Skrämma upp en SRX 700

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
har sett att det finns en hel del folk som är trim-gurus med kunskap på det här forumet i motorer å motor trim och dylikt,

så jag tänkte jag skulle ställa ett gäng frågor, jag skulle behöva skrämma min srx 700 -98 så att den orka skyffla snö som satan(151x15x2" matta)

jag skulle uppsakatta svar på följande, och det gör inget om ni förklarar för mig som om jag vore 3 år:biggrin1:

1.) så vad ska jag göra?
2.) vad håller?
3.) vad kostar vad?
4.) vad är mest kostnadseffektivt?
5.) vad ger mest hk?
6.) kan man installera det själv?
7.) å var vänder jag mig för den rekomenderade operationen?


tack på förhand
 

dieselknugen

Välkänd medlem
21 okt 2009
564
0
16
Hemma
Sv: skrämma upp en srx 700

har sett att det finns en hel del folk som är trim-gurus med kunskap på det här forumet i motorer å motor trim och dylikt,

så jag tänkte jag skulle ställa ett gäng frågor, jag skulle behöva skrämma min srx 700 -98 så att den orka skyffla snö som satan(151x15x2" matta)

jag skulle uppsakatta svar på följande, och det gör inget om ni förklarar för mig som om jag vore 3 år:biggrin1:

1.) så vad ska jag göra?
2.) vad håller?
3.) vad kostar vad?
4.) vad är mest kostnadseffektivt?
5.) vad ger mest hk?
6.) kan man installera det själv?
7.) å var vänder jag mig för den rekomenderade operationen?


tack på förhand
enklaste är om du köper bigbore kit till den då ger det bra med fräs:heh:

annars så är kan man ju göra sj..

1- bygga om pipan sätta mindere stingers å göra en trim burk, om du kan svetsa å kapa å har till gång till sånt.. bara där kan du ju hämta allt mellan 2-10 hk om det blir bra om inte annat skit dåligt.

2- porta cylindarna ger bätttre gas svar å blir rappare.. är inte helt säker nån som kan det bättre får förklara.

3- byta eller bygga om förgasarna .. till flatside. alla vet ju mer bränsle mer power. men måste ju dock kunna förbränna det-.

4-plana toppen eller köpa en ger bättre komp i motorn vilker leder till en starkare motor.

5-sen dreva ner den å sätta variator kit.

kan inte säga nå priser..

men det mesta sitter i variatorn å dreven man får ju aldrig ut allt ut till mattan.

allt går å göra sj om man är händig å har tid..
det tar mkt tid att trimma en motor innan man är nöjd man hittar förbättingar hela tiden
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Sv: skrämma upp en srx 700

Skoj med srx väss


,,,

Först kollar man upp nuvarande kompförhållande och funderar hur högt i komp man vill ta den,,

ex 12,5- 1 är lämpligt men en srx har så lite borr per cylle så 13-1 går bra det också,,, även högre,,,på 98 okt..eller bättre shell w power soppa.

2. Man tightar till klämspalten och pikar in topplockena till önsakt varv som passar portningen...

3. Portar cylindrarna till önskat typ av vrid varvtal effekt,,, ju högre varv man tar den till dessto högre effekt går att få ut,,jkag skulle ta den till ca 9500v då går det pressa ur brav många kusatr extra ur cyllaran,,jag kollader in srsx cyllar senat idag och det finn potenns he he

Piporna kann man ha standard bara pika dom till portningen,,kapas till rätt mått,,stingerserna ser uta tt var rätt mått,med ögat (har inte mätt) ljuddämp0are kan var org om man vill till org pipåorna (bäst så)

Köper man typ huckpipor följer ju burkar med , ....Går utmärkt med org pipor,om kapas..

