Vilken xenon färgtemperatur?

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
så här ligger det till med xenon och lumen.
xenongas ger ett ljus på ca 4300k, om man vill t.ex ha 6000k som är kritvitt så måste man lägga till den färgningen i gasen.
Lägger man till en färg så hindrar den ljuset. att man sen tycker att kritvitt lyser mer än 4300k är bara att det lurar ögat.
många köper extraljus med blåa glas och inbillar sig att det är bättre ljus.
varför skulle extraljus lysa mer om dom har solbrillor som glas?
på ett hella 3003 extraljus med klar resp blåglas så så lyser blåglaset 10% sämre
källa: http://www.automotorsport.se/biltester/2007/0721/072104.pdf
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
ja... lyser bäst NÄR?

Lite som jag skrev tidigare.

Klart man har bäst "sikt" med "klara" glasögon, men många väljer färgade av olika anledningar.
 
D

Draken

Dom lyser bäst............när dom är tänd.:cool:

4300 ger mest kräm ut ur lampan helt enkelt.
Sen är det väl upp till var och en att se till att få den som passar deras synfel/körning/styling bäst.

4300K has an approximately 3100lm output, which is more than 3x the light output of the traditional halogen light and is the color temperature with the most output.
6000K has an approximately 2900lm output,which is 3x the light output of the traditional halogen light.
8000K has an approximately 2500lm output,which is about 3x the light output of the traditional halogen light.
10000K has an approximately 2300lm output,which is more than 2x the light output of the traditional halogen light.
12000K has an approximately 2000lm output,which is more than 2x the light output of the traditional halogen light.
 

renegadexx

Välkänd medlem
18 apr 2008
2.134
1
38
Östersund
vad ska jag ha för sats och styrka på xenon i mitt helljus på min v70 -99? jag vill ha så starkt som möjligt och det ska lysa så bra som möjligt!!!???
 

Undie

Välkänd medlem
16 dec 2005
3.280
125
63
50
Orsa
Jag hade xenon på yamahan och i mitt tycke funkade 6000k bäst.
4300 lyste som bara f*n men på nåt sätt kamoflerade den gupp och dyligt efter spåret.
med 6000k så försvann "kamofleringen" och lyste nästan lika starkt, man kan nog bara se skillnaden som är hårfin om du har de på samtidigt.
allt över 6000 är bara ren kosmetika = funkar noll men ser bra ut.

att även att tänka på är att vid stötar dvs gupp och hopp eller you name it så kan lampan/(ballasten) slockna, varför vet jag inte, men så är det på vissa modeller, jag fick byta mellan olika märken innan jag hitta nån som "tålde" lite tuffare tag

så för mig blev det mer jobb än nytta med xenon men när jag väl fick det att funka lyste det utav bara h*****e =)
 

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
vad ska jag ha för sats och styrka på xenon i mitt helljus på min v70 -99? jag vill ha så starkt som möjligt och det ska lysa så bra som möjligt!!!???


köp 50w xenonen.dessa kommer lysa extremt.de finns nu 70watt.men dessa är ej så provade nu så lamporna håller inte:(...
vad du har för sockel måste du kolla upp.sen beställer du bara samma sockel...


sen vill jag ha en vettig förklaring till varför de är fjortis att ha allt högre än 4300?

det är enligt mig helt upp till var å en att ha olika färgtemp, och enligt mig så är de fler som har 6000 som har eftermonterat än som har 4300.. 4300 får man i orginal i bilen då dem är mest vita och gamla gubbar inte ska bli färgblind å dö när dom slår igång lamporna..

sen om du nu är så insatt som du verkar.har du ens kört med annat än 4300?? skulle inte tro de för då hade inte ditt svar varit sådär.
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
sen vill jag ha en vettig förklaring till varför de är fjortis att ha allt högre än 4300?

det är enligt mig helt upp till var å en att ha olika färgtemp, och enligt mig så är de fler som har 6000 som har eftermonterat än som har 4300.. 4300 får man i orginal i bilen då dem är mest vita och gamla gubbar inte ska bli färgblind å dö när dom slår igång lamporna..

sen om du nu är så insatt som du verkar.har du ens kört med annat än 4300?? skulle inte tro de för då hade inte ditt svar varit sådär.
Antar att det är mig du menar frågan till.
Jag har 2 stycken femtiowattare på 6000k i extraljusen nu, så ja.
Anledningen till det är att det inte gick att få tag på 50w med 4300k då jag köpte dom för några år sedan.
Har även en 35w 4300k i det sista extraljuset.
Skulle jag köpa idag så skulle jag köpa 4300k utan att tveka, Jag är enbart ute efter max lyse.

