Mera fart i en Thundercat?

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Hejs!

Är egenligen lite småkass på det här med skoterar, var alldeles för länge sedan jag ägde en men nu bor man äntligen på rätt ställe i landet igen och har inhandlat en Thunercat MC -96.

Vad finns det att göra för att få mer fart i skotern (vi talar om rimliga pengar inte bygga om hela motorn)?

Har läst något om V-kitt, vad menas, kostnad, fördelar o.s.v?
Vad är Boysen reeds och Pro Reeds?
Är det trimpipor man ska satsa på eller?

Tacksam för råd och tips!
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
en sak..man får inge mer "fart" i skotern.utan du får mer pulver.som resulterar till att du kommer upp i fart MKt snabbare...

ett V-kit menas att du sätter in div. vikter, annan fjäder osv i dina variatorer för att dom ska växla på ett annat sätt, vilket ger att motorn varvar lite annat och effektökning på mattan...dessa har lite olika priser.men du får nog räkna med 3-4000 iaf för ett bra skulle ja tro..

boyesen reed/vforce3 reeds är en grej som sitter innanför insugsgummit mellan motorn och förgasarna, det finns reeds orginal, men dessa ger inget spec..eftermarknads reedsen ger kring 2-3hk och ett MKT bättre gassvar, ev. lite bättre bränsleekonomi:)

pipor är ju de bästa om du ska ha ut mkt pulver, men även de mest avancerade då du behöver bestycka om skotern.och har man lite dålig vana å skruva i skoter så kan de lätt hända att man sätter för snålt och när du ger järnet så bildas de extremt mkt värme (pipor bildar mer värme i motorn är en orginalpipa,snackar om twinrör nu, men även när du har de och råkar bestycka ner för mkt så bildar du högre värme).. och när de blir för varmt så spricker oljefilmen och de blir tvärnit:)
 

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
Pipor tycker jag inte du ska slösa pengar på, din skoter har redan väldigt bra original pipor och eftermarknads piporna ger inte många hästar till så det tycket jag är onödigt. Lägg ut nån tusing på portning av cylindrarna istället, det är mer värt pengarna.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Neheej du, tredje experten kliver in.

Börja med att ställa in variatorerna. Du får mest effekt på mattan där utan att du påverkar motorns driftsäkerhet.

Om du är nybörjare så köp ett färdigt kit. Kostar mellan 2.500 -- 3.500. D&D är bra.
Sen ska du serva maskinen ordentligt så den går optimalt. Byta lager i boggien, slides.
Rengjort och sett över variatorerna gör du förståss när du sätter i kitet.

OBS, det är många gånger bättre (och billigare) att köpa ny primär-variator än att lämna in och renovera.

Sekundären kan du bussa om själv. Om du inte har rollercam-sekundär (kom 98) så köp en begad sådan. Om du byter måste du köpa ett variator-kit som är från 98 för den växlar annorlunda. Kolla att sekundären inte är nött på axeln där kopparbussningen löper. Om det är nött växlar den dåligt.

Är remmen ok, om inte köp ny original.

Kolla kompen, är den inte hundra på alla cylindrar ska du byta kolv och kanske hona lätt (lämna in). Öppna och rengör växellådan, byt olja.

När du gjort detta har du en betydligt snabbare och trevligare maskin som dessutom är driftsäkrare. Börjar du porta, köpa pipor så går det åt andra hållet.
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Nu såg jag det det var en 96a, alltså dåliga variatorer. Och du kan även köpa boyesen reed-blad. Det ger mest för pengen istf köpa hela korgar.