Största effekt tjuven på srx är förgasarna.. Dom måste bytas till större..Sitter bara 34mm tror jag? och det är på tojk fär små!! Jag skulle satt dit mikuni sundco 41mm,,,Gärna större men finns inte bra mikuni större,,mikuni sudco 41mm flätslide med vire är stenbra fuggar och billiga....
men såjklart skulle man vija ha lectron 42mm som är grymmast och tyvärr dyra,,,,,,,,,,,,

Med ovanstående moddar och rätt balanserat ihop så att säga kan jag gissa att närmare 170 + är möjligt,,,,Och forfarade ha ett bra register,,,,och relativt hållbar,,,

Man kan även porta ur vevhuset om man vill riva motorn,,men srx har relativt bra vehus standard,, men helt klart hittar man br mycket bottendrag och finare gång ävendär..

Srxen verkar må bra av reedspacer och även portade korger med boyesen redds,,,eller helt enkelt kosta på boysen radevalve eller w- forse.....

Inte så stor skillnad i effekt mellan dessa 3 alt,,bara pris,,

Just för tillfället har jag mycket men evnt senare kan jag hjälpa i mån av tid,,
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
Sv: skrämma upp en srx 700

okey, jag citerar inte någon av er, men tack än en gång till alla på detta forum som delar med sig av all kunskap!!

det enda av allt ovanstående jag gjort själv är handlat drev :cool:

onekligen så vet ni ju verkligen vad ni pratar om, men "boost" du tappade mig någonstans när du började prata om att kapa i piporna:biggrin1:
men om du har tid över nå frammåt å ja som av en händelse för en gång skull har deg över så skulle jag gärna få din hjälp!

men jag skulle verkligen vilja och behöva skrämma den stackars motorn, jag önskar ju varje dag att det aset ska ha erhållit 30-40 hk till under natten, man vill ju som inte att det ska sitta i motorn att man inte tar sig upp...
 

viperhauck

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.631
1
38
Ljusdal Sverige
Sv: skrämma upp en srx 700

Jag tror på portning samt uppsvarvade förgasare som den billigaste modden. Sen gäller det att hitta rätt i variatorerna. Prata med pf racing eller micke nordström (mnr)
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Sv: skrämma upp en srx 700

Ja porta fuggarna går,,men väldigt lite har jag för mig,,,,dom var tunn i godset kom jag på,,,,ööööööö hum jag har nog en billigare lösning,, Thundercat förgasare,,,.jag får ju 3st över nu som suttit på min 1000,,Det är vanliga hederliga bra mikun rund trottler som mäter 38 oborrade.. Man kan plåga upp dom till 39,5mm och det skulle duga hyffsat,,,,bestyckningenn kan rentav vara skaplig,ivf för utg läge,......
Jag tror faktist förgasrbyte skulle var en av dom effektivaste åtgärderna på en srx ,,,och i med boyesen reeds och porta upp korgarna lite,, På med reedspacerplatta,,Finns att köpa både reedblad och spacerplattor på skoterdelen tror jag firman heter,,

Man kan såklart bygga ut korgarna själv men skoterdelen var billig på plattorna typ 300kr

Gäller att förgasarna får garanterad fri luftväg och kör org luftburk som man tar upp ordetligt med inkommande luift i från smart ställe där det är så kall luft som möjligt.

Detta gör man i samband med portning....jag skulle förmodligen Gjort ett hotrod kitt till cylindrarna,, typ samma som jag nu gör till min TC 1000.

Att spacra upp cylindrarna ger flera fördelar

1. Man slipper slipa igäl sig
2. man kan återställa.
3. man slipper slipa i nikasilen i överkan porta och det ger längre hållbarhet på nikasilen.

