Viper Mod

bcool

Välkänd medlem
20 mar 2008
5.277
5
38
Luleå
Berätta mer om bänkningen, ni bestyckade om eftersom? Bsfc? Avgastemp osv? Jag är absolut ingen expert på detta, men det finns säkert många här som kan komma med bra input!
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Första repan med kraftigt bluddrande (vinterbestyckning, det var ca 15-20 grader i bromsrummet) gav 120 hästar med ett bsfc på nära 1. Andra 145.8 med 0.69 och sista 147.6 och ett bsfc 0.63. Båda sista körningar låg avgastempen på ca 1230 F Att det inte skilde mer mellan andra och sista bromsningen är konstigt. Nånting är det som inte lirar ihop.
 

goliat8

Välkänd medlem
2 nov 2007
585
31
28
Hudiksvall
Vart är skotern bänkad? i närheten av ljusdal?
Jag ska eventuellt bänka min, så det skulle vara bra om det inte är så jädra långt bort.
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Nu är motorn riven igen. Tydligen har hauck gjort ett riktigt skitjobb då de ej korrigerat portningen i samband med uppborrningen. Har sämre porttider än standard nu. Sen har de även gjort ett fantastisk dålig squish mått också, 1.9mm. Så det finns en hel del att göra här. Inte så konstigt att den inte gav nån vidare effekt.
 
Last edited:

crosscalle

Välkänd medlem
21 nov 2010
380
0
16
Piteå
Fan vad trist när man köper "färdiga" grejjer som ska fungera. Hoppas du får ordning på maskin. Borde lämmna minst 170+ i bänk. Sålde min gamla viper för någon månad sen. Motorbygge av Micke Nordström på den, bromsade 163hk med standard 700 borr. Endast portade cyllar,vevhus och moddat topplock, givetvis bender rör också. Lycka till!
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Fan vad trist när man köper "färdiga" grejjer som ska fungera. Hoppas du får ordning på maskin. Borde lämmna minst 170+ i bänk. Sålde min gamla viper för någon månad sen. Motorbygge av Micke Nordström på den, bromsade 163hk med standard 700 borr. Endast portade cyllar,vevhus och moddat topplock, givetvis bender rör också. Lycka till!
Endast? ;) det är ju ungefär det man kan göra. Jo jag vet, min gamla motor med standard borr är också gjord av Micke. Jag hade dock standard vevhus. Enligt amerikanarna ska en 780 med bra portning (ej max portning) ge 165hk och lägger man till vevhusportning så hamnar man nånstans mellan 170-175. Har fått koll på toppen iaf så det känns bra. Ska köra med venom toppen och ett lager topp packning till att börja med. Får se om det behövs hyvlas ytterligare
 

J.Eriksson

Välkänd medlem
30 apr 2010
986
1
16
Boden
Hoppas att du får koll på grejjerna den här gången. Tråkigt att hauck har gjort ett så slarvigt jobb.....
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Javisst är det trist men det är bara att göra om och göra rätt. Det positiva är att man lär sig mycket nu när man blir tvungen att undersöka vad som är fel.
 

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Hur går det med portningen? :)

Ser för övrigt mycket fint ut.
Ska även säga att jag aldrig får nog av att kolla på dina Youtube klipp! Särskilt när den går på rullen i pudret :D
 

TOBMIA

Ny medlem
10 mar 2008
4
0
1
Ser skit bra ut detta, kollat genom hela tråden (Y) föresten ingen som har en vevaxel till viper liggandes tillsalu ?? helst en komplett fungerande men defekt funkar också, hör av er ultra_jens@hotmail.com
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Lite nytt på g. Nytt dekalkit ska på förhoppningsvis i helgen. Likaså nya boggiefästen från apex så inte tunneln viker sig. Portning av cylindrarna ska fixas nästa vecka. Sen är även ett nytt vevhus på väg. Det får nog räcka denna vinter tror jag. Ev ny boggie och öhlinaren få en el justering ala apex.