Budgetmod = Polaris XLT SKS

KjellEvert

Medlem
31 aug 2009
44
0
1
Skellefteå
trots lite pengar vill man ju inte vara utan skoterprojekt ;) så jag förhandlade med min bror om att få köpa hans XLT SKS ´93 billigt, men de fick jag inte, däremot fick jag fritt förfogande över den, fick göra vad jag ville med den så länge jag vårdade den, sagt och gjort, planerna började smidas, här skulle det moddas, budgetway

Planerna:
* Ta bort kränghämmaren
* Bygga en lagomt hög styrhöjare
* montera fatbarstyret som ligger i garaget
* modifiera och montera en Vance&Hince slutburk
* Byta till en genomskinlig indy racetank
* Byta till enkeldynan från gamla indyn
* Montera en hemmabyggd replica av Ad Boivin Expert X, med thundercat skenor (mattan är ju 345 lång)
* fixa en bättre huv, denna är lite för trasig för att orka laga
* flytta fästet för dämparna i framvagn så den blir högre
* få i nå plastskidor

blir en del, men det blir billigt :)
och skotern kommer bli grym, jag hoppas den börjar resa med expert boggien, är 345/38/32 matta på den nu, så de kan gå, och den har ju effekt för att kunna resa iaf, har inga bilder på skotern än, den står för tillfället undanställd, men jag får försöka fixa nån bild, dock svårt att ta bilder där den står just nu, och den är tung att dra bakåt själv :D

asker

Staff member
Moderator
9 jan 2005
14.211
1.045
113
Stora Blåsjön
Om du behöver lite mått/geometrin i boggien så ska min snart ut ur skoter igen då den ska få nya dämpare. Då kan jag ta lite mått mm...

keihin

Välkänd medlem
31 dec 1999
2.778
0
36
40
Skellefteå
Litet tips, ska du ha genomskinlig tank från XCR så ska du även ha dynan från XCR...den är lägre i framkant.

KjellEvert

Medlem
31 aug 2009
44
0
1
Skellefteå
Litet tips, ska du ha genomskinlig tank från XCR så ska du även ha dynan från XCR...den är lägre i framkant.
vet inte om detta är en XCR tank, den har då aldrig suttit på en XCR iaf... men jag ska ha gamla 400 dynan till en början iaf, då jag har den redan, detta är ju som sagt en budgetprojekt, sen kan det bli en annan dyna, men dynan jag har är omklädd för inte så länge sen, tror de är 4 år sen, så den är riktigt fin

KjellEvert

Medlem
31 aug 2009
44
0
1
Skellefteå
hämtade boggien så jag passade på att ta nå bilder, kvallan sug men ni ser då vad det föreställer

boggien, ingen exakt kopia direkt, men iaf, den funkade på kusins REV, så nu ska vi se hur den funkar på min XLT SKS, tippar på att skidorna lär komma upp en del med denna boggie motför en original XC-100

Lyckligt ovetande om vad den ska utsättas för :D

Mumma :rock:

ja huven är som fin...

dålig bild på en riktig motor, trippel is the shit :)

KjellEvert

Medlem
31 aug 2009
44
0
1
Skellefteå
Måste ju säga att den boggien såg lurig ut, hehe. :D

Men du har helt rätt, triple är det enda rätta. :rock:
mjo men den funkar iaf, hur dne är på snön vet ingen än, men de märker jag nog, den är då bättre än boggien på förra bygget :)

jo dom låter ju för skönt dessa tripplar :)

pbylund

Välkänd medlem
10 dec 2008
486
0
16
Ö-vik
hoppas du inte säljer denna med och rostlagar mer opel! ;)

Förövrigt bra start att bygga på! trippel med 345 matta.
Boggien liknar en prototyp eller ngt av ad boivin xpert ! snyggt =D