Nackdelar ,,,man får svarva ner topplocken lika mycket i itterkant,,(no big deal)
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Sv: skrämma upp en srx 700

Holdbar porting gir ca 10-12hk, forgasserne kan borres fra 33mm til 35mm,org komp på srx er ca 11,45:1 (det er ikke lik komp på alle 3 toppene på srx) å kan økes til 13:1, sats på porting for mere moment(vrid) isteden for høg rpm (rpm sperre på Yamaha!!)
Har holdt på en del med disse, kan oppnås ca 160hk/100fp/8400rpm (dynohester ikke "tror"hk) på srx,ene med porting/noe høyere komp/borre forgassere/V-force reed+litt tenning.
Mye cyl arb, små vingporter med trange tunneler, trange transferporter + for liten ex port, men gode piper.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Sv: skrämma upp en srx 700

Holdbar porting gir ca 10-12hk, forgasserne kan borres fra 33mm til 35mm,org komp på srx er ca 11,45:1 (det er ikke lik komp på alle 3 toppene på srx) å kan økes til 13:1, sats på porting for mere moment(vrid) isteden for høg rpm (rpm sperre på Yamaha!!)
Har holdt på en del med disse, kan oppnås ca 160hk/100fp/8400rpm (dynohester ikke "tror"hk) på srx,ene med porting/noe høyere komp/borre forgassere/V-force reed+litt tenning.
Mye cyl arb, små vingporter med trange tunneler, trange transferporter + for liten ex port, men gode piper.

Oj var det bara 33mm gasare,,,helt otroligt!! Går inte spärren att ta bort,,(jäkla skit he he)? 160hk på 8400v är stenbra!!
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Sv: skrämma upp en srx 700

Eller oxå satsar du på bigbore! Med din groteska matta behöver du
bra bottendrag = cc! Med ett 780 kit och i övrigt std. motor/pipor har du ca: 160hk
vid samma varv som org.

Både jag och viperhauck har begade 780 kit på väg över från usa =)
Rätt bestyckade och med bra soppa (98) ska dom vara lika hållbara som org.
enligt amerikanerna.

Tyvärr så måste man använda wisecos kolvar (smidda) vilket gör att man MÅSTE
varmköra grundligt före varje åk. Annars sväller kolven för fort och nyper och kan slå
av den nu tunna cyl. foten!!

Annars har ju bender ett 835 kit som är stålfodrat och använder gjutna kolvar
som säkert ger nån hk till. Då slipper man varmköra så noga men dom är svårare att hitta
begade +att dom är dyrare. Fördelen med ett begat kit är ju att du har std. delarna kvar.
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Sv: skrämma upp en srx 700

Holdbar porting gir ca 10-12hk, forgasserne kan borres fra 33mm til 35mm,org komp på srx er ca 11,45:1 (det er ikke lik komp på alle 3 toppene på srx) å kan økes til 13:1, sats på porting for mere moment(vrid) isteden for høg rpm (rpm sperre på Yamaha!!)
Har holdt på en del med disse, kan oppnås ca 160hk/100fp/8400rpm (dynohester ikke "tror"hk) på srx,ene med porting/noe høyere komp/borre forgassere/V-force reed+litt tenning.
Mye cyl arb, små vingporter med trange tunneler, trange transferporter + for liten ex port, men gode piper.
Srx har lika komp på alla cyl. men större mj. på pto. cyl. istället. Viper däremot har mindre komp. på pto
cyl. och lika mj. i alla gasare.
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Sv: skrämma upp en srx 700

Srx har lika komp på alla cyl. men större mj. på pto. cyl. istället. Viper däremot har mindre komp. på pto
cyl. och lika mj. i alla gasare.
Du har naturligvis helt rett, bra du rettet opp den !:hello:
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Sv: skrämma upp en srx 700

Ok det var viper...Pto vilken cylinder är det,,

Är det någon som vet varvstoppet var det exakt ligge? Eller ännu bättre säg att Dynomite har fel det finns inget :becky:

Skulle vara billigast och lättast att nå 170hk på 9000v pike,,men skulle behöva varva 9500v..SRx 700 skulle vara som gjord för 9000+ varv..


Men jag tror faktist att med en bra portning av både vevhus och cylindrar och viktigast av allt 40mm gasare kan nå 165-170 hk trotts varvstoppet,,,

35mm gasare är på tok för små!! Tror man kan hämta minst 5 kus där

En bra tumregel att följa på 2 takt för maxeffekt är förgasarstorlek upptill 10% större än aria på utblåsport aria ,,Inklusive sub portar!!....Detta räknas ut direkt i cylinderväggen ...

