haha shit, d va ju det jag sa, detta forum har ju en del motor snillen!
fortsätt diskutera ni, så talar ni om när ni kommer fram till något bra (för jag har ingen aning) å ungefär vad det tar för tid, var ja ska vända mig å va d kommer kosta:bigsmile:
Jo det skenar fort iväg när man börjar fantisera ihop en motor
men om jag ger dig most bang 4 the money skulle jag....
1. Porta cylindrarna max för sin höjd.. Man säger helt enkelt åt portaren gör ditt bästa på dessa porthöjder,,, 5000kr är snorbilligt förutsatt att dom verkligen lägger ner ordentligt jobb,,,,finns hur mycket timmar som hells att lägga ner i dessa cylijndrar..Ps performance lär vara bra,,,har inte sett deras 5000kr portning,,,5000kr kan väl inte gälla trippel? (För billigt)
Dom jobb Dynomite här på forumet har visat ,, säger mig att han lägger ner rätt antal timmar på portnimngarna,,Så jag rek Dynomite,,vet inte vad han tar..?
Skulle jag haft firma skulle jag INTE gjort ett portjobb så billig som 5000kr .... Jag får hålla på 8-15 tim per cylinder,,,Men då är det mycket jobb nerlagt inget är lämmnat åt sluimpen... Jag har sett 6000kr jobb från firmor som får mig att gråta.... kan vara så lite som bara rensadee från gjutskägg och en annan slipyta ..Tikka/ps/dynomite /Mulle i dalarna är ju Erkända och bra vad jag kan se,,, Bara att ringa runt och fråga vad du får för 5000kr ,,,,
Till detta skulle man behöva,,elller rekomendera (inet måste) att justera ner topparna så du får 13-1 i komp förhållande... Jag sätter ner klämspalten tightaste som jag törs,, (inte alla som gör) Och ställer kompet på 13-1 på dom flesta makaperer,,Om squishastigtheten blir på tok för hög enligt ett program jag har så justeras enderasquishbandets bredd eller vinkel... Sakmma toppjiobb skan man förvänta sig av riktiga firmor ,,,,Inte bara en planing och sedan är det bra!! Planar dom bara ska man fråga hur gick det med squisfarten? Då hör man sbnabbt om dom vet vad dom talar om,,,I många fall duger planing,,,squishfarten org är offta på tok för låg....
Om dessa 2 åtgärder är bra utförda,, Typ Dynomite klass så kan det bli 12hk bara i cyllar portning,,,,,,,,,,,, och toppjobb ger flera kus till,,,, Svårarte att uppskatta,,men jag drar till med 5 kus någonstanns i regget.. Blir ju typ råstarkare av höjd komp-F,,Rappare bottendrag,,, En stor fördel med att öka squishfarten och ha ett så tight klämspalt man kan på en srx är att det lirar bättre med retardad tänging i slutet.. Tack vare ett tight snabb shuishfart/band så kan man normat backa tändläget och på så vis blir piporna hetare och motorn tror att dom blir kortare och det i sin tur ger bättre sluteffekt / högre slutvarv ,,skulle passa just rrx bras tack vare att den tredardar T läget mycket,,, Såå Man kan altså få en jäkligt bra kedjereaktion bara Rätt moddade toppar :thumb: Tikka och Bengan vet jag gör dess toppjobb finns några fler också,, Men jag har för mig att det kan vara dyrt.
Bigg bore i all ära,,Men org borret ger bästa livslängd tack vare rätt balace och lättare kolvar överlag....? en viktig sak,,Man kan åka Gjutena kolvar som håller betydligt mer mil än wiseco...
Kör man yamahas org kolvar på en max portad cylinder kan man åka minst 500mil innan byte.. folk kör ju 1000+ på helt stanard cyllar.. Wiseco byter jag på halva tiden mot gjutena, ca 500mil på en org skoter max med wiseco.