Ny 6-bultare 3500:-
Beg rollercam sekundär 1200:-
Bussning + rullar sekundär 500 :-
Variatorkit 3000 :-
Boyesen-blad 1300 :-
Nya lager i boggien 800 :-
Slides 400:-
Rem 800:-

Se, där vips har du bränt 11500 :- och du har en optimerad skoter.
Fundera nu på om du vill köpa pipor och porta.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Jag har ju just trimmat upp en tc 900 96a..Visserligen väldigt hårt,, såsom portat maximalt och portat plastat om hela vevhuset ,,men vissa mindre saker kan jag rek.....
1. variatorerna måste ju renoveras var 300 mil för att vara 100% (premier) Jag tycker faktist att helt org bestyckning i tc 900-1000 är lämplig då dom är så in i hell starka så högre tillslagsvarv eller amänt högre varvtal under transport eller slutvarv är onödigt och soppakrävande på dessa . Dom är relativt okännsliga på variatorerna innan man blir lidande pga den våldsamma cc/hk = vrid som får den gå bra trotts värdelösa variatorer
Den tc jag portat blocket och cyllarna på nu är så stark att det går att ha tillslag på 2800varv endast trotts 205 i durr på utblåset!! Den är så fruktat råstark att den inte behöver tas upp i tillslagsvarv mera.

Bästa power 4 the money är att shims upp cylindrarna 1-2mm och svarva till topparna till rätt klämspaltmått igen och rätt kompförhållande,, Jag satt 900an på 13,5-1,, Men 12-1 duger. squishmått/klämspalt på 1,1mm. Redan i detta utförande med 1,5mm höjda cyllar går den bra ,,Hk vinst svårt att sia om ,men ca 10-15 borde det röra sig om när kompet och squishen är inställd. kapar man piporna i hallsen på denna modd kommer krämen som skuten!! Man kapar av ca 6-12cm i hallsarna allt uträknat på durret ioch vilket varvtal man bestämt sig ha i slutvarv.

EX,,, 900tc som jag fixar med har 205 i avgasdurr och tänker lägga slutvarvet på 9300varv då kommer piporna kapas i närheten av 10 -12cm (inte uträknat mått!!) Då helt plötsligt lirar cylinderportningen/höjningen ihop med piporna och man får höga hk vinster. Närmare 200hk. Men den är sjukt råstark och går hutlöst redan med standardpipor! Sluburken behöver inte ändras.
Enbart höjda cyllar är ju 7 reser sämmre än portade och höjda när det gäller TC 900/1000 för dom cyllarna har stor Portpotens gämfört med dom flesta andra skotrar. (skoj)

Men en portning av vevhuset på dessa är hutlöst bra!! Det ser förjä.li.t ut.. krävs ett enormt slipande för att få det bra ,,Och helst lite plastande. Men denna åtgärd görs i samband med portning av cyllar. Kan ge 5% effektök och i hela registret på dessa maskiner.

Mindre saker man kan fippla dit och som jag även gjkort med bra resultat är ...

Kapa upp luftburken mera inkommande luftväg,,

Porta ur reedkorgarna maximalt och stoppa dit Boyesen reeds (bättre än v-forse) och billigare. V-forse endast bra efter 8500v

Jag rek även starkt Boostbottels. Hemmagjordna av biltema 400ml sprayburkar:D . Huvudsak är samma eller strax större vol som cylindern den ska sitta på. Man kan även göra som alla andra att dra ihop alla til gemensam Boost till alla insug. Men jag föredrar separata då dom inte alls stör varandas insug

Resultataet av Boostbottlarna blev gämnare tomg och rapparee svar från lågvarv,,,,mer lättbestyckad förgasare.

Jag rek även UFO brickor,,, Bet rappare svar och mindre soppa förbruk + mer sluteffekt. Ger lika bra som 1mm större fuggeborr!


Även portatde förgasare är helrätt,, Det går att plåga dom till 41mm men då krävs att man svetsar lite extra på vissa kritiska ställen. 40mm går bra rakt av. 38mm org.. 2mm uppborr ger ca 4hk . Någon märkbar lågvarvsförlust märks inte av.
Vi har satt dit 44mm mikuni rundtrottelgasare med mina egentillverkade UFO brickor på TC 900an ,Men den är över 200hkl maskin så 44mm är overkill under 200.

96an har rätt cdi box för max effekt,, så flytta tänpunkt rek ej i första hand.

Ta bort balaceaxeln ger dessutom bättre driftsäkerhet och bet rappare motor och några kusar extra. Kräver dock separat vattenpump!!
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Nu såg jag det det var en 96a, alltså dåliga variatorer. Och du kan även köpa boyesen reed-blad. Det ger mest för pengen istf köpa hela korgar.

Ny 6-bultare 3500:-
Beg rollercam sekundär 1200:-
Bussning + rullar sekundär 500 :-
Variatorkit 3000 :-
Boyesen-blad 1300 :-
Nya lager i boggien 800 :-
Slides 400:-
Rem 800:-

Se, där vips har du bränt 11500 :- och du har en optimerad skoter.
Fundera nu på om du vill köpa pipor och porta.
Har börjat kolla upp skotern och det visar sig vara en F7 variator som är något kittad av förra ägaren för att få mjukare tillslag, han körde en del med pulka...
Slidsen är nya för året, remmen byttes förra säsongen. Samtliga lager är smörjda och i bra skick. Har testat kompen och hade 10,0, 10,1, 9,9. Det har visat sig vara orginal kolvarna som ännu sitter i. Funderar nu som bäst på om det är dags att byta kolvarna samt lagret till balansaxeln. Vad tros om det? Skotern har gått 750 mil (har haft två tidigar ägare)?

Mvh
// Fredrik
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Jag har ju just trimmat upp en tc 900 96a..Visserligen väldigt hårt,, såsom portat maximalt och portat plastat om hela vevhuset ,,men vissa mindre saker kan jag rek.....
1. variatorerna måste ju renoveras var 300 mil för att vara 100% (premier) Jag tycker faktist att helt org bestyckning i tc 900-1000 är lämplig då dom är så in i hell starka så högre tillslagsvarv eller amänt högre varvtal under transport eller slutvarv är onödigt och soppakrävande på dessa . Dom är relativt okännsliga på variatorerna innan man blir lidande pga den våldsamma cc/hk = vrid som får den gå bra trotts värdelösa variatorer
Den tc jag portat blocket och cyllarna på nu är så stark att det går att ha tillslag på 2800varv endast trotts 205 i durr på utblåset!! Den är så fruktat råstark att den inte behöver tas upp i tillslagsvarv mera.

Bästa power 4 the money är att shims upp cylindrarna 1-2mm och svarva till topparna till rätt klämspaltmått igen och rätt kompförhållande,, Jag satt 900an på 13,5-1,, Men 12-1 duger. squishmått/klämspalt på 1,1mm. Redan i detta utförande med 1,5mm höjda cyllar går den bra ,,Hk vinst svårt att sia om ,men ca 10-15 borde det röra sig om när kompet och squishen är inställd. kapar man piporna i hallsen på denna modd kommer krämen som skuten!! Man kapar av ca 6-12cm i hallsarna allt uträknat på durret ioch vilket varvtal man bestämt sig ha i slutvarv.

EX,,, 900tc som jag fixar med har 205 i avgasdurr och tänker lägga slutvarvet på 9300varv då kommer piporna kapas i närheten av 10 -12cm (inte uträknat mått!!) Då helt plötsligt lirar cylinderportningen/höjningen ihop med piporna och man får höga hk vinster. Närmare 200hk. Men den är sjukt råstark och går hutlöst redan med standardpipor! Sluburken behöver inte ändras.
Enbart höjda cyllar är ju 7 reser sämmre än portade och höjda när det gäller TC 900/1000 för dom cyllarna har stor Portpotens gämfört med dom flesta andra skotrar. (skoj)

Men en portning av vevhuset på dessa är hutlöst bra!! Det ser förjä.li.t ut.. krävs ett enormt slipande för att få det bra ,,Och helst lite plastande. Men denna åtgärd görs i samband med portning av cyllar. Kan ge 5% effektök och i hela registret på dessa maskiner.