Jag tror säkert att utblåset blir närmare 40mm när det är portat ivf..ORG vet jag inte storleken på srx....

Jag siktar på strax under utblås aria nu på min TC 1000.. Den har numer 57mm dia på kröken och det är arian också i detta fall,,Jag sätter dit portade vm mikuni 46mm. 46mm är samma storlek som utblåsporten var standard..
Dom kommer förses med powerplate på cylindersidan,, Då kan man få behålla bättre soppaförbrukning på led transport och man får lite rappare starkare motor så länge man gasar under halv gas....Man lär sig snabbt 2 stegs gasa.. jag kör ju dess powerplate sedan många år i mc så jag har inprogramerad gashand 2 steg,,He he, Så jag lider inte mycket av våldsamma stora gasare,,bara dra upp till halv gas först i någon sek upp till 6000v sedan slå man fullt , Kör jag så upplevar jag ingen förlust jämfört med mindre gasare...

jag fräser ett spår i gasarens kropp och limmar fast en 0,5mm platta av reedmatrial,,(armerad plast) gasarna kommerv även få powerjet som på bild..

Denn gasare på+ bilden är en mikunitm sudco som jag gärna skulle vilja se p¨å en SRX då det är den bästa gasare jag kört i effekt per borr,,,,,,,(bortsett från Lectron dåra he he) en sådan här mikun sudco kosta bara ca 1600kr från staterna sprillans ny i kartong.. Detta är en 38mm som jag portat till 41mm..men finns 41 mm att köpa...:nod:


t
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Sv: skrämma upp en srx 700

Pto = variatorcyl. Nåt egentligt varvstopp finns väl inte däremot sänker cdi tändningen drastiskt efter 8500 rpm. Viper däremot har en annan kurva med mera tändning hela vägen vad jag läst.
Den borde ju inte strypa så mycket på topp heller,annars skulle det aldrig funka med aaenrören på dom (9200 växlingsvarv).

Borde gå att meka dit en sån cdi på en vässad srx? Obs! Funkar ej på en std. led srx med 98 oktan (spikar). Ang. gasare så är det enklaste att leta ett set tm 38:eek:r från mach z. Samma cyl. avstånd på dom. Det ska dit på min 780 srx bara "lekkontot" hämtat sig =)
 
Last edited:

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Sv: skrämma upp en srx 700

Pto = variatorcyl. Nåt egentligt varvstopp finns väl inte däremot sänker cdi tändningen drastiskt efter 8500 rpm. Viper däremot har en annan kurva med mera tändning hela vägen vad jag läst.
Den borde ju inte strypa så mycket på topp heller,annars skulle det aldrig funka med aaenrören på dom (9200 växlingsvarv).

Borde gå att meka dit en sån cdi på en vässad srx? Obs! Funkar ej på en std. led srx med 98 oktan (spikar). Ang. gasare så är det enklaste att leta ett set tm 38:eek:r från mach z. Samma cyl. avstånd på dom. Det ska dit på min 780 srx bara "lekkontot" hämtat sig =)
OK nu börjar det likna bra saker igen,,,,
Ok den sänker drastiskt frågan är hur mycket drastist är? ..För så ska ju en cdi box bete sig.. Bara den inte sänker så mycket ,,,,,,Dynomite påstog ju varvstopp????????

Menar du att det finns mack z med trippla mikuni flätslide 38mm,,vilken årgång då.. går porta till 40mm förmodligen

Ja bra ide sätta viperbox, man skulle förmodligen bara behöva flytta pickpen typ 2grader retard.. så spikar inget.. Undra om passar bolt on eller hela tändsytem måste bytas?

