Har du bytt din 3D RAVE? 800R

Har du bytt Din 3D RAVE


  • Totalt antal som röstat
    39

Broder Tukk

Medlem
13 sept 2009
22
0
1
Jaja ok.Men vad jag vet så är det ingen garanti att grejjerna inte rasar bara för att dom är smidda,skotrar med smidda kolvar rasar oxå t.ex vid dålig varmkörning.Att grejjerna kostar 1000 kr styck säger ju inte heller speciellt mycket om hållbarheten utan bara hur lätt det är att få oss konsumenter att tro att vi köper bra kvalitet bara för att priset är dyrare.För att få en rättvis bild av hurvida avgasportarna på R motorerna är skräp eller inte måste man se hur många ventiler som gått sönder i förhållande till hur många skotrar som skeppats ut från Brp:s fabriker,Och det är tydligen inte så många med tanke på att ingen handlare man pratar med känner till problemet med att det skulle va "speciellt" dålig kvalitet på ventilerna i förhållande till tidigare årsmodd eller senare.
 

Mats_

Välkänd medlem
2 jan 2006
400
0
16
Då kan man ju fråga sig varför det är andra på 09 och 10?
Jag själv har läst om minst en handfull som haft trasiga, men man gör ju hur man vill.
 

Broder Tukk

Medlem
13 sept 2009
22
0
1
Som sagt tidigare i tråden så behöver det inte betyda att ventilerna är av dålig kvalitet bara för att man byter material och utseende från ett år till ett annat men hör med din handlare eller med Brp själva så kan du nog få svar på varför dem är annorlunda(Dom fönekar ju att det är pga kvaliteten) Och ja visst finns det en handfull som har gott sönder,ingen som sagt något annat men det är ju inget som är exeptionellt för just R motorn,Har hänt på tidigare Rotax motorer i minst samma utsträckning som nu.Om man vill minimera risken för motorras så är det nog inte Raveventilerna man ska börja med att oroa sig för.Skicka dina nya portar på röntgen ska du se att du har ett gäng porer i materialet som gör att dom kommer kunna spricka minst lika lätt som dem som satt året innan.
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
mina ser ut som på bilden men det är nå nummer i min.
betyder det att jag har den gammla?

hittar ingen bild på dom gammla i tråden.
vill ju se framsidan inte baksidan.
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
Som Mats säger så är de nya smidda och de gamla är gjutna, de framgår av artikeln i snowest. Normalfallet om man vill minska kostnad så göra man inte så att man byter från att gjuta till att smida iställe. Jag gissar som alla andra här inne att man gör de för att öka hållbarheten och för att man insåg att de inte var ett alternativ att fortsätta med de gamla pga risk för haveri.

Jag förstår hur du menar tukk när du säger att du inte tycker att folk ska få panik och springa och byta ut sina giljotiner i onödan, för somliga (jag önskar det de vore för alla) är de ju tydligen onödigt att byta ut dem.
Men att kolla hur de ser ut just nu kan du ju omöjligt tycka är en dum ide, eller hur?

Mats fick du prisuppgiften hos åf?
så vitt jag förstå så är de nya delarna som ersatt de gamla är
2. 420854906 som ersätter 420854905
4. 420238556 E-RAVE fjädrarna som ersätter 420238554
13. 420238557 RAVE fjädern i klockan som ersätter 420238555

för alla dessa delar, bägge sidorna blire 127,92 USD, i svenska + moms blire 1133,75:-
så 2000:- hos handlarn kanske inte är fel?

Ohyggligt mkt pengar att slänga i onödan, men de har gått sönder så har ju vissa av er tur med garranti? (utökad 1år?) iaf för ventilen, men med haveriet pga den trasiga ventilen törs jag inte spekulera i--
 

RotaX447

Välkänd medlem
24 sept 2005
3.206
0
36
Boden
har jag den gamla eller nya då?
står 905 på min måste ju vara dom 3 sista siffrorna i artikkelnumret..

alltså dom gamla.
tog mest ur dom för att se om dom var trasiga.
så nu är det bara att montera ihop och se glad ut.
rasar det så rasar det
 

Broder Tukk

Medlem
13 sept 2009
22
0
1
Håller med fullständigt som jag skrev tidigare att man ska ta upp och rengöra/inspektera dem.
Att dem är smidda eller gjutna är ganska oviktigt för hållbarheten,vad som är riktigt avgörande är materialets sammansättning och renhet/legering och detta avgörs i en kemisk process där man utgår från Bauxit(Alluminiumhalltig lera).Våra ventiler skiljer sig i kvalitet trots att det kommer från samma år och har samma Artnr detta beror på att Rotax i Österike har fler olika underleverantörer/materialleverantörer på motorkomponenter för att säkerhetsställa leveranser och hålla nere produktionskostnaderna.
T.ex kan jag och Melmaq ha vetiler från samma år med samma artnr med olika kvalitet.