Mindre saker man kan fippla dit och som jag även gjkort med bra resultat är ...

Kapa upp luftburken mera inkommande luftväg,,

Porta ur reedkorgarna maximalt och stoppa dit Boyesen reeds (bättre än v-forse) och billigare. V-forse endast bra efter 8500v

Jag rek även starkt Boostbottels. Hemmagjordna av biltema 400ml sprayburkar:D . Huvudsak är samma eller strax större vol som cylindern den ska sitta på. Man kan även göra som alla andra att dra ihop alla til gemensam Boost till alla insug. Men jag föredrar separata då dom inte alls stör varandas insug

Resultataet av Boostbottlarna blev gämnare tomg och rapparee svar från lågvarv,,,,mer lättbestyckad förgasare.

Jag rek även UFO brickor,,, Bet rappare svar och mindre soppa förbruk + mer sluteffekt. Ger lika bra som 1mm större fuggeborr!


Även portatde förgasare är helrätt,, Det går att plåga dom till 41mm men då krävs att man svetsar lite extra på vissa kritiska ställen. 40mm går bra rakt av. 38mm org.. 2mm uppborr ger ca 4hk . Någon märkbar lågvarvsförlust märks inte av.
Vi har satt dit 44mm mikuni rundtrottelgasare med mina egentillverkade UFO brickor på TC 900an ,Men den är över 200hkl maskin så 44mm är overkill under 200.

96an har rätt cdi box för max effekt,, så flytta tänpunkt rek ej i första hand.

Ta bort balaceaxeln ger dessutom bättre driftsäkerhet och bet rappare motor och några kusar extra. Kräver dock separat vattenpump!!

Grymt svar! Känns verkligen som om det är något som vet vad som gäller! Tar till mig allt som skrivs, planerar inför framtiden och även om det kanske inte är aktuellt i dagsläget att uppdatera med allt som du föreslår så finns det ju alltid en morgondag och "mycket vill ju alltid ha mer" :laugh:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Har börjat kolla upp skotern och det visar sig vara en F7 variator som är något kittad av förra ägaren för att få mjukare tillslag, han körde en del med pulka...
Slidsen är nya för året, remmen byttes förra säsongen. Samtliga lager är smörjda och i bra skick. Har testat kompen och hade 10,0, 10,1, 9,9. Det har visat sig vara orginal kolvarna som ännu sitter i. Funderar nu som bäst på om det är dags att byta kolvarna samt lagret till balansaxeln. Vad tros om det? Skotern har gått 750 mil (har haft två tidigar ägare)?

Mvh
// Fredrik
Ok. Du får trimma sakta men säkert :D

Det viktigaste är igenligen att åtgärda balaceaxelns upplagring eller helt enkelt tas bort den

Den knäx pga nerställd oljepump och värdelösa vägar till lagren för oljan.. Det har visat sig att pumpar som är max påställda kan göra att det håller ihop en längre tid typ 750 mil.:eek: man måste byta packboxar i vattenpuimen var 300a mil för att vara säker på att inte få vatteläck in till yttersata balancelagret!!!!!!

På kompisaren 900 tog vi bort hela balancen och ersatte vattenpumpen med en färskvattenpump till husvagn.. Den drar 30w och ger snorbra kylning. (eldriven)

Vi var oroliga för extra vibrationer , Men vi testade helt enkelt att dra ihop motorn och svedde igång....
Absolut kanonbra ,vi kan knappt känna av skillnad mellan min 1000 MED balance och 900an UTAN . Bara det att 900 vart helt klart rappare och framförallt fler kg lättare!!

Min 1000 motor har nybytta balcelager sedan max100 mil så om jag inte river isär blocklet nu i vinter så borrar jag in oljepåfyllningsrör vid varje lager till balancen. Man får helt enkelt fylla olja var 50 mil.
Vissa borrar in fettnipplar och pumpar in fett,,funkar säker bra det med------.

OBS ta aldrig bort separatoljepumpen och kör oljerblandat direkt i tank för då åker balancelagre omg!!

Ang kolvbyte.. Just TC har ju extremt långlivade kolvar pga stora cylinderytor . Min har gått 750mil enl mätaren och kolvarna ser ut som ny. Jag tänker kolla upp dom noga nu vid isärmont och mäta upp dom,,Troligasdt åker dom i igen och får då åka minst 300 mil till.
Flera tc i usa har gått över 2500 mil utan att byta kolvar!! Oftas balacen som ger upp långt före.Även hört 3000 mil!! (vansinne)

Jag skulle utan tvekan åka 1000 mil ivf på org kolvar. Och köper man nya så rek jag snopro faktist då dom är gjutena och har längre tim tid innan byte gämfört med alla smidda kolvar som bara är dyra och ligger och klapprar i loppen. Snopron har suverän passform i tc och är av extermt hårt gjutgods som ger lång livslängd.. Ringarna därimot tar slut onödigt fort på snopro-
 

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
varför ska man ej koppla bort separatoljepumpen?
oljan går väl till bränslepumpen och blandas där med bensinen på thundern
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
varför ska man ej koppla bort separatoljepumpen?
oljan går väl till bränslepumpen och blandas där med bensinen på thundern
Ja det stämmer . Men den går också in genom blocket och ut till lagren för balaceaxeln på framsidan blocket.
 

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Kan nämna att en Thunder tusen här i byn har gått över 4500mil utan att han behövt gjort något åt motorn. Variatorer mm har fått bytas.
Den gör fortfarande strax under 200km/h enligt gps.
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Kan nämna att en Thunder tusen här i byn har gått över 4500mil utan att han behövt gjort något åt motorn. Variatorer mm har fått bytas.
Den gör fortfarande strax under 200km/h enligt gps.

F-n 4500 mil, det är verkligen inte dåligt, och det är inte 200 km/h heller :rock:
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Ja det stämmer . Men den går också in genom blocket och ut till lagren för balaceaxeln på framsidan blocket.

Förra ägaren monterade nipplar på blocket, antar att de är för att smöjra blalansaxeln? Är det fett eller olja man ska smöjra med?
 

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Ok. Du får trimma sakta men säkert :D

Det viktigaste är igenligen att åtgärda balaceaxelns upplagring eller helt enkelt tas bort den

Den knäx pga nerställd oljepump och värdelösa vägar till lagren för oljan.. Det har visat sig att pumpar som är max påställda kan göra att det håller ihop en längre tid typ 750 mil.:eek: man måste byta packboxar i vattenpuimen var 300a mil för att vara säker på att inte få vatteläck in till yttersata balancelagret!!!!!!

På kompisaren 900 tog vi bort hela balancen och ersatte vattenpumpen med en färskvattenpump till husvagn.. Den drar 30w och ger snorbra kylning. (eldriven)

Vi var oroliga för extra vibrationer , Men vi testade helt enkelt att dra ihop motorn och svedde igång....
Absolut kanonbra ,vi kan knappt känna av skillnad mellan min 1000 MED balance och 900an UTAN . Bara det att 900 vart helt klart rappare och framförallt fler kg lättare!!

Min 1000 motor har nybytta balcelager sedan max100 mil så om jag inte river isär blocklet nu i vinter så borrar jag in oljepåfyllningsrör vid varje lager till balancen. Man får helt enkelt fylla olja var 50 mil.
Vissa borrar in fettnipplar och pumpar in fett,,funkar säker bra det med------.

OBS ta aldrig bort separatoljepumpen och kör oljerblandat direkt i tank för då åker balancelagre omg!!

