Fetta om vevaxellager på Rave 800

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
köp en original avdragare!!!!
avdragare som är kopior funkar inte = håller aldrig!

köp en så sen kan du ta ett spänband och sätta in i ett av hålen i variatorn men passa så ingen arm eller nåt annat blir skadat! sen spänner du fast spännbandet mot fotsteget tror det var så jag gjorde..

ha en till att hjälpa dig! sen tar du ett fälgkors på avdragaren och sen e det bara att ta i! dem sitter jä...vligt hårt! men var försiktig när du ska stoppa ner kroken i variatorn för den kan skada om du inte får in den bra! sen smäller det till och du tror att vevaxeln gått av men då har den släppt;)

köp en ny variator bult på samma gång!

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Eller om du har tillgång till en mutterdragare så ta den så lossnar den direkt och mycket enklare. Men som renegadexx sa köp en original avdragare och inte nå pirat skit, dom håller max en gång sen är dom krokiga.

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
jag kan inte köra knepet med spännbandet eftersom motorn står på arbetsbänken. mutterdragare har jag redan provat med, den inställd på maxstyrka & den orkar ändå inte dra loss variatorn. vad kostar en original avdragare då & vart får man tag i en sån?

2stroke

Välkänd medlem
31 dec 1999
4.445
2
38
Norrbotten
www.lynxtalk.se
VARNING !!!

Eller om du har tillgång till en mutterdragare så ta den så lossnar den direkt och mycket enklare.
Mutterdragare har jag redan provat med, den inställd på maxstyrka & den orkar ändå inte dra loss variatorn.
:cool: Jag skulle vilja varna för att använda mutterdragare !!!!

Otroligt lätt att du vrider vevaxeln.

Jag rekomenderar att du riktar din vev innan du sätter ihop motorn igen.

.

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
vad kostar en original avdragare då & vart får man tag i en sån?

typ 200 på motorhuset i östersund te.x.....
varför förstår inte så många vart man kan köpa originalgrejer???:hmmmm2: det är väl ganska självklart att det är hos en aktoriserad ski-doo lynx ÅF eller??:stupid: inte illa menat till just dig traktor! men det är så många som frågar sånt..

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
Nu har man kommit till nästa problem: Jag får inte av variatorn från vevaxeln, läre ju ha bort den för att kunna byta packbox =S Satan vad den sitter. Hydraulknepet som jag läst om fungerar inte, har gjort av med en hel rulle gängtejp på detta knep. Beställde en avdragare från Rinab med men de skickade fel avdragare som ej passar i gängorna, försökte göra en egen avdragare av variatorbulten genom att häva in en avkapad bult i hålet först & sen skruva i variatorbulten men det resulterade i att både variatorbulten & den avkapade bulten blev sned. + att gängorna i vevaxeln blev lite skadade, men det går fortfarande att gänga i dem. Hur ska jag bära mig åt för att få av variatorn? =S

Fyll hela hålet med vatten ist för olja, skruva sedan i org. bulten en liten bit bara. (inte i tappen på veven utan i röret på innre variator skivan som också är gängat) Stoppa den sedan i frysen...sen efter några timmar eller dagen efter så ska du få se vad som har hänt utan några slag med hammare eller muttersnurra:)......du kan he på lite gäng tejp eller fett på bulten ändå, de skadar inte.

Och en avdragare för 200kr är då inte en orginal iaf, vet inte exakt vad dom kostar...men mer iaf.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
500-600:-
nu lungnar vi ner oss och skenar inte..
:confused::hmmmm: Nu vet jag då inte exakt vad priset är för en avdragare till TRA. Men till P-85 (Polaris) köpte jag en original avdragare för 550:- Stenmarks maskin tar 455:- för en pirat till P-85. Det kan ju inte vara nå våldsamma prisskillnader?

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Fyll hela hålet med vatten ist för olja, skruva sedan i org. bulten en liten bit bara. (inte i tappen på veven utan i röret på innre variator skivan som också är gängat) Stoppa den sedan i frysen...sen efter några timmar eller dagen efter så ska du få se vad som har hänt utan några slag med hammare eller muttersnurra:)......du kan he på lite gäng tejp eller fett på bulten ändå, de skadar inte.

Och en avdragare för 200kr är då inte en orginal iaf, vet inte exakt vad dom kostar...men mer iaf.
detta lät intressant! nån som kan bekräfta att det fungerar? =)

East

Aktiv medlem
8 dec 2007
76
0
6
Östersund
detta lät intressant! nån som kan bekräfta att det fungerar? =)
Jag har testat en 4-5 ggr utan att det har misslyckats, visserligen bara en gång i en frys och resten vinter tid utomhus. Vill man på skynda det lite kan man spraya med kyl spray.
E ju som skönt att slippa behöva hålla på och slå på en avdragare.

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
Jag har testat en 4-5 ggr utan att det har misslyckats, visserligen bara en gång i en frys och resten vinter tid utomhus. Vill man på skynda det lite kan man spraya med kyl spray.
E ju som skönt att slippa behöva hålla på och slå på en avdragare.
aaaah, låter definitivt som att jag ska prova det imorgon! =) hoppas fan det funkar, då blir jag riktigt glad!

Traktorn

Välkänd medlem
3 mar 2007
258
0
16
Alfta
nu är jag imponerad! öppnade frysboxen nyss & där låg variatorn på botten bredvid motorn! tack som fan för det tipset East =P