elan

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
Finns inget enkelt ..

Måste portas och komphöjas.. Om det är löstagbar topp är allt enklare ,,men den där har säkert hel cylinder med topp? Går porta ändå såklart,, och komphöja

Men kolla först om den har fast topp och cylle så går vi vidare från där....

Går att få ut mycket pulver ur en enstånka med lite filande och kompjustering + större gasare..Dom har naturligtvis försiktiga port tider org som går att höja ;)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.828
863
113
Kramfors
nää,de vet ja:)

jag var lite ute å cykla,den är inte löstagbar:p
Aj då .. Betydligt krångligare att porta :(

Snikportning som är relativt snabbt att göra och man inte berhöver vara portproffs för att göra----------------

Bredda utblåset ca 5mm och bredda insugskanalerna likvärdigt
Följ utblåsets originala utformning bara och höj INTE portarna något! Rör ej heller vinklarna på insugets inkast i cylindern . Och slipa bort allt gjutskägg som ser felande ut...

Du kan även kolla om det går att sänka hela cylindern för att optimera squisbandets klämspalt.. Är säker fegstor klämspalty på denna där. Sänk till 1,2mm om möjligt. Men då måste portarna höjas lika mycket som cylindern sänks!

Efter portning kan man kolla om förgasaren ska portas.. Om den är mindre än insugskanalen så bär det sig. Den bör vara minst lika stor som insugsröret.

Man kan få ut ca 10% mer overall pullver om man gjort allt rätt trotts enklare snikportning

Det går såklart att fullraceporta cylindern också men då krävs Proffsportat och hellst avstämd pipa till detta.

Då går det utan prioblem att få ut dubbla org effekten :rock:

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
balansera motorn eller framför allt variatorn så kommer det bli hur mycket mer effekt som helst. dessutom så håller den längre.

ozzy 93

Välkänd medlem
27 jul 2009
644
0
16
Aspås
en encylindrig elan(iallafall min)har löstagbar topp(har säker dom 2 cylindriga med, men det vet jag inte säkert).

Oooops såg nu att det var lite gammalt inlägg.

marvill

Ny medlem
1 sept 2008
4
0
1
Skaffa en 292 TNT -71 cylinder, topp och kolv. Passar direkt på 247:ans fästen. Så bör du få ut ca 22 hkr gärna tillsammans med en tillotson HD eller Mikuni 34mm