Konkurrens är bra för konsumenten, gäller även då ledskötsel.
Men i detta fall, så kanske det är så att det kommit in för lite kapital.
slanten räcker kanske inte riktigt fram till den ambinationsnivå man har ?
Eller är det så att man bara håvar in pengar och delar dessa mellan markägare och ledskötare ?
Detta är ju självfallet min personliga åsikt utan att basera den på några speciella fakta men VÄSEK för mig är enbart negativt. Som tidigare nämnt så finns det 2st leder som trafikeras i huvudsak. Sedan finns det en herrans massa "Privata leder" åt olika håll som man mer eller mindre blir iväg jagade ifrån med ledruskor om man råkat komma in på dem. Lite överdrivet men är man ute och åker med någon kompis så kan man få höra kommentarer i stil med. "Det är lugnt, jag känner XX och han säger att jag får åka där"
Åter till de två leder som VÄSEK har hand om, de 6 - 7 gånger jag var några mil väster ut och åkte på dessa leder så var de under all kritik, och jag är inte den som klagar egentligen eftersom jag inte själv gör någon ansträngning till att förbätta dessa utan håller mig bara till den fakta som är. Utöver detta så flyttade jag till Åre för 2,5 år sedan så detta blir min tredje vinter, tydligen så skall led underhåller inte ha förbättrats nämnvärt under de 3 åren och rykten säger att det har varit så länge.
Som läget är idag så tar VÄSEK ut 750:- per ledbevis innan 31/12 för komunbor och därefter 1000:-/säsong för samtliga.
Tidigare när jag läste på en av de skoteruthyrare som annonserade så nämndes också att x kronor tillkommer för ledavgift utöver normal standard taxa. Med sådanna priser så har jag väldigt svårt att tro att det kan vara ekonomin som gör att lederna ser ut som de gör.
Sen att klubbordföraren hellre åker runt och jagar och försöker bötfälla folk som åker utan ledbevis 5 dagar/vecka istället för att dra en sladd efter sig är en annan femma.
Edit: Ett av problemen är dock att det är flera skoterklubbar som gått ihop till en förening vilket gör att föreningen har ett väldigt stort område att sköta därav så blir resultatet att man oftast inte åker på en bråkdel av de leder som föreningen har hand om. De två leder som är nämna i detta inlägg samt tidigare är endast i Åre och till viss del Duved. Därtill kommer 3 eller 4:a områden till om jag inte missminner mig helt.
Jag hoppas inte att jag sladdrat alldeles förlångt från ämnet.