Boyesen eller V-force på SXR 700 -00

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Sv: boyesen eller v-force

till en sxr 700 -00??

På srx går gränsen för vad som är smartast?????? Bra fråga...:hmmmm:

Normalt så kommer inga direkta vinster med w force under 8000varv gämfört med boyesen i portad korg , dom slår nog inte ens boyesen i standardkorg under 8000varv. W force kan tillockmed ge sämmrer bottendrag än Boy
Men nu varvar ju srx 8800varv så då kan det fakrist finnas viss fördel där uppe med w force...... Men hur mycket?????? Är det värt X antal 1000 ????

JAG""" tror inte det är värt att kosta p´å WF

En bra portad org korg med boyesen är svårslagen,, kosta hellre på reedspacerplattor + att boyesen håller bättre

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna

x antal tusen??? om du inte skulle snacka i nattmössan så mkt så kostar Vforce 2600:)medans boyesen är förbannat mkt dyrare... och visst dem ger mer skillnad.men han kör säkerligen med orginal nu och kommer känna STOOOR skillnad å ha Vforce... jag hade köpt Vforce iaf:)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors

x antal tusen??? om du inte skulle snacka i nattmössan så mkt så kostar Vforce 2600:)medans boyesen är förbannat mkt dyrare... och visst dem ger mer skillnad.men han kör säkerligen med orginal nu och kommer känna STOOOR skillnad å ha Vforce... jag hade köpt Vforce iaf:)

Jag tar för givet att boyesen har lösa blad till standard reedhusen ,.och dom kostar 1096kr i svedala och i usa 700kr till en trippel det blir flera tusens i skillnad:D

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle

vänta vänta nu hänger ja inte med riktigt... jag har orginal på min SXR med hauck pipor och inte SRX... kan man bara köpa boyesen blad och sätta i orginal eller vad??

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors

vänta vänta nu hänger ja inte med riktigt... jag har orginal på min SXR med hauck pipor och inte SRX... kan man bara köpa boyesen blad och sätta i orginal eller vad??

Självklart !!! Här har du dom 1095 kr ..Men porta med fördel korgen maximalt ..Inte ett måste men jag gör alltid det för max prestanda

http://www.skoterdelen.se/default.aspx?main=/flaktvattenpumpsrem--p-19073-c-1151.aspx

Och så köper de reedspacerkittet för otrolifga 299 kr endast!! då får du stenfint register och bra botten
http://www.skoterdelen.se/default.aspx?main=/flaktvattenpumpsrem--p-19073-c-1151.aspx

Eller vänta på dom värsta reedsen i hela världen vet jag,, Boosts stepper reeds ,,håller som bäst på att testas ut i vinter ;)

yamahaa

Välkänd medlem
28 sept 2009
794
1
16
Gävle

ok det låter vettigt... har aldrig portat, hur gör man?

sen vilka ska ja köpa boyesen eller Boosts stepper reeds? passar båda orginal eller?

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors

ok det låter vettigt... har aldrig portat, hur gör man?

sen vilka ska ja köpa boyesen eller Boosts stepper reeds? passar båda orginal eller?

Ok Som sagt inte ett måste. Och ska du göra det så bör man ha bra utrustning typ dremmel och bra roterande filar till detta. Man slipar helt enkelt upp korgarna maximalt som går för att utnyttja reedmembranens storlek max..
Ex ...mach 1a kan man porta upp både korgen och själva membranen mera,,Det ser man när man fått dom. Man behöver inte mer än 1,mm tätyta runom reedbladen Allt annat kan slipas bort ,,
Nu har jag inte setJag har inte sett srx korgarna men det finns säkert en hel att slipa bort
på bilden ser du Thundercat korgar som jag både har breddat membranhålen och förlängt bakåt och dessutom tunnat ut invändigt...
Tänk så litet stålskelätt som möjligt för att hålla tätt o hålla ut membranen
Går att slipa korgarna betydligt mer än denna bild ,,men dtta är steg 1 portat så att säga och relativt enkelt.

Ang bestyckningen så brukar ett papper mer rek bestyck följa med boyesen reedsen. Man kan få gå ner eller upp någåt steg i bestyckning .

Köp boyesen--

Mina reeds finns inte än att köpa än. Allt beroende på vinters endurancetester,,,måste få ut antal timmar dom håller och dom ska köras jämsides med boyesen reeds för utvärdering . Om dom går igenom mina tetster och är överlägsen på alla plan kan jag ta på mig korgar som man får skicka hit för in montering..Totalt specialportad korg krävs och relativt komplicerad fästning av reedsen krävs .

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Boost III. Hur stor blir skillnaden med att göra så? märker man om man gör det med orginal reeds och korg?

vwbubbla61

Aktiv medlem
16 nov 2008
72
0
6
Lånar tråden lite, vad gör detta för skilland på en viper 02:a, ? Variatorkit annars orginal.

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Boost III. Hur stor blir skillnaden med att göra så? märker man om man gör det med orginal reeds och korg?

. Som jag brukar säga många bäckar små gör floden. Jag portar alltid krogarna vare sig org reeds eller boyesen eller andra ,,beroende på hur klumpigt gjorda korgar man har så ger det mer eller mindre. När jag portar så slipar jag bort hutlöst med matrial,,Jag planslipar hela korgen så tikllockmed all gummitätnings yta försvinner från korgarna. (mycket jobb) denna gummi gushlan som fabrikanterna kläggar dit är bara klumpigt skit och är bara till för att få skiten att var lite tystare i klappret.. Som om man skulle märka skillnad :laugh:

Som sagt jag portar skelettet lövtunnt till bristningsgränsen och har högst 1mm tätyta kvar för reeden, Dååå märker man att man har lite mer flöde och svar/toppeffekt mm och justera man till bestyckningen på detta så har man större vinst avdet hela...., Kan kännas ungfär som ett reedbyte från org till boysen ungefär...eller som montering av reedspacers..Alla dess uingrepp har ju sina bra egenskaper. Spacers monterar man dock bara på vevhusmatade motorer som reedmembranen täcker Boostporten,(inte alla har fördel av spacer med andra ord)
W-forse gillar jag inte alls för dom har för mycket dött skelätt och många stillastående delar i vägen typ reedfästen som är i vägen för flödet. s. Dom kan helt enkelt inte flöda bättre än en standardkorg,,som är portad ,,endast sämmre,,Vanlig lågist tänkande helt enkelt.. varför är då w-forse bättre på högvarv frågar man sig. Jo av den enkla anled att dom består av flera små reeds som jobbar snabbare och det är bra för högre varv,,Dom stooora boyesen och org är för lånsamma helt enkelt pga storleken och tjockleken.

Därav mitt specialbygge som har både har små reeds som är supertunna och lättöppnade och har ännu bättre flöde än en org korg med boyesen och är minst lika snabba som W-forse. Gissa hur bra dom funkar i både botten o topp ;) Jag är helt sjukt nöjd med dom,,,men som sagt måste endurancetestas och jag har fler versioner som ska köras i vinter och fler matrial att utvärdera (har tagit flera år hitintills),,Hoppas kunna erbjuda dessa till en mindre skara folk som vill ha det bästa av det värsta när dom är färdigtestade.;)

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Tack så mkt för infon Boost III. du verkar ha koll på det du gör :D. Då blir det nog att ta lös och kika lite på hur man skulle kunna göra:)

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Det vill jag med veta, Ja har inte variatorkit men ja har pipor :)
Boesen blad org korg gör oftast fördelar på alla skotrar, rappare svar starkare bottendrag , och om spacers funkar till viper vet jag ej.. Men finns dom att köpa lär dom vara utprovade 0ch ge mer eller mindre fördelar. Offtast rundare motorgång på tomgång och låga varv,,Segstarkare på ett underligt sätt,,,Svårförklarat,skönare finare gång......... kan ge någon hk om man har tur även en bit upp i registret.
Bästa moden för pengar 'är ju att både köpe dessa prylar och bänka in maskinen.

Bara en inbänkning av motorn rakt av utan att byta en pryl brukar ju ge klart bra pullver i bränsleecco

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Slipa liknade jag gjort här. Ska du åka org reeds så kan du inte ta så mycket på bredden ser det ut som, Bredd = längs ledes tät yta för reedflärp... Däremot med boyesen kan man ta bort en helt del ...... Ta så mycket du törs helt enkelt, ca 1-1,2mm tätyta krävs