Jag har ju just trimmat upp en tc 900 96a..Visserligen väldigt hårt,, såsom portat maximalt och portat plastat om hela vevhuset ,,men vissa mindre saker kan jag rek.....
1. variatorerna måste ju renoveras var 300 mil för att vara 100% (premier) Jag tycker faktist att helt org bestyckning i tc 900-1000 är lämplig då dom är så in i hell starka så högre tillslagsvarv eller amänt högre varvtal under transport eller slutvarv är onödigt och soppakrävande på dessa . Dom är relativt okännsliga på variatorerna innan man blir lidande pga den våldsamma cc/hk = vrid som får den gå bra trotts värdelösa variatorer
Den tc jag portat blocket och cyllarna på nu är så stark att det går att ha tillslag på 2800varv endast trotts 205 i durr på utblåset!! Den är så fruktat råstark att den inte behöver tas upp i tillslagsvarv mera.
Bästa power 4 the money är att shims upp cylindrarna 1-2mm och svarva till topparna till rätt klämspaltmått igen och rätt kompförhållande,, Jag satt 900an på 13,5-1,, Men 12-1 duger. squishmått/klämspalt på 1,1mm. Redan i detta utförande med 1,5mm höjda cyllar går den bra ,,Hk vinst svårt att sia om ,men ca 10-15 borde det röra sig om när kompet och squishen är inställd. kapar man piporna i hallsen på denna modd kommer krämen som skuten!! Man kapar av ca 6-12cm i hallsarna allt uträknat på durret ioch vilket varvtal man bestämt sig ha i slutvarv.
EX,,, 900tc som jag fixar med har 205 i avgasdurr och tänker lägga slutvarvet på 9300varv då kommer piporna kapas i närheten av 10 -12cm (inte uträknat mått!!) Då helt plötsligt lirar cylinderportningen/höjningen ihop med piporna och man får höga hk vinster. Närmare 200hk. Men den är sjukt råstark och går hutlöst redan med standardpipor! Sluburken behöver inte ändras.
Enbart höjda cyllar är ju 7 reser sämmre än portade och höjda när det gäller TC 900/1000 för dom cyllarna har stor Portpotens gämfört med dom flesta andra skotrar. (skoj)
Men en portning av vevhuset på dessa är hutlöst bra!! Det ser förjä.li.t ut.. krävs ett enormt slipande för att få det bra ,,Och helst lite plastande. Men denna åtgärd görs i samband med portning av cyllar. Kan ge 5% effektök och i hela registret på dessa maskiner.
Mindre saker man kan fippla dit och som jag även gjkort med bra resultat är ...
Kapa upp luftburken mera inkommande luftväg,,
Porta ur reedkorgarna maximalt och stoppa dit Boyesen reeds (bättre än v-forse) och billigare. V-forse endast bra efter 8500v
Jag rek även starkt Boostbottels. Hemmagjordna av biltema 400ml sprayburkar
. Huvudsak är samma eller strax större vol som cylindern den ska sitta på. Man kan även göra som alla andra att dra ihop alla til gemensam Boost till alla insug. Men jag föredrar separata då dom inte alls stör varandas insug
Resultataet av Boostbottlarna blev gämnare tomg och rapparee svar från lågvarv,,,,mer lättbestyckad förgasare.
Jag rek även UFO brickor,,, Bet rappare svar och mindre soppa förbruk + mer sluteffekt. Ger lika bra som 1mm större fuggeborr!
Även portatde förgasare är helrätt,, Det går att plåga dom till 41mm men då krävs att man svetsar lite extra på vissa kritiska ställen. 40mm går bra rakt av. 38mm org.. 2mm uppborr ger ca 4hk . Någon märkbar lågvarvsförlust märks inte av.
Vi har satt dit 44mm mikuni rundtrottelgasare med mina egentillverkade UFO brickor på TC 900an ,Men den är över 200hkl maskin så 44mm är overkill under 200.
96an har rätt cdi box för max effekt,, så flytta tänpunkt rek ej i första hand.
Ta bort balaceaxeln ger dessutom bättre driftsäkerhet och bet rappare motor och några kusar extra. Kräver dock separat vattenpump!!