vad ska man ha för matta på sxr 700?

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
Hur rolig är en Yamaha utan omgjorde/andra kontrollstag i lössnö? jag hade omgjorde stag och en 32mm matta och den rappade hela tiden fast den var spänd så mattan precis hängde under slidsen. Så man ska ha non-slip på en Yamaha med pro-action boggie. För när det trycker ihop stagen så slackar det mattan.

Bean_75

Välkänd medlem
20 nov 2006
322
0
16
Luleå
Jag körde med en 32mm på min. Funkade klockrent på leden men kom till korta när jag svängde av den. Så en 38 el 44 skulle jag nog rekomendera. Blir ju inget lösnö monster med ngn av de mattorna heller. Men bättre blir den.

Tobbe_sxr

Medlem
26 jun 2009
40
0
1
Nu överdriver du väl ändå lite. Jag har kört många mil med proaction. vmax, srx samt viper och aldrig haft problem utan noslip. Visst har det rappat nångång men då har mattan varit ganska slapp. Numera åker jag med monoshock i en viper och jag kommer inte ihåg en enda gång den rappat trots att jag inte ens kollat mattspänningen på två vintrar. Men i år ska jag prova noslip mest pga jag måste ha 8kuggars drivhjul för mattan och de var beg. till rätt pris.

Släng på en 38mm matta du med original hjul det funkar fint det

okej tack så mkt då gör jag nog de :D

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
Drivhjulen är inte så mkt mindre i diameter från 9-8 kugg. Mätaren på min visar inte så mkt fel iaf. Man MÅSTE ha non-slip på en Yamaha för annars rappar mattan hela tiden. De gjorde min vid halv gas tidigare.

Men hur kan det då fungera på vipern med ställbara stag? är väl samma drivhjul där? varför kuggar inte matan runt på en viper för?

Stins1!

Välkänd medlem
15 mar 2008
5.264
10
36
Sundsvall
Men hur kan det då fungera på vipern med ställbara stag? är väl samma drivhjul där? varför kuggar inte matan runt på en viper för?
Man har mattan som en fiol sträng. Fick jag ha på min Viper när jag hade minsta skidtryck och då kugga den inte över men de nöter mer på matta och slides + att man tapper effekt då motorn måste jobba betydligt mer för att driv runt mattan och sen drar den ju mer soppa.

Johansson..

Välkänd medlem
14 apr 2007
606
1
18
Kalix
För att det var mindre skidtryck på mina omgjorda stag än vad det är på vipern. Min gick knappt att köra med orginal drivhjul med omgjorda men med orginal stag så gick det men då var det ett as i lössnön.

slinken

Välkänd medlem
1 sept 2009
206
1
16
Man har mattan som en fiol sträng. Fick jag ha på min Viper när jag hade minsta skidtryck och då kugga den inte över men de nöter mer på matta och slides + att man tapper effekt då motorn måste jobba betydligt mer för att driv runt mattan och sen drar den ju mer soppa.

Okej aja de bli å testa med orginaldrivhjul. Funkar inte det är de väl ba beställa nonslip. Men man måste ju kunna hitta nån mellan variant där man kan lägga sig så man inte justerat stagen men för mycket eller för lite. Så man får den gå hyfsat i lössnön och på led men ändå inte kuggar runt.

Yamaha.Srx.700

Välkänd medlem
14 apr 2009
2.224
0
36
Överkalix
2.52. Om du nu köper en 38mm, köp cross-country modellen inte ripsaw. Cross -country'n är nästan 1000:- billigare och mycket bättre.