Men org box kan fortfarade funka, låter det5 som,,,,(Hoppas) man vill ju ha retardad tänging på högvarv för att just få ut höga varv och få ut mycket hk.. Man vill ju ha så mycket förtänt det går på låga varv och mellanregg,,(nära spikning) för att sedan back av mot högvarv,,,annars blir det varvstopp pga för vass tändning,,Detta problem får man när man sätter i t5ändkil eller själv flyttar pickuppen......Bra mos i botten och värdelöst i toppen....pest eller kolera:heh:

Ja jag hoppas du hart rätt ang att det inte är RIKTIGT varvstopp,,Dynomite får komma med varvstoppsförklaring,,:)
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
Sv: skrämma upp en srx 700

OK nu börjar det likna bra saker igen,,,,
Ok den sänker drastiskt frågan är hur mycket drastist är? ..För så ska ju en cdi box bete sig.. Bara den inte sänker så mycket ,,,,,,Dynomite påstog ju varvstopp????????

Menar du att det finns mack z med trippla mikuni flätslide 38mm,,vilken årgång då.. går porta till 40mm förmodligen

Ja bra ide sätta viperbox, man skulle förmodligen bara behöva flytta pickpen typ 2grader retard.. så spikar inget.. Undra om passar bolt on eller hela tändsytem måste bytas?

Men org box kan fortfarade funka, låter det5 som,,,,(Hoppas) man vill ju ha retardad tänging på högvarv för att just få ut höga varv och få ut mycket hk.. Man vill ju ha så mycket förtänt det går på låga varv och mellanregg,,(nära spikning) för att sedan back av mot högvarv,,,annars blir det varvstopp pga för vass tändning,,Detta problem får man när man sätter i t5ändkil eller själv flyttar pickuppen......Bra mos i botten och värdelöst i toppen....pest eller kolera:heh:

Ja jag hoppas du hart rätt ang att det inte är RIKTIGT varvstopp,,Dynomite får komma med varvstoppsförklaring,,:)
Ska du över 9000 varv är det nog viper el. en race (bender?) cdi som gäller. Tvivlar på riktig varvstopp men som sagt dynomite får förklara. Funkar väl som på stormen man hade? Där var det rxl cdi som gällde om man skulle uppåt 9000 pga. std. cdi ströp tändn. för mycket efter 8-8500 rpm beroende på årsmodell. Men du har rätt att man vill strypa lite på topp för rätt piptemp/effekt.
Alla mach z har tm 38:eek:r i rack (tror jag) gamla 780 z:an har oxå powerjet enligt uppgift.
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
Sv: skrämma upp en srx 700

Ska du över 9000 varv är det nog viper el. en race (bender?) cdi som gäller. Tvivlar på riktig varvstopp men som sagt dynomite får förklara. Funkar väl som på stormen man hade? Där var det rxl cdi som gällde om man skulle uppåt 9000 pga. std. cdi ströp tändn. för mycket efter 8-8500 rpm beroende på årsmodell. Men du har rätt att man vill strypa lite på topp för rätt piptemp/effekt.
Alla mach z har tm 38:eek:r i rack (tror jag) gamla 780 z:an har oxå powerjet enligt uppgift.

OK
.Bender cdi passar en sådan rakt av? Och den lär väl kosta multum.....?

Hum låter som man endera får halvtrimma ändå, Jag vet inte vilken utblåsdurration en srx har? Jag mätte bara 600ans utblås och den låg på 31mm ner till avgasport,,,,borde ligga på 200grader blankt gissar jag??,

Även med större cylindrar 780cc eller 800+ cyllarna är max pike hk 8400 lågt varv för att få ut någon mer inponerande effekt,,,, På tc 900 måste vi upp i 9000v pike o slutvarv 9500 för att få ut 200+hk annars är det svårt.

Men med portade 780 cylindrar och 40mm gasare skulle man nog kunna få till ganska bra siffror även på 8500v pike hk.. Är man noga med att ställa in piporna exakt dit pike hk och toppliocken fräckas till till exakt pike ..Portar 780 cyllarna regält kan man nog smälla till med en bra bit över 170hk ..Bara 80cc till ger ju 8 hk rakt av!!

Mach z har rack säger du?? ööö mach 1an har rund trottlare ivf 98a tror det var 38mm? eller var det rakt 40mm? F vilket bra minne man har,,jag portade och bygge ju en hel mach 1 trippel 700 motor i fjol gat däme 80 tim slipande i block och cyllar :dizzy: (mycket bra trimmobjekt rotax tripplarna,,)
 

tonix

Välkänd medlem
24 okt 2006
1.312
1
38
i en väska
haha shit, d va ju det jag sa, detta forum har ju en del motor snillen!
fortsätt diskutera ni, så talar ni om när ni kommer fram till något bra (för jag har ingen aning) å ungefär vad det tar för tid, var ja ska vända mig å va d kommer kosta:bigsmile:
 

kawabond

Välkänd medlem
31 mar 2008
155
4
18
Gävleborg
haha shit, d va ju det jag sa, detta forum har ju en del motor snillen!
fortsätt diskutera ni, så talar ni om när ni kommer fram till något bra (för jag har ingen aning) å ungefär vad det tar för tid, var ja ska vända mig å va d kommer kosta:bigsmile:
Ha,ha Ja det balla ur skapligt! Men jag vidhåller att bigbore är ett bra alt. för dig. Som sagt driftsäkert om du får den injusterad ordentligt + är noga med varmkörning vid VARJE kallstart.

Begade 780 kit brukar dyka upp på totally yamahas "classifieds" och på ebay för runt 1000$ komplett. Att låta tillverka ett nytt 780 kit ligger på mellan 2-2500$ men observera att du måste skicka dit dina cyl.toppar,pw ventiler.

trailportning ska oxå vara helt skottsäkert och varannan srx verkar va portad i usa. Ger väl ca 10hk + ännu bättre gassvar. PF-Racing tex. vill ha
5000 kr för ett sånt jobb. Lycka till!
 

Boost III

Välkänd medlem
19 feb 2009
10.847
872
113
Kramfors
haha shit, d va ju det jag sa, detta forum har ju en del motor snillen!
fortsätt diskutera ni, så talar ni om när ni kommer fram till något bra (för jag har ingen aning) å ungefär vad det tar för tid, var ja ska vända mig å va d kommer kosta:bigsmile:

Jo det skenar fort iväg när man börjar fantisera ihop en motor

men om jag ger dig most bang 4 the money skulle jag....


1. Porta cylindrarna max för sin höjd.. Man säger helt enkelt åt portaren gör ditt bästa på dessa porthöjder,,, 5000kr är snorbilligt förutsatt att dom verkligen lägger ner ordentligt jobb,,,,finns hur mycket timmar som hells att lägga ner i dessa cylijndrar..Ps performance lär vara bra,,,har inte sett deras 5000kr portning,,,5000kr kan väl inte gälla trippel? (För billigt)

Dom jobb Dynomite här på forumet har visat ,, säger mig att han lägger ner rätt antal timmar på portnimngarna,,Så jag rek Dynomite,,vet inte vad han tar..?

Skulle jag haft firma skulle jag INTE gjort ett portjobb så billig som 5000kr .... Jag får hålla på 8-15 tim per cylinder,,,Men då är det mycket jobb nerlagt inget är lämmnat åt sluimpen... Jag har sett 6000kr jobb från firmor som får mig att gråta.... kan vara så lite som bara rensadee från gjutskägg och en annan slipyta ..Tikka/ps/dynomite /Mulle i dalarna är ju Erkända och bra vad jag kan se,,, Bara att ringa runt och fråga vad du får för 5000kr ,,,,

Till detta skulle man behöva,,elller rekomendera (inet måste) att justera ner topparna så du får 13-1 i komp förhållande... Jag sätter ner klämspalten tightaste som jag törs,, (inte alla som gör) Och ställer kompet på 13-1 på dom flesta makaperer,,Om squishastigtheten blir på tok för hög enligt ett program jag har så justeras enderasquishbandets bredd eller vinkel... Sakmma toppjiobb skan man förvänta sig av riktiga firmor ,,,,Inte bara en planing och sedan är det bra!! Planar dom bara ska man fråga hur gick det med squisfarten? Då hör man sbnabbt om dom vet vad dom talar om,,,I många fall duger planing,,,squishfarten org är offta på tok för låg....

