Vad jobbar ni med?

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
Förmansersättare samt operatör av sluthanteringen på en Grafitfabrik.
Tänk dig en polsk kolgruva på 40-talet och hur arbetarna ser ut......så svart är vi.
 

SurendeR

Välkänd medlem
3 jun 2012
250
1
16
Går första året på fordons/transport-programmet på Anderstorpsskolan i Skellefteå. Och tanken är att söka transport och bli fjärrbilschaufför;)
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Förmansersättare samt operatör av sluthanteringen på en Grafitfabrik.
Tänk dig en polsk kolgruva på 40-talet och hur arbetarna ser ut......så svart är vi.
Där har jag tillbringat ett år av mitt liv. Blev inte ren ens under semestern, den var bara två veckor..
Stavas visst Kubal vill jag minnas. ;)
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
Där har jag tillbringat ett år av mitt liv. Blev inte ren ens under semestern, den var bara två veckor..
Stavas visst Kubal vill jag minnas. ;)
Grafitfabrik? :madgrin:

Har också jobbat på Kubal, rätt hård arbetsmiljö.
Verkar inte vara hälsosammaste stället att arbeta på, folk dör titt som tätt där oftast i cancer
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
Smörigt och smörigt, en del smörjande blir det dock.:wacko:
Hoppar mellan 3 MOU:er, Island Offshore.
Skrev kanske inte så övertydligt, svårt för dig att veta vad jag tänker...sorry.
Jag var mer inne på att karriärmöjligheterna är ganska goda.
Ser väl rätt ok ut i framtiden att komma in hos Statoil om man är sugen på det, om man tittar på snittåldern där...
Men det kanske inte lockar? ;)
 

enpatte

Välkänd medlem
22 jan 2011
2.070
68
48
Borgafjäll
För att reda ut förvirringen kubal är en aluminiumfabrik och var en av de värsta skithål du kan tänka dig innan man börja bygga om de gamla verket de senaste åren.
Som jag förstår är det helt ok nu mer.

Vår "kolgruva" ligger ett par kilometer söder om ovan nämda arbetsplats.
Grafit har ganska "feta egenskaper" och fastnar bra i skinnet.
Om man tar den ordentliga tvålen med skrubb i över hela kroppen så blir man ändå inte ren, man måste gnugga ögonen med barnolja för att inte se ut som en dragshowartist som glömt ta bort mascaran när man sedan glider in på ica för att handla middagen.
På sommaren kan man som bekant svettas i sömnen vilket resulterar i att dina porer sköljer ut skiten och du få svart/gråa lakan.
Först när semestern närmar sig sitt slut är du äntligen ren.
Så kids stay in school !!

Som en ren anekdot kan jag berätta om den gamla karbidfabriken som min farfar jobbade på någon gång på 60- talet skulle jag tro.
två år på detta ställe tog hans liv.
Man arbetade med helt öppna processugnar där man sprang på spångar med skottkärror och tippade i råvaror direkt i den enormt heta ugnen.
Gubbarna hade alla möjliga fräcka färger på håret av alla gaser de fick rakt i ansiktet.
Som man kan tro så trillade de av pinn på löpande band av olika cancerdiagnoser.
Min egen farfar hade på slutet tumörer överallt och var alldeles knölig över hela kroppen.

Detta var då kanske inte så konstigt med tanke på att man under samma årtionde dumpade allt möjligt giftigt i både hav och mark....huvudsaken var väl att det inte syndes just nu?!
 

Tobbe...

Välkänd medlem
2 jan 2006
3.164
5
38
Västernorrland
För att reda ut förvirringen:

Vår "kolgruva" ligger ett par kilometer söder om ovan nämda arbetsplats.
Åh, nu är jag med på vilket ställe du pratar om-ni har ju facklan, right?

Har faktiskt varit där och gästspelat några gånger också, som ställningsbyggare.
Firman jag jobbade för då (Isab) hade nästan bara ratmatreal som vi byggde med på den tiden-men när man åkte dit för att bygga så fick man hålla tillgodo med det matreal dom hade liggande inne på fabriksområdet, då det inte gick att använda någonannanstans...herrejesus vad svart man var när man kom därifrån. Och då var man ändå härdad från Kubal...

Jobbade för Isab i drygt ett år, och firman som sådan var väl helt ok-men jag fixar bara inte att gå omkring genomskitig 24/7, tack och lov nappade jag inte på erbjudande om lönehöjning när jag sa upp mig, då hade jag väl varit kvar än idag. *ryser*

Djupt imponerad att du orkar stå ut med just grafitdammet som (då iaf) låg centimetertjockt precis överallt-råkade man komma åt ett lysrör/kabel eller balk med ett ställningsrör så regnade det grafitdamm genom luften i ett par minuter efteråt.
 

Jaockala

Välkänd medlem
28 nov 2009
658
0
16
På vilken del av fabriken (Kubal) när ni var där då ? :madgrin:
enpatte Jo det stämmer, förut var det öppna ugnar men nu är det sk. "pre-brake" eller vad det heter, kunde vara ruskigt varmt i hallarna ändå
 

phazerelit

Välkänd medlem
29 apr 2008
588
6
18
Norrbotten
Skrev kanske inte så övertydligt, svårt för dig att veta vad jag tänker...sorry.
Jag var mer inne på att karriärmöjligheterna är ganska goda.
Ser väl rätt ok ut i framtiden att komma in hos Statoil om man är sugen på det, om man tittar på snittåldern där...
Men det kanske inte lockar? ;)
Jo, det kan nog komma en öppning i Statoil i sinom tid, men jag känner inte för att "parkera" på en fast installation ännu riktigt, då är det bra mycket roligare och intressantare att hålla till i Subsea-branschen. Brunnintervention och Subsea-konstruktion är fint, och så får man ju behålla liiiiite av sjömansdelen i jobbet också. Dessutom är det ju många andra aktörer på sockeln som också börjar erbjuda bra avtal för framtiden.