hemma gjord stinger

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
håller på bygga om lite i min skoter..
har lättat den med dryga 18kilo..- genom plocka bort grejer under huven som inte behövs:aetsch:

har just blivit halv klar med min ljud dämapre blev grymt ljud i den måste ja säga:rock:
fattar inte hur man lägger in bilder hära

så ja länkar till pixbox kan ni se dära:hmmmm2:

måste bara få nå å mäta trycket i pipan så ja kan stämma av ljuddämparen så det blir rätt annars blir det motor haveri:evil:

blev ju lite lång men ska kapa till den sen:ciao:

http://www.pixbox.se/alb_show_id1134155_page0.html

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
För att lägga in bilder trycker du på "landskapsknappen" sen högerklickar du på bilden och kopierar bildadressen (ska sluta på ".jpg") sen klistrar du in där.
Inte för att verka dryg, men det ser ut som att den där burken låter förjävligt med tanke på storleken :D Gjorde själv en som var mycket större och den lät förjävligt, var inget för mig.
Och så finns det en tråd om att bygga egen slutburk till tvåtaktare. Den ligger i tekniksnack. Bara arean på stingern är 1.5 till 2ggr så stor så kommer motorn iallafall inte haverera, men du kommer säkert mista lite effekt.

Lycka till =)

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
För att lägga in bilder trycker du på "landskapsknappen" sen högerklickar du på bilden och kopierar bildadressen (ska sluta på ".jpg") sen klistrar du in där.
Inte för att verka dryg, men det ser ut som att den där burken låter förjävligt med tanke på storleken :D Gjorde själv en som var mycket större och den lät förjävligt, var inget för mig.
Och så finns det en tråd om att bygga egen slutburk till tvåtaktare. Den ligger i tekniksnack. Bara arean på stingern är 1.5 till 2ggr så stor så kommer motorn iallafall inte haverera, men du kommer säkert mista lite effekt.

okey. JA den låter ju högt men det var ju också med flit haha..
har test kört redan innan finjust men tycker den blev rappare än med orginal burken..

å andra sidan är ny här har inte hunnit titta så mkt på sidan därför skrev ja här:aetsch:

Max_K

Välkänd medlem
15 sept 2007
2.534
1
36
Koskullskulle
har test kört redan innan finjust men tycker den blev rappare än med orginal burken..

å andra sidan är ny här har inte hunnit titta så mkt på sidan därför skrev ja här:aetsch:
Inget illa menat, kanske lät lite dryg bara :p

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna

känns rappare kan dem göra då de troligtvis blir bättre flöde.alltså den kan svara lite bättre på gasen.men du pappar nog troligtvis ett par hästar iaf...känns orimligt att en privatperson skulle plocka fram en burk bara sådär och firmor som jobbar med de 24/7 har inte lyckats på 15år..

är nog mestadels psykiska hästkrafter när man hör ljudet;) så var de på min RS när jag hade burk.dock bytte ja tebax till gamla efter ett tag då man blir less på de skrikia ljudet..då enligt mig är dubbeelrör skönare=)

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
kul med hemmabyggt, än om jag inte ser hur det där är en stinger.

Men angåedne "custom m5", får man fråga vad mer (förutoom "stingern") som är custom=)

Och vad är det för mätare du satt i pipan?

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
kul med hemmabyggt, än om jag inte ser hur det där är en stinger.

Men angåedne "custom m5", får man fråga vad mer (förutoom "stingern") som är custom=)

Och vad är det för mätare du satt i pipan?
åhh skrev ju fel.. mätaren är för att ja ska kunna se hur mkt tryck det är i pipan. så ja få samma som med original.. annar blir motståndet fel å där av tappa kusar,,

håller på bygga om i hela skotern just nu..

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Får jag fråga vad du tagigt bort för att lätta den 18kg i motorutrymmet?

allt under huven,. luft burken oljebyttan orginal ljuddämparen å nå mer små skit . har inte vägt skiten bara en höftning.. men kring 15 skulle ja då tippa på

enbergg

Välkänd medlem
17 apr 2009
722
0
16
Älvsbyn/Arvidsjaur
allt under huven,. luft burken oljebyttan orginal ljuddämparen å nå mer små skit . har inte vägt skiten bara en höftning.. men kring 15 skulle ja då tippa på
Lite OT men skulle ni rekomendera att ta bort oljetank på en ny skoter eller tappar man nå garanti då ifall den skär? mvh robin

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Lite OT men skulle ni rekomendera att ta bort oljetank på en ny skoter eller tappar man nå garanti då ifall den skär? mvh robin
finns då ingen risk att den skär just för oljan då du blandar direkt tanken..
men har du EFI eller gasare?
har du EFI så brukar dem gå bättre med sparat olja.

men ta bort den snyggt så det inte syns sen montera tillbaka den då den ska på service tror inte dem tänker på sånt:hmmmm:

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
18 kg lät rätt exakt. Nu är det 15?
Fattar inte hur du kommer upp i 18 kg lättning. Nån ny burk ska du väl dessutom dit med hur det än är?

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu
antar att du inte räknar med vätskor?

Oljebehållaren och alla skyddsplåtar blir knappt 1 kilo. En lättviktsburk kan du spara kanske 3(?) kilo på.

Vad sjutton har du plockat bort som väger de resterande 11 kilona?=S

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
antar att du inte räknar med vätskor?

Oljebehållaren och alla skyddsplåtar blir knappt 1 kilo. En lättviktsburk kan du spara kanske 3(?) kilo på.

Vad sjutton har du plockat bort som väger de resterande 11 kilona?=S
Ja berätta berätta!! Jag vill också göra en sån monsterlättning!!!:evil:

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Ja berätta berätta!! Jag vill också göra en sån monsterlättning!!!:evil:
till förgasarna går det ju plast från toppen av huven ner till knasarna där blev det typ 5-6 kilo å ojle burken typ ett halFT? all isolering rutan.. reservremen , borra lite hål i variator skyddet.
tagit bort skyttet för kabarna fram till plocka bort nödstoppen.. tagit bort värmesköldarna å lindat med avgasbandage.
å säkert nå ja glömt
öppna filter istället.

bara komma prov lyfta allt skrot som är bortplockat:bootyshake:

Metso

Välkänd medlem
3 nov 2008
2.832
2
36
Sundsvall
till förgasarna går det ju plast från toppen av huven ner till knasarna där blev det typ 5-6 kilo å ojle burken typ ett halFT? all isolering rutan.. reservremen , borra lite hål i variator skyddet.
tagit bort skyttet för kabarna fram till plocka bort nödstoppen.. tagit bort värmesköldarna å lindat med avgasbandage.
å säkert nå ja glömt
öppna filter istället.

bara komma prov lyfta allt skrot som är bortplockat:bootyshake:
Väldigt smart lättning!! måste göra de jag med... :stupid: