Hur mycket skulle ni vara beredda att betala i medlemsavgift.

Hur mycket är du berädd o betala i medlemsavgift till skoterklubben.

• Totalt antal som röstat
    116

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo
Hur mycket skulle ni vara berädda att betala i medlemsavgift till eran snöskoterklubb.
Har läst i en del trådar att många tycker det är billigt idag.

Mikael_N

Välkänd medlem
12 aug 2004
4.403
4
38
55
Kalix, Sweden
www.kartman.se
Sv: Hur mycket skulle ni vara berädda att betala i medlemsavgift.

350-500:-
Då jag är medlem i flera klubbar så skulle totala summan annars skena iväg lite väl mycket.

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå

200-350 kr är lagomt. Vitsen med klubbarna är att det ska vara billigt. Blir det allt förhögt så kommer man att tappa medlemmar.

Problemet är bara att få snåldjävlarna som inte betalar alls med i klubben. Ett par hundringar för att köra skoter på fina leder är ju inget jämfört med reten av kostnaderna.

Det som jag tycker saknas är insamlingsbössor på mackarna så man kan kasta i lite pengar där när man är och kör i andra områden. Är man då nöjd med lederna skulle det ju lätt kunna slinka ner en 100:- i en sådan burk.

Silly Bear

Moderator
27 maj 2005
3.465
23
38
44
Umeå/Boden

Håller med beerob 200-350 är lagom

Det gäller att få dom som inte betalar att bidra lite

Läste nånstans att assf placerade ut lådor med gratis skoterkartor och frivilligt inbetalningskort runt påsk och fyllde på dessa lådor regelbundet

Har för mig att det inte resulterade i en enda ny medlem

Sånt skulle iaf få mig att tänka om innan jag satte mig och sladdade leder igen

Lynxfun

Välkänd medlem
2 feb 2009
2.926
2
36
Norrbotten

Runt 200 är vettigt, viktigare att hitta sätt att öka medlemsantalet i de allra flesta klubbar än den exakta kostnaden.

Lite OT men hörande till det större sammanhanget
I ett så småningom samordnat sammanhang bör medlemskap i lokala skoterklubbar ge rabatt på ledavgifter så att totalkostnaden för en regional ledavgift/ledpass inte läggs ovanpå att vara med i 1, 2 eller flera skoterklubbar.

T ex
  • Medlem i 1 skoterklubb ger 25% rabatt på regionala ledavgifter
  • Medlem i 2 skoterklubbar ger 50% osv......
Ovanpå detta skall det vara betydligt dyrare att lösa ledavgift/ledpass för dem som inte är medlem i någon skoterklubb alls.

Tänker jag fel när jag är övertygad om att nyrekrytering av medlemmar till skoterklubbarna skulle underlättas av ett dylikt upplägg?, (visst, man behöver putsa på siffrorna lite grand och tänka igenom den administrativa biten också)

Glömmer man bort någon form av rabattsystem så är tankarna på ledavgifter/ledpass förlorade redan från början

k-len

Välkänd medlem
12 jul 2005
8.891
38
48
36
mellansel
www.skoterlon.nu

Kan inte påstå att de handlar om vadfan som är "lämpligt".

Får jag lederna pistade efter priset jag betalade, skyltar uppsatta och en klubb som kämpar för ändamålet. Då äre värt 1000kr/år. DÅ skulle dom ju ha pengarna att verkligen göra något åt de...

Beasten

Välkänd medlem
26 feb 2007
1.012
0
16
NJURUNDA

det är viktigt för en klubb att ha många medlemmar, kan nog vara viktigare än bra ekonomi. Därför så är det ingen bra ide med för höga medlemsavgifter, då blir det bara dom som brinner för klubbarna som kommer va medlem...och det är inte så många.

Mr Sm-X FR

Välkänd medlem
17 mar 2007
538
0
16
Lauker

Jag anv då som inte lederna nå men nog skulle jag kunna betala en liten slant så dom är någorlunda bra då man ska anv dom, är puder åkare och bor på ett sånt ställe där leden bara passerar byn

jammen600

Välkänd medlem
14 dec 2004
1.395
0
36
Timrå

5hundring lr mer kan jag tänka mej för dom gör ett våldsamt bra jobb dom få som
håller på med lederna men är man medlem i flera klubbar som MN så blir det ett glapp
i lädret men vem vet inte kanske man skulle kunna dela upp betalningen till klubbarna
om man tycker det blir för mycket på en gång men det kan ju ställa till det den gången
klubbarna behöver en fet slant direkt typ inköp av en ny maskin lr liknande.

rogereriksson

Välkänd medlem
1 jan 2000
527
0
16

Om alla var medlem i den klubb där man kör mest så skulle nog det mesta lösa sig, i dagsläget är det bedrövligt dålig uppslutning i största allmänhet - kan inte annat än hoppas att alla tar sitt ansvar innan alla de som ideellt sköter lederna tröttnar.

200-400:- vore väl lämpligt.

Kring Skellefteå tätort är ca: 5% av skoterägarna medlemar i klubben så det finns potential för framtiden:welcome:

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48

I vår klubb i Sävast (Boden) har vi 150:-.

Än så länge tror jag det är en vettig nivå, folk måste få vänja sig vid att betala till sin lokala klubb.

SnowDevil

Välkänd medlem
26 feb 2008
352
0
16
Luleå/Överkalix

Om man hade tillgång till ordentligt pistade, breda å fina leder å att underhåll m.m. sköttes perfekt så skulle man lätt betala 1000-1500 per år i medlemsavgift.. tyvärr är ju dock alla leder urusla å då är det svårt att motivera folk att bli medlemmar. Sen är det ju alldeles för få som ids hålla på med ledunderhållet..

berrob

Välkänd medlem
25 jul 2007
3.324
1
36
Luleå

Om man hade tillgång till ordentligt pistade, breda å fina leder å att underhåll m.m. sköttes perfekt så skulle man lätt betala 1000-1500 per år i medlemsavgift.. tyvärr är ju dock alla leder urusla å då är det svårt att motivera folk att bli medlemmar. Sen är det ju alldeles för få som ids hålla på med ledunderhållet..
Finns ju ingen anledning till sådana avgifter. Det skulle räcka med att 50% av skoterägarna var med i klubben.

skoterhasse

Välkänd medlem
26 okt 2006
776
1
16
järbo

Jo men problemet är ju att det inte ser så ut man kan ju inte tvinga någon att gå medi en idiell förening.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48

Ja men HALLÅÅÅÅ!!!!

Om klubben får in pengar så finns ju chansen till bättre leder.

Inte är det kommunen som fixar lederna där du bor, det är din lokala fattiga skoterklubb..

Med helt vanliga människor som jobbar HELT ideellt med att sladda/röja/bygga broar/tankar klubbskotern/målar klubb stugan/hugger ved/bygger dass/fixar grillstad/skyltar upp leder för att Du och andra ska få en roligare fritid.

Dessa människor har helt vanliga jobb, så de offrar dessutom sin fritid på att göra det..

Gå med i din lokala klubb, angagera dig i frågor som du brinner för.

Prova låna Ledskotern med tillhörande sladd EN gång i vinter, jag LOVAR att du får en helt annan bild av skoterleder och får en helt annan respect då du möter en person som är ute och sladdar en led..

Antonol

Välkänd medlem
1 mar 2007
2.881
2
36
Strömsund

Betalade 150:- och då deltar jag i ett lotteri med bland annat en 2010 Ski-doo Touring i potten. Inte direkt så tokigt.

Stig Larsson

Välkänd medlem
27 okt 2006
2.886
2
36
Arvidsjaur
www.assf.se

Storleken på medlemsavgiften som man kan tänkas lägga, beror nog till stor del på hur omfattande verksamhet som klubben har.

En klubb som t.ex.
  • Regelbundet underhåller ett stort lednät.
  • Jobbar aktivt mot kommunen, för att t.ex. förhindra nya skoterförbudsområden, kort sagt förenkla "Skotervardagen" för sina medlemar.
  • Är med i en riksorganisation som driver medlemmarnas synpunkter vidare till myndigheter och rikspolitiker.
  • mm. mm.
Skulle jag som skoteråkare stödja med minst 300:-, sannolikt mer.
Men en klubb som kanske bara har spikat upp några kryss i skogen men aldrig underhåller lederna, aldrig hörs eller syns, men ändå har någon slags verksamhet, är väl max 150:- som jag kunde tänkas lägga, men i konkurrens med andra avgifter och medlemskap, så är det sannolikt en mindre peng.

Men sedan så har ju många klubbar hård konkurrens av andra intresseföreningar, som t.ex. idrottsklubbar, jaktklubbar mm. och medlemskap i dessa är ju också några hundralappar var, så det blir snabbt en stor summa pengar, som dessutom är helt frivillg, till skillnad från andra t.ex. bil- och hushållsavgifter.

Beretta

Välkänd medlem
11 okt 2006
5.519
33
48

Om man tänker på att ett vanligt fiskekort för EN dag kostar typ 100:- så är ju inte 200-400:- så mycket för en hel säsong..

Hur kul har man på en fiskedag för 100:-... (ska du fiska lax en dag så kostar det nog det dubbla..)

Hur kul har man på en hel säsongs skoterkörning..vad är det värt.

Vad kostar en biljett till en hockeymatch..

Man lägga 700:- på handtagsskydd, 3000:- på en ny dyna, 1900:- för en lägre ruta, 1100:- lite Mesh..

Men 200 fjuttiga kronor till det kanske viktigaste..ledunderhåll...då blir folk snåla..

Hmm...

Kanske är så att folk inte kan se var just deras pengar gått.

Skulle kanske sätta upp skyltar längs leden.."Underhållet av kommande 2 km av denna led har Lars Karlsson i Boden betalat" ;)

Vore en idé att häfta upp en medlemslista här och där längs lederna så folk kan läsa vilka som hjälpt till att faktiskt göra denna led så fin, bara genom att vara medlem.

Last edited:

groban

Välkänd medlem
10 jan 2007
3.251
4
38
Skellefteå

Om man tänker på att ett vanligt fiskekort för EN dag kostar typ 100:- så är ju inte 200-400:- så mycket för en hel säsong..

Hur kul har man på en fiskedag för 100:-... (ska du fiska lax en dag så kostar det nog det dubbla..)

Hur kul har man på en hel säsongs skoterkörning..vad är det värt.

Vad kostar en biljett till en hockeymatch..

Man lägga 700:- på handtagsskydd, 3000:- på en ny dyna, 1900:- för en lägre ruta, 1100:- lite Mesh..

Men 200 fjuttiga kronor till det kanske viktigaste..ledunderhåll...då blir folk snåla..

Hmm...

Kanske är så att folk inte kan se var just deras pengar gått.

Skulle kanske sätta upp skyltar längs leden.."Underhållet av kommande 2 km av denna led har Lars Karlsson i Boden betalat" ;)

Vore en idé att häfta upp en medlemslista här och där längs lederna så folk kan läsa vilka som hjälpt till att faktiskt göra denna led så fin, bara genom att vara medlem.
Tror inte problemet ligger i att folk är snåla.. Utan dem vet att lederna blir sladdade ändå..Vare sej dem betalar eller inte!

Tycker att detta borde fan staten stå för med tanke på alla pengar skoteråkarna drar in till statskassan!

oliverandersson

Välkänd medlem
14 jun 2009
2.100
1
36
örnsköldsvik

Tror inte problemet ligger i att folk är snåla.. Utan dem vet att lederna blir sladdade ändå..Vare sej dem betalar eller inte!

Tycker att detta borde fan staten stå för med tanke på alla pengar skoteråkarna drar in till statskassan!
men då är man väll ändå snål? om man inte betalar för att man vet att det görs ändå