före laddtryck och efter också för den delen är RÄTT flamfart. Minsta möjliga kämspalt 1,2mm och smalaste squisband 10mm + minsta möjliga lutning på squisbandet i förhållande till kolven dome. OBS minsta möjliga lutning på bandet gäller bara när man har så smala squisband för att få upp flamfarten det som går. Den blir för låg ändå trotts flack vinkel med smalbands topp. Men som sagt det kommer funka bra ändå för dig för man kan slösa med effektivitet på turbo till förmån för spiktålighet och din topp är inte mycket oeffektiv direkt (duger)

0,5 bar kan du säkert köra och med hjälp av en billg styrtrycksventil modell kula (inte nålstyrd) så håller den kvar wasteg i stängt bättre och håller sluttrycket stabilare. Prova en sådan ventil i första hand ,, brukar finnas billigt på Blocket. (finns på alla tuningfirmor billigt.

Tryck till membranet låter ocskå vettigt. Med styrtryckskulventil kan jag ha stabilt tryck på 0,6 bar ivf och WG håller halvhyffsat stängt nästan dit upp (duger) Nu kör jag minst 0,8 bar och då är det inga problem på min xr650 enstånka 4-takt. 0,8 bar kan ge rätt bra effekt.. ex på min xr är 0,8 bar och 105 hk 98 nm p¨å bakhjulet UTAN intercooler och på 98 okt. UTG effekt var ca 63hk. 1,1 bar ger 7 reser mer pullver ca 120+. Bygger nu om hela turbopaketet till att försöka klämma ut 150+++ hk på e85:dizzy:
 

JIPE

Välkänd medlem
9 sept 2009
100
0
6
Dalarna
Så där nu är kylarna omsvetsade i bakkant!
Det där med alutig är roliga grejjor! :happy:


Aluplåten är nu beställd. Ska "bara" malla lite först. Får låv att bli så lång om det ska täcka kylarna. Därför måste jag förlänga boggie.. Vad trevligt :lol:
 
Last edited:

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Bästa effektivaste topp före laddtryck och efter också för den delen är RÄTT flamfart. Minsta möjliga kämspalt 1,2mm och smalaste squisband 10mm + minsta möjliga lutning på squisbandet i förhållande till kolven dome. OBS minsta möjliga lutning på bandet gäller bara när man har så smala squisband för att få upp flamfarten det som går. Den blir för låg ändå trotts flack vinkel med smalbands topp. Men som sagt det kommer funka bra ändå för dig för man kan slösa med effektivitet på turbo till förmån för spiktålighet och din topp är inte mycket oeffektiv direkt (duger)

0,5 bar kan du säkert köra och med hjälp av en billg styrtrycksventil modell kula (inte nålstyrd) så håller den kvar wasteg i stängt bättre och håller sluttrycket stabilare. Prova en sådan ventil i första hand ,, brukar finnas billigt på Blocket. (finns på alla tuningfirmor billigt.

Tryck till membranet låter ocskå vettigt. Med styrtryckskulventil kan jag ha stabilt tryck på 0,6 bar ivf och WG håller halvhyffsat stängt nästan dit upp (duger) Nu kör jag minst 0,8 bar och då är det inga problem på min xr650 enstånka 4-takt. 0,8 bar kan ge rätt bra effekt.. ex på min xr är 0,8 bar och 105 hk 98 nm p¨å bakhjulet UTAN intercooler och på 98 okt. UTG effekt var ca 63hk. 1,1 bar ger 7 reser mer pullver ca 120+. Bygger nu om hela turbopaketet till att försöka klämma ut 150+++ hk på e85:dizzy:

Ja får väl prova med toppen då, verkar ju inte helt åt skogen :)

Menar du en sån där typ dawes device som dom kallas som ventil?

Låter som ett fränt bygge du har på gång där :)




Chassiet ser bra ut Jimmy!
 

Mockan

Välkänd medlem
1 jan 2000
276
0
16
Luleå
_JP_ hör med fjord, han körde med en sån där dawes device på 525an han hade. den du mappade :)

kör annars så här, sägs funka väldigt bra. blir en liten peak just innan wgn öppnar men kommer inte tjuvöppna nått.

 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
_JP_ hör med fjord, han körde med en sån där dawes device på 525an han hade. den du mappade :)

kör annars så här, sägs funka väldigt bra. blir en liten peak just innan wgn öppnar men kommer inte tjuvöppna nått.

http://skogenracing.myftp.org/forum/mottryck/mottryck.jpg
Okej där ser man. Ja de där fungerar ju bra, men blir väl bara om man ska ha högre tryck än vad grundtrycket utan mottryck blir.

Aja de är nog de minsta bekymmret jag har :)

Snart är det helg och då blir det mer skruvning.

/ Johan
 

_JP_

Välkänd medlem
8 dec 2007
420
0
16
Mora/Arjeplog/Sorsele
Idag har de blivit diverse småfix gjort. Avgasportsmotorn fick tillbaks sin diod och jag kopplade på likriktarbryggan som jag köpt hos kjell & co till pumpen för att se vad som hände. Oljepumpen pumpade då runt 3 bar på tomgång och 4+ när jag varvade lite och sög då i sig 11A. Kopplade sedan om så jag bara använde ena sidan eller vad man ska säga i likriktarbryggan så de blev som jag körde tidigare. Har nu runt 2 bars oljetryck, lite mindre på tomgång och den tar 5.5A.

Byggde också en snorkel åt turbon. "Filtret" är inte riktigt klart, lite slp mesh på den borde de bli bra.



/ Johan