Ett tydligt exempel på att det inte behöver vara bättre kvalitet på senare versioner av detaljer på Xp är när dom från 08 till 09 böt underleverantör på vissa av kylarslangarna med läkage på ett flertal maskiner som följd,orsaken vara att toleranserna på ytter och innerdiameter inte stämde och slangklämmorna inte slöt tätt mot anslutningarna.

Har man tur håller skotern har man otur rasar den,det enda man kan göra är att sköta grejjerna och hoppas på det bästa.
.....Lycka till med era Rave ventiler:hello:
 

SoNNisCH

Välkänd medlem
12 dec 2007
432
0
16
Finland
Som Mats säger så är de nya smidda och de gamla är gjutna, de framgår av artikeln i snowest. Normalfallet om man vill minska kostnad så göra man inte så att man byter från att gjuta till att smida iställe. Jag gissar som alla andra här inne att man gör de för att öka hållbarheten och för att man insåg att de inte var ett alternativ att fortsätta med de gamla pga risk för haveri.

Jag förstår hur du menar tukk när du säger att du inte tycker att folk ska få panik och springa och byta ut sina giljotiner i onödan, för somliga (jag önskar det de vore för alla) är de ju tydligen onödigt att byta ut dem.
Men att kolla hur de ser ut just nu kan du ju omöjligt tycka är en dum ide, eller hur?

Mats fick du prisuppgiften hos åf?
så vitt jag förstå så är de nya delarna som ersatt de gamla är
2. 420854906 som ersätter 420854905
4. 420238556 E-RAVE fjädrarna som ersätter 420238554
13. 420238557 RAVE fjädern i klockan som ersätter 420238555

för alla dessa delar, bägge sidorna blire 127,92 USD, i svenska + moms blire 1133,75:-
så 2000:- hos handlarn kanske inte är fel?

Ohyggligt mkt pengar att slänga i onödan, men de har gått sönder så har ju vissa av er tur med garranti? (utökad 1år?) iaf för ventilen, men med haveriet pga den trasiga ventilen törs jag inte spekulera i--

Måste man byta fjädrarna också???:S För mej bytte dom bara "skeden"
 

melmaq

Välkänd medlem
1 jan 2000
2.916
1
38
www.lynxtalk.se
. . de finns som utbytes iaf, jag har inte forskat så mkt i detta då de inte rör mig så mkt eftersom jag inte kommer att inneha en 800R liknande motror än på ett tag.
men jag tror nog de viktiga är 906an

och tukk har helt klart huvudet på skaft ;-)
materialändringar utan art. nummer ändringar är ingen nyhet, men jag önksar att vi som konsumenter kunde bli upplysta om såna här saker meeer från åf, varje detalj är ju intressant! jag älskar Snowest då den tar 7ggr längre tid att läsa igenom eftersom den innehåller så mkt mer notiser om just sådana här saker, (nej jag är inte kass på engelska)
 

olssson

Välkänd medlem
6 jan 2008
218
0
16
Sundsvall
Idag tog jag isär och kollade min skoter. Jag var riktigt skakig och höll tummarna för att Rave ventilerna skulle vara hela. Det var dom, dock skitiga. Så det blev till o göra ren dem och sen sätta tillbaka dem:) Mycket nöjd
 

Oskar

Välkänd medlem
20 sept 2005
170
1
6
48
Karlstad
www.boondocker.se
Hade ur avgasportarna idag på min -08 Renegade och gjorde ren dom.
Var ganska skitiga för att bara gått 250 mil.
Men huvudsaken var ju att inga "öron" på giljotinerna var av eller spruckna. Sen stog det 906 som gjutstämpel på dom så troligtvis var det nya modellen.
Hoppas på en problemfri säsong 09/10
 
4

426H

Idag tog jag isär och kollade min skoter. Jag var riktigt skakig och höll tummarna för att Rave ventilerna skulle vara hela. Det var dom, dock skitiga. Så det blev till o göra ren dem och sen sätta tillbaka dem:) Mycket nöjd
Grejen är ju att det kan vara ide att byta innan dom går sönder så att det inte blir stor motorsallad. Det är då det blir dyrt. Eftersom den här uppdateringen kom så snabbt, mitt under modellåret 2008, så måste det ha varit en relativt hög andel -07 or som drabbades.
 
Last edited:

A.Holm1

Insane sledder
8 feb 2007
2.670
18
0
Grängesberg
Bumpar denna tråd då jag nyss rivit portarna på min xp 08 som gått dryga 400 mil...

Resultat?

Båda giljotinerna var trasiga...

Dock så stämmer det inte som dom flesta säger att det blir generalras om giljotinen går sönder...
Ventilen som stänger vingportarna kan inte komma in till cylindern, den bottnar i ett hål och kommer inge längre...
Det enda som händer är att porten förblir stängd hela tiden...
Skönt det iaf...
Imorgon blir det att höra med åf vad dom säger om giljotinerna, har gått ganska prick två år sen jag köpte skotern...