Börja hoppa osv, har lite frågor!

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
Låter riktigt lovande! men du tycker man ska börja med en plåt ramp? profil har vi i mängder hemma, så kan bygga hur många jag vill, men det är av modell större så de kommer väga en aning, lastmaskin 4300 2st har jag tillgång för billig hyra i byn där jag hade planerat, och har eventuelt också en åker som jag får vara å skotta å bygga på ;P Har en rave 550 -08 och eventuelt en assault 800 -09 i vinter, men har fått för mig att dom inte är stadiga att hoppa med när dom är så långa så kanske man får träna med raven tills mans har råd med en kort 600 nästa vinter eller liknande, Låter dock lite oroligt att börja piska på med en plåtramp haha :D, Vad rekomenderar du att börja med, korta, höga och långsamma hopp eller låga & långa hopp? :p Är som sagt helt ny innom denna kategorin! :)
Hehe jadu, inte plåtramp utan platåhopp. Det har du förstått nu ser jag. ;)

Men vi säger att du kan bygga dig ett platåhopp i höst/vinter. Behöver ju inte vars så stort i början, 1,5m högt och kanske 8m långt kanske? Har inte hoppat så mycket me skoter så ska inte säga så mycket om de..
Men har du den typen av hopp då kan du ju alltid "fegköra" över hoppet ett antal gånger tills det känns rätt.
Sen är det ju bara börja satsa mer och mer. Med den typen av hopp spelar det ju absolut ingen roll om du för sakta. Vilket kan kännas bra sådär i början.
Sen ju mer du kör och desto säkrare du känner dig på det du håller på med så är det ju bara bygga vidare på hoppet. Det är en stort plus med snö, går ju att bygga vidare hur mycket du vill.

Men som jag sa tidigare, jag hoppar med cross. Nån som hoppar med skoter kanske kan rätta mig om jag har fel? För det här är ju bara mina tankar och idéer hur jag vill ha det. :ciao:

Hoppas du fått svar på några av dina frågor i alla fall, bara fråga om det är något. Kan ju alltid försöka säga något vettigt. :rolleyes:
 

RonnyK

Välkänd medlem
14 dec 2008
456
1
16
Malå
Om du ska bygga hopp med nedförsbacke som landning så tänk på vilken vinkel du har på hopp och landning. Alltså, en brant backe ska ha ett ganska brant hopp, en mindre brant backe kan ha ett mindre brant hopp.

Har du t ex för brant landning och för platt hopp/för liten kick, blir det väldigt svårt med farten och att hitta av landningen samt att hinna få rätt "vinkel" på skotern för att landa bra, dvs landa med skidor och matta samtidigt.

Har knappt hoppat något med skoter, men med en massa andra saker och de där är rent generellt att ha rätt vinkel på hopp och landning för att lyckas.
Som någon sa tidigare är det bra med en lång backe som landning, så kan du hoppa längre och längre när du blir bättre.

Som första hopp skulle jag tro att ett mindre brant hopp är att föredra, tänk bara på att inte göra hoppet för litet/för kort. Ett brantare hopp kräver brantare landning och då blir du tvungen att "vikta" om skotern betydligt mer i luften. Dessutom tror jag att det är svårt att ha ett litet men brant hopp om du ska hoppa med skoter.

Ska du öva med ramp/branta hopp kan du ju testa "Step up" hopp. Dvs, hoppet är lägre än landningen och landningen brukar kunna vara ganska flack.

Step up ---> http://www.youtube.com/watch?v=oVjP3mubYpw
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Ska du öva med ramp/branta hopp kan du ju testa "Step up" hopp. Dvs, hoppet är lägre än landningen och landningen brukar kunna vara ganska flack.

Step up ---> http://www.youtube.com/watch?v=oVjP3mubYpw[/quote]

