Börja hoppa osv, har lite frågor!

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Tjenare, har lite frågor och funderingar, vart lite små sugen på att börja hoppa lite större i vinter, typ 10-20 meters hopp osv, funderar på vad man ska tänka på, hur man balanserar skotern i luften, har sett många filmer när dom bromsar mattan, gör dom de av nån anledning eller styr du allt med kroppen? Funderar också vart man kan hitta info på hur man bygger hopp och landningar osv, har tillgång till maskiner osv :) första sesongen blir det nog att försöka piska lilla rave 550in hehe ;)
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Se till att landa med en 3 punktslandning, inte på bakrullen eller skidorna!

Haha hur tror ni odsen för en rave 550 är? :p men jag tror motorn ska räcka till mindre hopp, sen känns skotern stadig :) bara dra på styvaste på fjädringen eller? :) tipps på hopp man kan skotta själv med en vanlig last maskin? :D eller typ hur man räknar ut det där, hopp, landning, & fart, ganska mycket att räkna :p
 

ProSled

Välkänd medlem
19 dec 2008
2.226
1
36
börja med mindre , större , större och lär dig olika "hopptekniker".
20 meter tvivlar jag på med en 550:hahaha::laugh:
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Haha hur tror ni odsen för en rave 550 är? :p men jag tror motorn ska räcka till mindre hopp, sen känns skotern stadig :) bara dra på styvaste på fjädringen eller? :) tipps på hopp man kan skotta själv med en vanlig last maskin? :D eller typ hur man räknar ut det där, hopp, landning, & fart, ganska mycket att räkna :p
Jag kört FMX, alltså hoppa ramp med cross.
Och det dära med fart gentemot längden på hoppet, det är något jag aldrig lyckats "räkna" ut.
Har alltid kört på magkänsla eller hur man ska säga? Det har funkat bra dom flesta gångerna, men som sagt, verkligen inte alltid...
Beror ju på vad det är för hopp, men är det ett hopp med "tomrum" mellan hopp och landning, typ ramp till landning, alltså inte platåhopp. Då hoppar jag hellre för långt än fört kort.
Det är inte skönt att hoppa för kort och landa in i landningens kant...
Hoppar du för långt kan du ju alltid hoppa av där det känns bäst att landa på fötter. :rolleyes:

Men som svar på din andra fråga, platåhopp är det bästa att börja med, tycker jag då.
Borde inte vara så svårt att bygga av snö heller med en traktor eller spade. ;)
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Jag kört FMX, alltså hoppa ramp med cross.
Och det dära med fart gentemot längden på hoppet, det är något jag aldrig lyckats "räkna" ut.
Har alltid kört på magkänsla eller hur man ska säga? Det har funkat bra dom flesta gångerna, men som sagt, verkligen inte alltid...
Beror ju på vad det är för hopp, men är det ett hopp med "tomrum" mellan hopp och landning, typ ramp till landning, alltså inte platåhopp. Då hoppar jag hellre för långt än fört kort.
Det är inte skönt att hoppa för kort och landa in i landningens kant...
Hoppar du för långt kan du ju alltid hoppa av där det känns bäst att landa på fötter. :rolleyes:

Men som svar på din andra fråga, platåhopp är det bästa att börja med, tycker jag då.
Borde inte vara så svårt att bygga av snö heller med en traktor eller spade. ;)
Låter riktigt lovande! men du tycker man ska börja med en plåt ramp? profil har vi i mängder hemma, så kan bygga hur många jag vill, men det är av modell större så de kommer väga en aning, lastmaskin 4300 2st har jag tillgång för billig hyra i byn där jag hade planerat, och har eventuelt också en åker som jag får vara å skotta å bygga på ;P Har en rave 550 -08 och eventuelt en assault 800 -09 i vinter, men har fått för mig att dom inte är stadiga att hoppa med när dom är så långa så kanske man får träna med raven tills mans har råd med en kort 600 nästa vinter eller liknande, Låter dock lite oroligt att börja piska på med en plåtramp haha :D, Vad rekomenderar du att börja med, korta, höga och långsamma hopp eller låga & långa hopp? :p Är som sagt helt ny innom denna kategorin! :)
 

RilleJ

Välkänd medlem
26 dec 2008
304
0
16
Piteå
haha lite fel där av mig x) men det är inte heller några problem :D behövs bara lite mer snö ;o som de finns gott om nu, eller så inte :rolleyes:
Haha, det är ju som dåligt med det just nu :hmmmm2:
Men om du skrapar alla bilar i hela byn varje morgon och sparar "snön" som blir då, så har du nog ett hopp snart :D Funderar själv på att snart börja göra det...
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Haha, det är ju som dåligt med det just nu :hmmmm2:
Men om du skrapar alla bilar i hela byn varje morgon och sparar "snön" som blir då, så har du nog ett hopp snart :D Funderar själv på att snart börja göra det...
Haha eller så tar man å lånar sig en lastare å tar lite sand/grus/jord som grund å så fort det är 10cm snö på de kör man ;D cross på sommaren då hehe
 

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Annars är det enkelt att bygga ett hopp just framför en lång nerförsbacke.
Då kan du börja hoppa 5 m och sen öka hur långt du vill eftersom du känner dig säker
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Annars är det enkelt att bygga ett hopp just framför en lång nerförsbacke.
Då kan du börja hoppa 5 m och sen öka hur långt du vill eftersom du känner dig säker

Smart kan man ju göra, har en din backe som är ca, 5 meter lång och sjunker 2½-3meter ner mot en sjö, vet dock inte om de blir för stor klyvning mellan nedförs och sjön, ifall man landar där nere är det nog bara att vinka hem! annars kan man ju pröva sig fram å extremt lågt lutande åkrar osv men då får man nog inte ladda på hur hårt som hellst :)
 
R

Robin

20 meter tvivlar jag på med en 550:hahaha::laugh:
Varför skulle inte det gå med en 550?

20m är är ju knappt långt, dubbla det så blir det kanske lite utmaning för motorn att få upp fart nog, men allt går med tillräckligt bra ansats..