Jag är rätt insatt för jag har hållit på med det sen det började säljas. Typ. :)

Givetvis är det upp till var och en, men blåare än 4300k är fortfarande fjortis enligt mig då man prioriterar utseende före funktion. :hello:
 

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
Antar att det är mig du menar frågan till.
Jag har 2 stycken femtiowattare på 6000k i extraljusen nu, så ja.
Anledningen till det är att det inte gick att få tag på 50w med 4300k då jag köpte dom för några år sedan.
Har även en 35w 4300k i det sista extraljuset.
Skulle jag köpa idag så skulle jag köpa 4300k utan att tveka, Jag är enbart ute efter max lyse.

Jag är rätt insatt för jag har hållit på med det sen det började säljas. Typ. :)

Givetvis är det upp till var och en, men blåare än 4300k är fortfarande fjortis enligt mig då man prioriterar utseende före funktion. :hello:
Japp håller med, dessutom, skulle det lysa bättre med typ 6000k så skulle naturligtvis bilar vara originalmonterat med det men så är inte fallet. 4300 tycker jag heller inte lyser kritvitt, lite blått skimmer kan man ana i lyset.
En helt annan sak om man gillar blått lyse mer men bättre ljus? Icke.

Man ser direkt när man möter en bil med med original xenon, lyser vitt, en aning skimmer svagt blått. Ser fabriksmässigt nytt ut.
Blir det blåare så tänker man direkt gammal mercedes eller volvo då det oftast är det, därav kanske folks uppfattning om fjortisvarning:rolleyes::)
Kör själv 4300K 50W i min och är då nöjd med lyset den ger.
 

bonde456

Välkänd medlem
10 mar 2009
728
0
16
en bil med originalmonterat xenon har jag för mig att den ligger på runt 5000k, kanske det är därför man kan ana en blåton i dom.
 

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
4300 original, bytte båda mina i våras efter 20k mil. Kostade 1000kr :bawling:
Testade att stoppa kinalampor mot originalballasterna men brann efter 2 månader så sedan vart det dom dyra philipslamporna. Färgen ändras lite beroende på hur länge dom suttit i bilen. Tar några mil för nya lampor att "brinna in sig". Därför man alltid ska byta båda på en originalbil så man får samma nyans.
 

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
men blåare än 4300k är fortfarande fjortis enligt mig då man prioriterar utseende före funktion. :hello:

Det är väll lite här jag tycker du säger emot dig själv. På en bil, ja då kanske 4300 är bättre. Men så finns det så otroligt mkt som talar emot Xenon i största allmänhet på bilar (som vi inte skall ta här).

Men nu pratar vi skotrar, inte bilar. Och att då använda 6000k handlar ju då fortfarande om att det har bättre FUNKTION än vad 4300 har. Inte bara jag som försökt få fram det budskapet i den här tråden, men det verkar inte nå fram.

Jag respekterar att du anser 4300 vara bättre, men jag förstår inte hur du kan påstå att 6000k skulle vara sämre, då det faktiskt är skotrar vi pratar om.
 

Erib

Välkänd medlem
30 okt 2008
1.430
1
16
Orsa
Jag håller med många av er samtidigt. :) 4300k vet jag ger mest lumen och är klart "renast" att ha på en bil. Men 6000k tycker jag känns så ***** bra i snön. Så personligen säger jag 4300k på en bil. Och jag ska själv skaffa 6000k på skotern.

Sen det här med fjortisvarning kan jag mkt väl hålla med om. Hatar töntar som har 8000k i sina bilar. Kan faktiskt erkänna att jag själv hade 8000k i min bil när jag va 18.. Men har totalt vuxit ifrån det. Och för övrigt så är inte nå annat än 4300k eller 6000k att fundera på till skotern anser jag :)
 

edvinsjolund

Välkänd medlem
8 jan 2006
5.598
4
36
41
Roknäs
Det är väll lite här jag tycker du säger emot dig själv. På en bil, ja då kanske 4300 är bättre. Men så finns det så otroligt mkt som talar emot Xenon i största allmänhet på bilar (som vi inte skall ta här).

Men nu pratar vi skotrar, inte bilar. Och att då använda 6000k handlar ju då fortfarande om att det har bättre FUNKTION än vad 4300 har. Inte bara jag som försökt få fram det budskapet i den här tråden, men det verkar inte nå fram.

Jag respekterar att du anser 4300 vara bättre, men jag förstår inte hur du kan påstå att 6000k skulle vara sämre, då det faktiskt är skotrar vi pratar om.
Finnns inget som talar emot xenon på bilar, förutom eftermonterat i halvljus utan projetorlins då såklart.

4300k lyser bättre, det är ren fakta. Visserligen ingen större skillnad mot 6000k, men ändå.
Det är bara ni köper vad ni vill, jag ska försöka att inte gnälla.. :)
 

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Blåa glasögon gillar jag, men hur kombinationen blir har jag ingen aning om.
6000k om det ska vara till någon yngre som tål att det är ett ytterst litet blåstick i färgen.
De (forskarna) har kommit fram till att blått ljus _kan_ orsaka starr i ögonen. Någon om att ögonen luras av det blåa ljuset och att pupillen blir mer öppen än vad den borde vara vilket genererar starr.

Då kan väl varken blå brillor eller blått ljus i längre tid vara bra, eller?
 
R

Robin

Japp håller med, dessutom, skulle det lysa bättre med typ 6000k så skulle naturligtvis bilar vara originalmonterat med det men så är inte fallet. 4300 tycker jag heller inte lyser kritvitt, lite blått skimmer kan man ana i lyset.
En helt annan sak om man gillar blått lyse mer men bättre ljus? Icke.

Man ser direkt när man möter en bil med med original xenon, lyser vitt, en aning skimmer svagt blått. Ser fabriksmässigt nytt ut.
Blir det blåare så tänker man direkt gammal mercedes eller volvo då det oftast är det, därav kanske folks uppfattning om fjortisvarning:rolleyes::)
Kör själv 4300K 50W i min och är då nöjd med lyset den ger.
Ursäkta mig men måste bara få utrycka mig, det finns enligt mig inget värre än tron om att org är bäst.
Org på vad som helst (skotrar, bilar, kalsonger osvosv) handlar oftast om till och med inte alltid om att kompromissa.
Det är inte bäst på något men ganska bra på det mesta
Det är inte sämst på något men ganska dålig genomsnittligt.
Du förstår hur jag menar..

För övrigt anser jag att 6000k fungerar bäst på vinter i mörkeret oavsett bil eller skoter.
4300k blir som att lysa vitt på vitt, vilket mer förblindar än klargör.
 

Linkan78

Aktiv medlem
24 mar 2009
52
0
1
Luleå
Ursäkta mig men måste bara få utrycka mig, det finns enligt mig inget värre än tron om att org är bäst.
Org på vad som helst (skotrar, bilar, kalsonger osvosv) handlar oftast om till och med inte alltid om att kompromissa.
Det är inte bäst på något men ganska bra på det mesta
Det är inte sämst på något men ganska dålig genomsnittligt.
Du förstår hur jag menar..

För övrigt anser jag att 6000k fungerar bäst på vinter i mörkeret oavsett bil eller skoter.
4300k blir som att lysa vitt på vitt, vilket mer förblindar än klargör.
Kan köpa resonemanget att en högre färgtemperatur kan framhäva svackor/ojämnheter i snö lättare, det är mycket möjligt och kan motivera att ha högre färgtemp på skoterlampor. Har dock ej testat och jämfört ännu, kanske skulle testa på skotern i vinter, lyset original är verkligen uselt.

Men på bil har jag testat både 6000k och 4300k och jag tycker fortfarande att 4300k är det bättre alternativet där. Ger mest ljus helt enkelt. Enda gången jag tyckt att det kan vara bländande är vid vått väglag mot skyltar som reflekterar. Men handlar nog mer om styrkan (50w) och att xenon allmänt ger starkare ljus.

Men finns xenon från 3000k-25000k. Köp vad ni vill för styrka, är upp till var och en. Skriver bara vad jag anser.
 

Engström

Välkänd medlem
10 sept 2007
1.634
2
16
Dvärsätt, Sweden
jag tror jag gör så att ja köper en 4300 och en 6000 sats så får man se vilken som hamnar i bilen respektive skotern, båda naturligtvis 50/55w
 

r0tkiv

Välkänd medlem
25 okt 2007
1.210
0
36
stödE
har köpt xenon 50w h7 6000k nu till skotern.
tror det är h4 org, men finns de nån sockel som man kan byta till så man kan få dit h7 lampan?