Ang kolvbyte.. Just TC har ju extremt långlivade kolvar pga stora cylinderytor . Min har gått 750mil enl mätaren och kolvarna ser ut som ny. Jag tänker kolla upp dom noga nu vid isärmont och mäta upp dom,,Troligasdt åker dom i igen och får då åka minst 300 mil till.
Flera tc i usa har gått över 2500 mil utan att byta kolvar!! Oftas balacen som ger upp långt före.Även hört 3000 mil!! (vansinne)

Jag skulle utan tvekan åka 1000 mil ivf på org kolvar. Och köper man nya så rek jag snopro faktist då dom är gjutena och har längre tim tid innan byte gämfört med alla smidda kolvar som bara är dyra och ligger och klapprar i loppen. Snopron har suverän passform i tc och är av extermt hårt gjutgods som ger lång livslängd.. Ringarna därimot tar slut onödigt fort på snopro-

Hmm, en nackdel med gammal skoter är att det är en del att tänka på så att den ska hålla ihop. Roligt dock att lära sig vad som bör göras och det är ju genom att skurva som man lär sig hur det funkar!

Förra ägaren till skotern berättade att han brukade blanda 1-2% 2-taksolja direkt i tanken också av två anledningar;
1) Om oljepumpen skulle sluta fungera så skulle ändå olja finnas
2) Lite extra smörjning skulle motorn bara må bra av, enligt uppgift är det ok att köra en T-kisse på upp till 4% inblandning av olja.

Är ovanstående "Bra" eller "Anus" ? :laugh:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
4500 mil:eek: Helt otroligt om han nu inte råkat glömt nog liten renovering. Ringarna borde inte klara så många mil. Förmodligen har han en vers som inte var tillbaka ställd i oljepumpen på första service. Då har han 5% inbland som då kan ha räddat balacen

Ang extra olja i soppan.

Helt klart är det en fördel att göra så , Jag tror inta att i dag med så bra oljer som är specialgjorda för att hålla avgasportar rena att det skulle vara någ fara med för mycket sotande. Enda nackdel jag kan komma på är att bestyckningen blir off,,mer ool= sämmre energivärde och den kan gå onödigt snålt med skärning som risk!! MEN nu är det ju så att Tc och dom flesta andra skotrar som har org bestyckning ligger på tok för fet,,,,,,,,,,,,,så den lilla extra % olja innebär är helt ofarlig.

Bäst för motorn vore då ställa ner oljepumpen max så den ger ca 3% inbland = max nerställd och hälla i 1-2% olja i tanken.

MEN då måste/bör man borra in nipplar ovanför balacen eller borra oljeopåfyllningshål.

Bästa enligt mig är att ha balaceutrymmet som oljetråg,,dvs man borrar ett eller flera påfyllningshål rakt uppifrån på ca 10mm ,,limma gäna fast en rörstump som man kan sätta ett lock på. då är det bara att pumpa i motorolja typ 80/90 olja eller 15w40 eller rakt 30 olja skulle passa bra ,,Inte så noga faktist ,,ska ju bara smörja lagren och drevet som går kallt. Seg tjock olja är nog att föredra.

Fettnipplar och trycka in fett sägs ju funka ,,men då krävs att man sätter i en nippel nära vaje lager hellst. 4st bli det . Påstås ju räcka med endast 1st just vid drevet,,,,,,

Jag har en enklare ide med smörjandet av lagren som inte innebär isärskruvning av motor. Man trycker helt enkelt in motorolja med stor KOspruta rakt igenom gummi tätningen på variatorsidan,,,,,,Enligt var jag sett så kan oljan flyta fritt genom alla lager och fylla ut hela balancelagerutrymmet. OBS inte 100% säker. Detta vore ju helenkelt (hoppas)

Detta får vi reda på inom några timmar/dagar, . Jag har nämligen igår tagit lös min 750mila oskulds-1000 motor och ställt den på trimbordet:rock:

Jag ska påpassligt nog göra en trimtråd av denna modd så följ den!!
 

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag förstår inte hur oljan ska komma in till balans-axeln då den ligger utanför vevhusen.
Det är heller inga speciella oljekanaler till balans-axeln. Såvitt jag förstår är den smord en gång vid ihopsättning.

Oavsett hur man ställer olje-pump eller blandar olja i bensin så smörjs inte balansaxeln annat än av det fett lagren hade då den monterades.

På min är det slangar till huser för balans-axeln i vilken man häller i någon deciliter tvåtaktsolja varje vinter.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
jag läst i senaste snowmobile tidningen i tikkas sidor att man ska rensa luftburken sen såga upp minst 3 st 40mm hål på framsidan ovanför förgasarna. sen bestycka upp från 340MJ till 450MJ så hittar man ca 15 hk runt 6000 rpm:D:rock: det är ju tikka som skrivit så de kan nog vara väl beprövat!!
om inte så e de ju jävli....gt billigt;)

för tydlingen så luftburkarna i zrt800 och t-katten var dem helt värdelösa!!
dem chokade för mycket så öppna upp dem du:p
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.825
856
113
Kramfors
Jag förstår inte hur oljan ska komma in till balans-axeln då den ligger utanför vevhusen.
Det är heller inga speciella oljekanaler till balans-axeln. Såvitt jag förstår är den smord en gång vid ihopsättning.

Oavsett hur man ställer olje-pump eller blandar olja i bensin så smörjs inte balansaxeln annat än av det fett lagren hade då den monterades.

På min är det slangar till huser för balans-axeln i vilken man häller i någon deciliter tvåtaktsolja varje vinter.
Jag ska ta bilder nu när jag river så klarnar bilden ......kan vara svårt att förstå om man inte ser den kluven.... Skulle dom enbar varit smorda från fabrik skulle dom inte klara mer än 200 mil högst. Det är en öppen kanal från oljepumpens tillhåll och vidare genom blocket ut på framsidan. Pumpen drivs av samma drev som balacen .


Ang Luftburken så stämmer detta . man måste kapa hål i den på bästa möjliga ställe för att få in kall luft fast INTE snö. man kapar upp stora hålm överallt man tycker är smartast,, Ju fler och större hål dessto bättre för pullvret .. men mycket större än typ 3 st 70mm hål extra är onödigt.

Jag kommer faktist åka ORG burken ser jag nu vid rivningen.. Den hade hela gummin i insuget så den får häjnga kvar. Fördelen med org bnurk vs lösa filter är helt enkelt att man får in kallare luft och kapar man bara upp den så ger den mindre motståntd än lösa filter.

På kompisarens 900 blev det lösa filter pga trasiga gummin mot förgasare och på tok för stora anslutningar mikunivm 44mm

Fördel lösa filteer är därimot ,Ingen risk för snöskärning och större platts. Går ju avskärma från övriga motorn för kallare luift (ska göras på kompisarens)

Jag startar nu en TC trimtråd i projekttråden Kolla in!!
 
Last edited:

Turbomountain

Välkänd medlem
17 aug 2007
895
0
16
Jämtland
Lite mer info om thundern som gått långt.

Det är en -00 och den har idag gått 4890mil utan att det gjorts något åt motorn!

Samma ägare sen ny. När han köpte den fick han sagt till sig att efter 1000mil skulle lagren i balansaxeln vara slut, efter ca1100 mil tog han ur motorn, vände den upponer och delade på blocket. Lagren såg bra ut så han klappade ihop den igen och har alltså kört ytterligare 3800 mil.

Oljepumpen på orginalinställning, plus olja i tanken, så har han kört sen ny. Antagligen det som räddat motorn. Den har mattats med tiden, kommer bara upp i 185km/h nu med gps.

Han har även en thunder -01 som går 200 efter gps, den har bara gått ca 350mil. Används enbart i syfte att tvåla dit dom nya uppskrytna maskinerna.
Han har även en jaguari Z1 turbo, plus ca 25 andra gamla arcticskotrar, mest panther från -67 till -71.