Har fått ganska många svar på min fråga nu och börjar känna mig mer säker inför vintern, Föresten, hur gäller det med försäkringar å liknande om du har hel försäkrad skoter? finns det tex nån garanti på att tex, en rave ska tåla bana eller? funderar på ifall man skulle göra nå liknande som emil öhman har, på sommaren kör han cross å på vintern kör han skoter, Dock är det inte så lätt alla gånger att hitta/köpa billig massa att bygga med, men kan ju vara värt de så man slipper ut på en åker å böka på med en lastare och kanske råka förstöra lite av snön så man inte landar lika mjukt över allt osv, Kanske finns de mer intresse runt arvidsjaur för att genomföra nå liknande i lauker? ;D :beer:
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
jao värkar ju gå ganska bra, såg en film på youtube, "locanriders" några från sverige som försöker göra backflipp med 550 haha x)
haha de är najjs :evil: men de där me hoppen känner du juh själv hur mycke du vill/vågar satsa. sen kör du mer hjärnan och inte röven som många gör :hello:
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
haha de är najjs :evil: men de där me hoppen känner du juh själv hur mycke du vill/vågar satsa. sen kör du mer hjärnan och inte röven som många gör :hello:
"kör hårt, dö ung, lämna vackert lik" haha nää vet inte om det är den tanken jag har haha, men skulle inte kännas så tråkigt om detta kunde leda nån stanns, vet kanske inte om det är lite för sent att börja när man är 17 om man vill komma nån stanns här i livet men ska bli spännande till vintern och se vad jag hittar på :):rolleyes:
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
"kör hårt, dö ung, lämna vackert lik" haha nää vet inte om det är den tanken jag har haha, men skulle inte kännas så tråkigt om detta kunde leda nån stanns, vet kanske inte om det är lite för sent att börja när man är 17 om man vill komma nån stanns här i livet men ska bli spännande till vintern och se vad jag hittar på :):rolleyes:
haha sådär ska man nog inte tänka, kan sluta illa då :ciao:
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
haha sådär ska man nog inte tänka, kan sluta illa då :ciao:
Haha kanske man skulle tänka lite innan x) Men platåhopp låter som rätta valet att börja med, eftersom att man vid låga farter kan landa på platån och öka så! Tack för alla svar, Hör av mig ifall jag kommer på nå mer :D
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
platåhopp är härliga kan du flyga för kort precis som du säger, satsa inte för mycke så du flyger över bara. lycka till :)
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Haha kanske man skulle tänka lite innan x) Men platåhopp låter som rätta valet att börja med, eftersom att man vid låga farter kan landa på platån och öka så! Tack för alla svar, Hör av mig ifall jag kommer på nå mer :D
Tänkas på är att har du ett längre platåhopp och hoppar kort kommer du landa platt och beroende på längden på hoppet kan det göra bra nog ont det med, har du otur så att du landar platt precis innan landningsrampen kommer du dessutom studsa över rampen och falla hårdare ;)
Men detta är ju vid längre platåhopp och nu är jag långt ifrån nån hopp expert men jag skulle nog börja med kortare platåhopp jag med :)
Tänkte nämna det bara så att du inte bygger världens platåhopp eftersom du "bara" kommer landa ovanpå platån i värsta fall och tänker att de e helt safe...
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Tänkas på är att har du ett längre platåhopp och hoppar kort kommer du landa platt och beroende på längden på hoppet kan det göra bra nog ont det med, har du otur så att du landar platt precis innan landningsrampen kommer du dessutom studsa över rampen och falla hårdare ;)
Men detta är ju vid längre platåhopp och nu är jag långt ifrån nån hopp expert men jag skulle nog börja med kortare platåhopp jag med :)
Tänkte nämna det bara så att du inte bygger världens platåhopp eftersom du "bara" kommer landa ovanpå platån i värsta fall och tänker att de e helt safe...
Hahaha du ska nog få se att iså fall blir det nog minsta platåhoppet du har sett i ditt liv,:hahaha: sen får man jobba sig fram efter som :p tänker ju inte börja men 8-10 meters hopp :) men man ser ju hur de blir, och beroende på va de blir för skoter :)
Förövrigt, vad är bäst att hoppa med? 307, 345 eller 370 lång? har sett att många hoppar mycket med långa skotrar, men har som fått för mig att dom korta (307) håller mycket mycket bättre? ;o
 

AC_zr

Välkänd medlem
2 sept 2008
1.074
0
16
vilhelmina
Förövrigt, vad är bäst att hoppa med? 307, 345 eller 370 lång? har sett att många hoppar mycket med långa skotrar, men har som fått för mig att dom korta (307) håller mycket mycket bättre? ;o
allt går att hoppa med de är bara tekniken som gäller :argh:
 

Lubsor

Välkänd medlem
5 jan 2008
1.000
0
16
Bjästa/ Örnsköldsvik
"kör hårt, dö ung, lämna vackert lik" haha nää vet inte om det är den tanken jag har haha, men skulle inte kännas så tråkigt om detta kunde leda nån stanns, vet kanske inte om det är lite för sent att börja när man är 17 om man vill komma nån stanns här i livet men ska bli spännande till vintern och se vad jag hittar på :):rolleyes:
Hehe, tänker du börja hoppa får du nog räkna med att göra illa dig... :rolleyes:
Har legat nerdrogad på sjukan en vecka pga mina bravader, sen ett antal akutbesök på de. Men det kostar att ligga på topp.
Provar man inte så vet man inte vad man klarar! :D

Edit...
Jo, tror nog en 307 är bästa att hoppa med, kortare boggie måste ju bara tåla mer stryk.
Ta en penna tex, en lång är lättare att bryta av än en kort. Liten jämförelse som man borde kunna gå efter tycker jag. :rolleyes:
 

Bamsegrill

Välkänd medlem
24 okt 2007
2.374
1
38
Östersund / Stora Blåsjön
Hahaha du ska nog få se att iså fall blir det nog minsta platåhoppet du har sett i ditt liv,:hahaha: sen får man jobba sig fram efter som :p tänker ju inte börja men 8-10 meters hopp :) men man ser ju hur de blir, och beroende på va de blir för skoter :)
Förövrigt, vad är bäst att hoppa med? 307, 345 eller 370 lång? har sett att många hoppar mycket med långa skotrar, men har som fått för mig att dom korta (307) håller mycket mycket bättre? ;o
Haha jo låter vettigt :p Gällande längden på maskinen så kortbandare är nog generellt mer optimal än längre maskiner, de bör ju t.ex vara smidigare att hantera i luften, "wippa" osv... Men det ska även sägas t.ex att asker här på forat hoppar sin 153" IQR för glatta livet, har inga direkta metrar från några hopp men han hoppade t.ex diagonalt över en väg från snöramp förra vintern och det var helt odramatiskt, den ligger tokstabilt i luften :)
 

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
Har ni nå snö alls kvar i Älvsbyn ?
Bara där det är skugga hela tiden ;( typ 2-4cm hehe, men i lauker där vi också har ett hus så är det tydligen lite över 2dm än! och isen har laggt sig på sjöarna nu! nu är det inte många veckor kvar innan isen håller för skoter :DDDDDDDDDDDDDDD