Tipsa mig om ett vettigt köp

ragroc

Medlem
29 okt 2009
6
0
1
Barnen har blivit större och vi har ledsnat på pulkan. En skoter till skall inhandlas.
Krav:
* Sittplats för två, åtminstonde en vuxen och ett barn
* "Omöjlig" att köra fast med
* Driftssäker
* Lättkörd, dels för frugan och dels för att ungarna ska ha något att lära sig på
Pris:
* Inte gärna över 30k

Utseende och effekt är mindre viktigt

E

eMe181

Hmm jag skulle tipsa dig om venture 700... Dom är inte så ruskigt dyra då jag själv har kört en 500 .. men dom hade lite ork så en 700 är nog det du söker efter annars finns ju blocket oxå.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Låter som det är en BV206 du behöver, fast den får du inte under 30k.. åsså kanske det inte riktigt räknas som skoter även fast den har band. :)

Ni ska alltså köra med två skotrar, och du vill få plats med en vuxen och ett barn... humm.. då kan du ju i princip ta vilken "sportigare" skoter som helst och smacka på en dubbeldyna.

Att hitta något som är omöjligt att köra fast med blir nog svårare, allt går att köra fast med och ju svårare det är att köra fast med dom ju svårare brukar det vara att komma loss när man väl har kört fast.

Min Yeti till exempel är nästan omöjlig att köra fast med om man inte vill köra fast, men å andra sidan så är det inte roligt när man väl kör fast med den.

Vi var lite i samma sits i fjol som du är i nu, och vi kom fram till att en yamaha XTC 600 -97 var en lämplig skoter. Vi hade även turen att hitta en med elstart och back.

Anledningen till att det blev just den skotern var för att
1. Den är lätt att få loss när man kör fast
2. Den är lätt att styra
3. Det är en mycket pålitlig skoter
4. Den gör inga skidlyft men är ändå en rätt kul skoter, så man törs låta ungarna känna lite på gasen.
5. Det går utmärkt att sätta en dubbeldyna på den.

Jag föreslog att vi skulle sälja iväg den i år testa något nytt, men då blängde hon ilsket på mig och tyckte att "Du rör inte min skoter" så tydligen är hon nöjd med den.

Men man bör ha minst 32mm kammar på den, "orginal"-mattan har bara 19mm kammar och det är för lite.

Just nu är jag dock på jakt efter en dubbeldyna till den och de som finns på blocket just nu tycker jag är för dyra.. Man är ju lite snål också :)

Men köp ingen äldre yamaha med termosdämpare, utan se till att få något med "riktig" framvagn.

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Polaris Widetrak, alla dagar i veckan! :)
Det är inte för inte, som Polaris fortsatt producera denna maskin, år efter år.

ErikBerg

Välkänd medlem
14 apr 2006
2.957
8
38
Utanför Umeå
Kommer spontant på två modeller:

(1) Yamaha Venture. Gärna en fläktkyld.

(2) Ski-Doo Grand Touring.

Två driftsäkra familjemaskiner med bra utrustning; elstart, back, dubbeldyna, hög ruta osv.

E

ejwbegysv

Tänkte också på Grand Touring nyare än -00, kan dock vara svårt att hitta för 30 000kr..

Ska du ha lite mer att åka med så rekommenderar jag 500ss motorn...

Annars är Lynx sport touring ganska fina också...

D

Deleted member 6797

arctic cat triple touring 600? vi hade sj en sån när jag var liten. en 00a. dock kanske lite för myche effekt om ungarna ska köra ( det är trippel )

vi hade också en lynx explorer 500 02a. fläcktkyld som jag lärde mig köra på.

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
arctic cat triple touring 600? vi hade sj en sån när jag var liten. en 00a. dock kanske lite för myche effekt om ungarna ska köra ( det är trippel )
Du kan inte ha läst hans krav:eviltongue:

Barnen har blivit större och vi har ledsnat på pulkan. En skoter till skall inhandlas.
Krav:
* Driftssäker
* Lättkörd, dels för frugan och dels för att ungarna ska ha något att lära sig på
Pris:
* Inte gärna över 30k

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
För en vuxen och ett barn behövs inte touring, köp en lätt och kul skoter. För det skulle väl inte dras någon pulka.

forre

Välkänd medlem
9 okt 2004
1.231
5
38
48
Luleå
Krav:
* Driftssäker
Pris:
* Inte gärna över 30k

en lynx 5900 kanske??

ragroc

Medlem
29 okt 2009
6
0
1
Tack för alla svar, nu blir det ut på blocket och leta :)

En följdfråga bara, jag kommer att dra upp ett eller ett par egna spår genom skogen. Vilken/vilka av dessa modeller (eller andra) kan passa bäst för det ändamålet utan att göra avkall på tidigare krav.

Mr_Smurf

Välkänd medlem
29 okt 2006
1.913
1
38
Selet
Humm, flera av skotrarna som föreslagits här är ju pansarvagnar som inte alls är speciellt lättkörda eller roliga.

Om du ska spåra i skogen så beror det helt på vilken typ av terräng du har vilken skoter du behöver för det. Men köp ingen gammal Lynx 5900 eller Forest Fox för det är så fruktansvärt tråkiga skotrar.

Ga1337

Välkänd medlem
23 dec 2008
570
0
16
Norrbotten
Nån lite äldre rmk 600 kanske skulle kunna fixa din krav?:hello:
Edit : nån äldre summit 600 funkar också.

vidamic

Välkänd medlem
5 sept 2004
1.098
0
16
Jag skulle undvika Polarien du fick tips om längre upp, kör man fast och inte är 2st fullvuxna så är den bara att lämna. :bootyshake: