Renovering och mod av zl 500

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Ikväll så kom man hem tiill gården igen och jag tog lös boggien. Gick relativt smidigt, gruvar mig för att sätta tillbaka den..:eviltongue: Det mesta är lätt att plocka isär men mycket svårare att få ihop!

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Nu har man handlat dämpare, eller en komplett zr boggie där skenorna var knäckta och dämparna ingick :D Ägaren skrev att bakre var nyrenoverad, det får vi se :hmmmm2: Jag hoppas iallafall att dom inte är helt j*vla slut..

Boggien skulle skickas med bussgods på tisdag så snart blir det skruva!

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Japp! Det är "Polaris mannen" här på forumet som säljer:) Har bett honom att skicka med grepplisterna också, skulle skicka allt imorrn! :D:D

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Sådär, nu har man fått hem delar och börjat skruva lite.:) Jag (och två medhjälpare) tog i princip och demonterade både zl och zr boggien, och monterade allt från zr:en till zl-skenorna. Grepplisterna stoppades på men nu när man ska stoppa tillbaks boggien så vill det till att jävlas..

Kom på det lite sent men går det att sätta på en zr-boggie på en zl (zr-boggien är från 98)?

Kan nämna att som jag tidigare skrev så har jag sänkt den också. Men nu när jag försöker montera så blir mattan sjukt spänd och jag har ändå bara fäst i främre fästet. när man försöker få fast de bakre fästena så är det stopp. Framdämparen har jag släppt fjädern allt som går och de vanliga fjädrarna är ej spända.

Ja, mattspännarna är släppta så mycket det bara går. Men jag är lite osäker på om boggien är ihopsatt rätt, har försökt kolla av med bilder och sprängskisser och det verkar bra men nu så vet jag inte vad problemet är. Är dom nya hålen jag borrade felplacerade?

Vet någon vad felet kan vara, tips?

Lägger in lite bilder:

Kan någon som vet hur det ska se ut kommentera och säga om det är ihopmonterat rätt.

Skulle det nya fästet vara typ vid den röda ringen eller spelar det någon roll?

Grön pil= gamla fästet Röd= Nya

Vh Eric

AD_

Välkänd medlem
10 mar 2009
1.080
0
16
Arjeplog/Värmland...
Skulle gissa på att du behöver trycka ihop bakre dämparen med spännband eller dylikt, så att den hamnar rätt i monteringshålen.

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Jag tror att jag har kommit på problemet. Zr:ens "hål" för att fästa boggien är placerade längre fram än vad hålen på zl:en är. Jag såg det nyss på en film. Då har jag alltså 2 alternativ:

1 Borra nya hål.

2 Byta tillbaka främre och bakre svingen till zl igen

Det lutar åt alternativ nr 2, synd bara att man ska bort imorrn så man inte hinner skruva. Men däremot så hinner jag skicka iväg lite delar och hämta min nya 4" höjare på bussgods.

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Okej. Jag läste någonstans att man skulle sänka 50-75% fram av vad man sänkte bak, därav de extra hålen. Jo, zr sakerna kändes som rejälare..

Polaris mannen

Välkänd medlem
5 jun 2006
980
1
16
skogskoja
Skulle kunna mäta hur långt det är mellan hålen på zr:en..Har fortfarande chassit liggandes. Ska jag göra det?
Flyttade du inte över skenförstärkarna också när du ändå började skruva? :)

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Skulle kunna mäta hur långt det är mellan hålen på zr:en..Har fortfarande chassit liggandes. Ska jag göra det?
Flyttade du inte över skenförstärkarna också när du ändå började skruva? :)
Det är lugnt. Jag ska byta tillbaks till zl-sakerna men ha fjädrar och dämparna från zr:en. Angående skenförstärkarna så slog det mig aldrig att man kunde göra det.. Tack för tipset! :D

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Nu har jag fått till det! Monterade boggien idag och 4" Höjaren. Det blev alltså zr fjädrar och dämpare, grepplister, nya slides, skenförstärkare samt nedflytt av boggien. :)

Här kommer lite bilder på resultatet:

Det får bli allt för i sommar på zl:en, eftersom jag ska sälja den till vintern.

//Eric

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Tack! Japp, jag är j*vligt nöjd över det! Yes, nu är det bara att vänta på snön :D

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Bytte du framswingen från ZL ? Ser att du inte borrat nya hål.
Det är nämligen så att ZL boggien har längre framswing än ZR. Detta för att ZR ska ta smällar bättre och ZL som är en trail boggie ska vara komfortabel.

Hade samma problem på min thundercat 97 som hade ZL när jag bytte till ZR.
Du ska borra några cm framåt. Det står att läsa nånstans i http://www.arcticchat.com/forums/index.php?showtopic=32042

zleric

Välkänd medlem
30 maj 2008
1.856
1
38
Luleå
Bytte du framswingen från ZL ? Ser att du inte borrat nya hål.
Det är nämligen så att ZL boggien har längre framswing än ZR. Detta för att ZR ska ta smällar bättre och ZL som är en trail boggie ska vara komfortabel.

Hade samma problem på min thundercat 97 som hade ZL när jag bytte till ZR.
Du ska borra några cm framåt. Det står att läsa nånstans i http://www.arcticchat.com/forums/index.php?showtopic=32042
Okej:) Nej, jag hade kvar fram och baksving från zl:en. Nu tror jag att du skrev tvärtom, som jag såg det så var zr boggiens framsving längre än zl:ens. Jo jag har borrat nya hål, men de ligger varken längre fram eller bak, bara en tum ner.