Om dessa 2 åtgärder är bra utförda,, Typ Dynomite klass så kan det bli 12hk bara i cyllar portning,,,,,,,,,,,, och toppjobb ger flera kus till,,,, Svårarte att uppskatta,,men jag drar till med 5 kus någonstanns i regget.. Blir ju typ råstarkare av höjd komp-F,,Rappare bottendrag,,, En stor fördel med att öka squishfarten och ha ett så tight klämspalt man kan på en srx är att det lirar bättre med retardad tänging i slutet.. Tack vare ett tight snabb shuishfart/band så kan man normat backa tändläget och på så vis blir piporna hetare och motorn tror att dom blir kortare och det i sin tur ger bättre sluteffekt / högre slutvarv ,,skulle passa just rrx bras tack vare att den tredardar T läget mycket,,, Såå Man kan altså få en jäkligt bra kedjereaktion bara Rätt moddade toppar :thumb: Tikka och Bengan vet jag gör dess toppjobb finns några fler också,, Men jag har för mig att det kan vara dyrt.

Bigg bore i all ära,,Men org borret ger bästa livslängd tack vare rätt balace och lättare kolvar överlag....? en viktig sak,,Man kan åka Gjutena kolvar som håller betydligt mer mil än wiseco...

Kör man yamahas org kolvar på en max portad cylinder kan man åka minst 500mil innan byte.. folk kör ju 1000+ på helt stanard cyllar.. Wiseco byter jag på halva tiden mot gjutena, ca 500mil på en org skoter max med wiseco.
 

Dynomite

Välkänd medlem
29 sept 2007
300
0
16
Norge
Sv: skrämma upp en srx 700

OK nu börjar det likna bra saker igen,,,,
Ok den sänker drastiskt frågan är hur mycket drastist är? ..För så ska ju en cdi box bete sig.. Bara den inte sänker så mycket ,,,,,,Dynomite påstog ju varvstopp????????

Menar du att det finns mack z med trippla mikuni flätslide 38mm,,vilken årgång då.. går porta till 40mm förmodligen

Ja bra ide sätta viperbox, man skulle förmodligen bara behöva flytta pickpen typ 2grader retard.. så spikar inget.. Undra om passar bolt on eller hela tändsytem måste bytas?

Men org box kan fortfarade funka, låter det5 som,,,,(Hoppas) man vill ju ha retardad tänging på högvarv för att just få ut höga varv och få ut mycket hk.. Man vill ju ha så mycket förtänt det går på låga varv och mellanregg,,(nära spikning) för att sedan back av mot högvarv,,,annars blir det varvstopp pga för vass tändning,,Detta problem får man när man sätter i t5ändkil eller själv flyttar pickuppen......Bra mos i botten och värdelöst i toppen....pest eller kolera:heh:

Ja jag hoppas du hart rätt ang att det inte är RIKTIGT varvstopp,,Dynomite får komma med varvstoppsförklaring,,:)
Hei Boost:ciao: var i kontakt med Pat hos Hauck Powersports usa idag, spurte da om nøyaktig rpm for rev limiter,n på SRX....den er på 8500rpm...Viper har ingen rev limiter, derfor er det også 9-9200rpm piper å få til den.
Det er vel en grunn til att det ikke leveres ettermarkeds trippel piper til Srx,en.
Har tatt inn noen reprogramerte cdi bokser til Srx fra usa, de virker faktisk ganske bra men er for dyre!!
 
Last edited: