PolariCat 700

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Mycket intresant.,, Den lär nog få tillbaka mer i toppvarv när du bestyckat ner.

Hur mycket varavade den förut me 25mm stinger?
Han varva samma lika då åxå 8100 max.... har nog aldeles för långa pipor... enligt dom program jag har så borde piplängden vara 1037mm från kolv till revkonans mitt... Nu ligger dom på ca:1150mm... programmet heter exhaustcalculator 2.0... så det kan nog tänkas bli en frisering av piporna åxå.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Han varva samma lika då åxå 8100 max.... har nog aldeles för långa pipor... enligt dom program jag har så borde piplängden vara 1037mm från kolv till revkonans mitt... Nu ligger dom på ca:1150mm... programmet heter exhaustcalculator 2.0... så det kan nog tänkas bli en frisering av piporna åxå.

OK , men tycker du den går sämmre på något vis nu?

Jag tycker längden verkar relativt rätt (1150) Det funkar inte riktigt bra att beräkna från program för dom flesta är till för mc och då blir det knas när man räknar på skoter. Många trimpipor ligger på ca 117 tuninglängd till twinnar på 700-1000cc .

Men det är bara att kapa av dom och testa om du orkar,,,,,, men jag skulle inte ta mer än ner till 1120mm dvs 3 cm bort vid en kapning.

Thundercat piporna helt org är 1120mm och dom pikar kring 8300v på en 900a trippel . Men överlag bör man ha lite längre pipor på twinnar. Så 1120 är ett kort mått på en twinn
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Nåja,, det tål att fundera på om dom ska kortas... jag måste i vilket fall som helst vinkla om dom lite så dom passar bättre mot cylindrarna... artic grejjor i polaris chassiet passar inte precis rakt av... å då kan det hända att det försvinner några cm... ja ska åxå göra nya insticksstingers så 25orna får komma tillbaka, ja får se hur jag löser det problemet...
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Lite blev det idag i alla fall.... Men ja fick slut på 1.5mm kapskivor så det blir en investering i morron, Ansutningen däremot blev mycket rakare (jämför med den ännu inte kapade pipan) å när allt blir klart så är piporna 5 cm kortare...





Vi får hoppas det blir lagom...
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
5 cm kortare :afraid: Du var en fräck snubbe,, men det gillar vi :)

Bara att prova som sagt var..men det finns risk för väldigt slö i lägre varv och svårbestyckad variator . Det kan bli så tokigt att den skulle behövt längre pipor för att orka vara ur . Igentligen är det omöjligt att veta åt vilket håll man ska kapa utan att ha en bromsning på maskinen innan eller ha en ovanlig bra Buttdyno :cheesy:

Obs svetsa kant i kant! Inte trappa upp mot grövre . På 4- taktre är det bara fördel att ha en stötvågskant just vid utblås i topp på ca 1mm för att förhindra genomblåsning,,, men på 2takt får man inte ha smalare rör som går i grövre rör strax utanför utblåsmynning och inte längre bak i pipan. Det får inte vara "trappsteg" för då hindras tillbakastötvågen/överladdningen som ska skicka in det oförbrända soppan.

Jag har till min förskräckelse sett org pipor byggda enligt den principen på rätt nya maskiner :tsk:
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Va det är trevligt med folk som är hjälpsamma.... Ja va in på öviks rostfria i morse ock undrade om dom möjligtvis kunde fixa några mellanlägg mellan block och cylinder för att höja cyllen lite... jodå det skulle nog kunna ordna sig sa dom, sen ringer han på eftermiddan å säger att nu kan du komma för det är klart.... :eek: Så när jag kommer, så mycket riktigt där finns tre st 1mm mellanlägg laserskurna i rostfritt... Dom ska verkligen ha all heder...



Men nu ska ja smyga ner i garaget å fortsätta svetsa avgassystem
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Såja första pipan kapad, inpassad, punktad å klar...

I delar



bortkapade delar.... ca:50mm



såja då va den tillbaka



Bara å göra likadant på den andra då.... det brukar ju bli knixigare men de ska nog gå de me....
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Jaha ja du tjuvtrimmar inför dragracet :) jag antar du ska yha 0,5mm packningar på var sida om spacern så den blir höjd ca 1,5mm med andra ord. Då kommer kapning bättre till sin rätt :)

Nu när du liks måste plana topparna kan du ställa in rätt klämspalt i samma veva .

Du kan köra liknande mått som jag kör om du vill

Jag satt min nu på 12,7-1 och tror att jag kan åka 95okt om jag vill men kör minst 98okt. Vi har satt våra klämspalter på 1,2mm . Men vill du känna dig helt lung så sätt 1,3-1,4mm. 900an hamnade på ca 12,5-1

Jag skulle högst sätta din till 12,5-1 så den inte får för sig att spika

Hinner du till på söndag??
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Åtminstånde avgassystemet kommer att hinnas färdigt tills söndag... Ja håller dessutom på å hjälpa en kompis med hans BurkaCup räser så vi ska hinna ha isär hanns motor åxå innan fredag... Så det hinns nog inte trixas nått med min motor... ja får klappa i 25mm stingersena å bestycka ner bara... hahaha 410 mainjet å 25mm stingers "instent meldown" nåja de ha ju funkat förut så... Anledningen till att det blev tre mellanlägg är att det så småningom ska bli en 1050 trippel... två hopsvetsade 700 block å tre 700 cylindrar 210 hk otrimmat...
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Såja nu är nr. 2 åxå kapad fixad å trixad, bara lite svetsa slipa måla i morron sen prova å se om det blev värdelöst... nåja det blev i alla fall lite rakare infästningar mot cylindrarna, bara det är nog en liten fördel...

Så här såg det ut före kapning



å så här såg det ut efter operationen



 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Såja nu sitter allt på plats igen, provkört å klart....



Nåja provkört lite i alla fall, å det känns som det vill varva lite till... Däremot kände jag ett nytt fenomen, vid stillastående start (dragrace start) å fullgas vill han tveka å bluddra upp till ca: 5500 varv, sen drar det fullt, kan vara att eftersom det sitter rätt stora förgasare (borrade 44or 45,5mm) på så kan dom tappa flödeshastighet när man snabbt öppnar trottlarna... Det är inget problem vid mjukare körning utan bara från stillastående till fullgas.
Startvarv nu är mellen 3900-4000/rpm å det är nog vettiga startvarv orginal men de ä ju lite som är orginal på min skoter..

Så nu är frågan, något mindre gasare (jag har ett par konborrade 40or på hyllan) eller skimsa på primärfjadern för högre startvarv å sämmre körbarhet (mjuk som silke vid krypkörning) eller i sämsta fall startgropar..
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Idag så fick jag hem dom här...


Så bara ja får tummen ur rektum så ska nog topparna planas 2mm å sen lägga dit mellanplattorna åxå....


Men är det väder i morron så åker ja nog hellre skotern som den är än skruvar sönder den...
 

maverick661

Aktiv medlem
28 feb 2010
52
0
1
Docksta
Jävla fränt bygge Greger! Du har ju pulat på med den i några år nu, men den gick då gött så förbannat sist ja såg dej med den (vilket var för nån säsong sedan).

MVH
Patrik Hörnfeldt
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Ojdå! det va ett år sen jag uppdaterade sist. Men nu har jag äntligen svarvat nya toppar och höjt cyllarna 1,5mm så nu är alla spolkanaler fullt öppna....
skulle lägga in bildena på pixbox men det ville sig inte så jag länkar till min facebook sida så länge...
jag böjade med att svarva ett don så topparna kunde sättas upp vettigt,
sen planade jag å ändrade lite skvish ytor och vinklar...
Gå in på länken nedan så följer bilder å biltexter där.
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6302549&l=1f2de74246&id=628353850
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6302540&l=861a44293f&id=628353850
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6302544&l=56d506a02b&id=628353850
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6302542&l=4a3da8a5bc&id=628353850
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6302551&l=3e7ffebbd1&id=628353850
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6302536&l=c98f7d03b5&id=628353850
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6391009&l=b3e707c346&id=628353850
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6391011&l=1d0df9661e&id=628353850
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6391005&l=6339f0d23f&id=628353850
http://www.facebook.com/photo.php?pid=6399471&l=d8f52f6379&id=628353850
 
Last edited:

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
AAAHHHH!!!! Så roligt att nått man gör får önskad effekt! 1.5mm höjda cyllar, omsvarvade toppar, Boysen power reeds och 6 cm kortade pipor (mot orginal) å han tokdrar från 4000 till 9500 (ville inte dra längre på isig väg) det är rakt av 1500 varv mera än innan..... det lutar åt lite tyngre vikter, sedan ägna fredaeftermiddagen till lite förgasar bestyckning..... Ska även kolla kompretionen, det va 9 kilo innan och jag känner att det är mera nu (kanske läge med 98 i tanken). Med lite tur kan det bli en liten filmsnutt åxå..... :evil:

Här är dom bilder som inte gick att lägga in igår












 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.764
844
113
Kramfors
Lät stenbra minst sagt 1500varv är sjukt många hk!! Men räkna inte med att komptrycket blev högre för det "kan" bli oförändrat pga porthöjningen. Ju högre avgasport dessto lägre komptryck men oförändrat kompförhållande. Däremot kan den fått högre kompförhållande beroende på hur mycke du sänkte topparna och hur smalt squisband du gjorde? Om du sänkt toppen till ca 1,4mm klämspalt men svarvat ur så squisbandet är smalare finns risken för + - höjt kompförhållande. Det vore optimalt på din maskin med 12,5-1 i uppmätt kompförhållande om du fortfarande vill åka 95 otan
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Tror inte jag har kommit över 12,5-1 men det måste jag räkna lite på.... klämspalten är 1,2-1,4 testat med lödtenns metoden, squish bandet är något smalare än orginal men inte mycket.... Nåja, tanka 98 i morron å köra - läsa stift - köra - o.s.v... Fetade på rejält innan topparna å det andra byttes så nu är det 390 mj mot tidigare 370, plus att jag lyft nålen 2 snäpp och vridit igen tomg.skruven 1/4 varv ändå varvade han 9500+ jag ville inte varva mera (isig väg inget fäste) i mörkret....
 

moparman

Välkänd medlem
7 jul 2007
398
0
16
Örrbacken (Docksta/ö-vik)
Och vad händer? Jag hinner inte mera än byta huvudmunstycken i fuggarna, (400) få på mig skoter pälsen, dra igång mojängen å fara ett par km.... -Ja då börjar det REGNA.... Önojjing!!!! Så att säga inte perfekt väder (+8 grader å regn) att justera förgasare...Nåja vi får hoppas mera på morgondagen....