SDI

Schlorven

Välkänd medlem
4 feb 2008
378
1
18
Hej, har ett par frågor nu till er som antingen är servicetekniker eller har haft/har samma problem som mig, och som löst dom

Skotern som jag har är en 08:as lynx 600 sdi, och gått 107mil, köpt ny 09:e

Problemet jag har är att skotern "boggar" när man har legat och kört en längre bit i hastigheter runt 60-80km/h och man vill tvärgasa för ett hopp eller liknande.

Har läst på dootalk lite, och det finns flera som haft liknande problem, men mest på äldre modeller.

Jag har hört från en del att de har samma problem som mig.

Tänkbara fel som jag läst mig till på dootalk och hört mig efter om är.

Bränslepumpen.

Annan mappning, men det kanske bara gäller äldre modeller.

TPS.

Variatorerna.

Bränslepumpen kan det vara, den orkar inte hålla med bränsle, har även hört med BRP i Umeå och dom sa att på den del skotrar har dom haft problem. Man fick lämna i på service.

Mappningen vet jag inte, har dom kommit med så många omprogrammeringar sedan 08?.
Kan dock vara så att man ska köra in ett nyare program, för jag köpte min 09, och den kan vara en tidig 08 i produktion som nya uppdateringar inte las in på.

Om dom lägger in en ny mapp på skotern, ska TPS nollas och kalibreras in på nytt mot ECM.

Variatorerna kan det mycket väl vara, för dom växlar som skit enligt mig.

Vänder denna fråga till er andra för att få höra ERA delade meningar.
 

Woxberg

Medlem
9 feb 2009
18
0
1
Edsbyn
Känner inte igen just detta problem. Har själv en 08:ns Lynx 600 SDI. Dock så har jag ett annat problem som ingen jag pratat med kunnat lista ut.
När jag under en längre sträcka håller hastigheten 50-80km/h och släpper gasen, fortsätter skotern att gå. Dock inte i samma hastighet. Den bromsar ner till ca 30-40km/h och ligger där tills jag pumpar på gasen några gången och tvärsläpper.

Har smort upp gaswiren = Ingen förändring.
Har kollar att wiren inte är för sträckt = Ingen förändring.
Har bytt gasreglage = Ingen förändring.

Enligt min mening så är detta något som inte har mer själva wiren att göra. Det känns som att det är nåt annat. Men vad?
Nu är detta ett problem som jag mer eller mindre struntar i att lägga mer enegri på. Har lärt mig detta och känner direkt när problemet inträffar.
Skulle dock vara lite otur om det hände precis när man minst vill att det skall hända. Men va fan, de ska ju vara lite tok. Så man håller sig vaken mellan träden :rock:
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
Känner inte igen just detta problem. Har själv en 08:ns Lynx 600 SDI. Dock så har jag ett annat problem som ingen jag pratat med kunnat lista ut.
När jag under en längre sträcka håller hastigheten 50-80km/h och släpper gasen, fortsätter skotern att gå. Dock inte i samma hastighet. Den bromsar ner till ca 30-40km/h och ligger där tills jag pumpar på gasen några gången och tvärsläpper.

Har smort upp gaswiren = Ingen förändring.
Har kollar att wiren inte är för sträckt = Ingen förändring.
Har bytt gasreglage = Ingen förändring.

Enligt min mening så är detta något som inte har mer själva wiren att göra. Det känns som att det är nåt annat. Men vad?
Nu är detta ett problem som jag mer eller mindre struntar i att lägga mer enegri på. Har lärt mig detta och känner direkt när problemet inträffar.
Skulle dock vara lite otur om det hände precis när man minst vill att det skall hända. Men va fan, de ska ju vara lite tok. Så man håller sig vaken mellan träden :rock:
Just detta fenomen har min polares maskin också! vi har inte listat ut vad det kan vara..
 

Woxberg

Medlem
9 feb 2009
18
0
1
Edsbyn
TyskeNPro: Jag har pratat med Patrik på Grönings Maskini Ljusdal där jag köpte den. Dom sålde 45st Lynx 600 Re och SDI förra året och ingen annan än jag har haft detta problem vad han visste.
Hmm, wierd...
 

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten
Enligt min erfarenhet beter sig SDI maskinerna på detta sätt, haft precis samma beteende på både en Yeti 600 SDI och nuvarande Commander, ställer man ned tomgången så lågt det bara går, under 1 000 rpm så försvinner det mesta av detta beteende.
Då höjdjustering mm också skall justeras är det rekommendabelt att mekaniker gör detta.

Jag tror att detta beror på elektroniken i SDI:n och att den inte släpper ned direkt till tomgångsvarv kan bero på att systemet "leanar" ut bränslet så mycket att det skulle vara skadligt att släppa ned till tomgång direkt.
(Då man t ex drar riktigt tungt o maskinen suger i sig mycket bränsle märks inte detta någonting.)

En annan sak som SDI:n gör är att om man med tung last eller vid tungt före håller jämn gas över t ex en fjällsjö, ca 5 500-6 500 rpm får man efter några km gasa mer o mer o mer utan att något händer dvs man kan inte mata in tillräckligt med bränsle när systemet "leanar" ut tillflödet, kör man däremot som en tattare med "epelepsitumme" så är det inga problem.

Att inte fler uppmärksammar detta beror säkerligen på att de allra flesta motionerar tummen flitigt då de kör och i bredbandsfallen att många sällan kör mer än 40-50 km/h.
 

TyskeNPro

Välkänd medlem
28 jun 2008
462
0
16
Arjeplog
TyskeNPro: Jag har pratat med Patrik på Grönings Maskini Ljusdal där jag köpte den. Dom sålde 45st Lynx 600 Re och SDI förra året och ingen annan än jag har haft detta problem vad han visste.
Hmm, wierd...
Glömde säga att han har en 07as RE, inte sdi. Men den har samma grej, du kör, släpper gasen, skotern segar in lite men sen håller den gasen