Precis! Då går den ju inte att äta!Då får du ju en buckla mitt i pizzan! INTE KUL!
är mkt tveksam till att det skulle fungera då det inte blir spec varmt under dynan. Alu är en mkt vra värmeledare så all värme sprids ut i tunneln och gör så att det inte blir en spec hög temperatur..Kom på att det finns en kylare på skotern. Man hade ju kunnat göra någon form av fack under dynan där man kan lägga sin Billys pizza innan man åker ut på tur. Efter en tids åkande borde pizzan ha uppnåt ätbar temperatur. Kylvattnet håller ju en temp på ca 80grader!
När jag var liten åt vi alltid bullens som vi tillagade under huven när vi var ute på tur. Öppnade den och ställde ner den vid slutburken helt enkelt, funkar kanon!Men vad tror ni om en bullens pilsnerkorvburk? Om man gör, hur ska man förklara, typ en snusdosa fast i plåt som har samma diameter som en korvburk. Man kapar bort lite av plåten på två sidor av "snusdosan" och fäster en stor slangklämma så man kan dra fast burken. Sen äre bara fästa den på slutburken och stampa hål på korvburken med en skruvmejsel så den inte smäller under huven.
Ja kylaren blir varm men på ovansidan av tunneln blir de ju inte spec varmt.. testat nån gång att stoppa ner händernai dynfacket och känt efter? Det är inte allt för varmt där i, nåra plussgrader.Nog tycker då jag min kylare blir bra varm efter ett tags körning. Och i ett instängt utrymme blir det garanterat varmt!
80 grader? Hade för mig att den låg kring 60-65 grader? M8an börjar väl larma vid 75?Kom på att det finns en kylare på skotern. Man hade ju kunnat göra någon form av fack under dynan där man kan lägga sin Billys pizza innan man åker ut på tur. Efter en tids åkande borde pizzan ha uppnåt ätbar temperatur. Kylvattnet håller ju en temp på ca 80grader!
Men vad tror ni om en bullens pilsnerkorvburk? Om man gör, hur ska man förklara, typ en snusdosa fast i plåt som har samma diameter som en korvburk. Man kapar bort lite av plåten på två sidor av "snusdosan" och fäster en stor slangklämma så man kan dra fast burken. Sen äre bara fästa den på slutburken och stampa hål på korvburken med en skruvmejsel så den inte smäller under huven.
eller gör som mig bara. själv bakade jag pizza i några år så jag går in till kompisarna och lånar lite deg tomat sås osv riktigt roligt. btw ha du testat att ha på ungefär 310 grader som en riktigt pizza ugn har ?Baka egen pizza!
Jag brukar bjuda mina vänner på "pizza-orgie", mycket uppskattat!
Här kommer receptet + några bra tips.
Pizzadeg:
25 g jäst
2 ½ dl vatten
2 msk olja
½ tsk salt
ca 5-6½ dl vetemjöl
Värm vattnet till ca 37 (fingerljummet), rör ihop med jästen, blanda i resten, knåda till en degklump. Det går bra med elvispen, om man använder de spiralformade degkrokarna. Dra plastfolie över byttan, låt degen jäsa.
Tips: för bästa resultat, låt degen stå och jäsa några timmar. Då sväller den inte upp i ugnen, utan blir sådär tunn som man vill ha den.
Fyllning:
Tomatsås: Icas finkrossade tomater med vitlök.
Knaperstekt bacon i bitar.
Mozarella. (Den klassiska osten till pizza. Grymt god!)
Krydda med lite curry. Jättegott!
I övrigt kan man fylla pizzan med lite vadsomhelst.
Tillagning:
1. Sätt ugnen på 225 grader. Tips: sätt in plåten och låt den bli varm, då blir pizzabotten inte "blattnig".
2. Stjälp upp degen på mjölat bord. Dela den i 4 delar. Knåda varje del till en rund boll.
3. Gör 4 runda tunna bottnar. Kavel går bra.
4. Tips: Vik kanten dubbel nån centimeter, tryck till med fingertopparna. Då blir kanten tjock o god.
5. Ta ut plåten ur ugnen. Lägg pizzabotten på plåten.
6. Bre på tomatsås.
7. Lägg på mozarella i bitar/skivor.
8. Lägg på knaperstekt bacon.
9. Krydda med curry.
10. In i ugnen. Ca 10 minuter, du ser när den är klar.
Ha ha:laugh:
Jag menar ju direkt på kylaren. På Enduron är ju kylaren fullt synlig när man tar bort dynan. Klart dynfacket inte blir varmt då den inte är i direkt anslutning till kylaren.Ja kylaren blir varm men på ovansidan av tunneln blir de ju inte spec varmt.. testat nån gång att stoppa ner händernai dynfacket och känt efter? Det är inte allt för varmt där i, nåra plussgrader.
Jasså, kan hända att jag har fel. Hade för mig att termostaten öppnade vid 70grade på enduron.80 grader? Hade för mig att den låg kring 60-65 grader? M8an börjar väl larma vid 75?
men hur som helst så hade det ju varit en bra ide, värmeskåpen i gruvan funkar ju så
Är det inte så lastbilschaufförer brukade göra förr när det inte fanns värmeskåp i lastbilen? Alltså att dom fäste matlådan på avgassystemetHa ha:laugh:
Jag arbetar som fältmekaniker på entreprenadmaskiner så jag har sett många olika lösningar för att värma mat.
Men en nätkorg som sitter vid grenrör/turbo är nog vanligast...
Men har tom. sett en konstruktion där en stekpanna/gryta kunde sättas över turbon, osäker på funktionen men det kanske funkade...
Pytt i panna & rödbetor med smak av dieselavgaser någon ??? :rock:
Själv är jag inte så sugen på att göra en brasa och sitta och grilla när jag kan köra skoterMat vid skoterkörning så gör man ju eld såklart å lagar eller så har man med sig ett litet gasolkök, finns ju riktigt små smidiga gaskök som nästan ryms i jackfickan
min egen åsikt skulle då aldrig ens börja me sådana lösningar på avgassystem å liknande
du är inte ensam om att tro att det funkar kanske man borde prova, synd att jag inte kommer ha något bandtunnelkylare nå mer på skotern..Jasså, kan hända att jag har fel. Hade för mig att termostaten öppnade vid 70grade på enduron.
Hur som helst så är jag helt säker på att det hade funkat om man hade byggt en liten box på kylaren, beroende på hur kylaren ser ut vill säja.