Vart sitter fettniplarna på Thundercat 1996?

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Jaha, då är det återigen dags för lite "inkompetensfrågor" från lilla jag :hmmmm2:

Vart sitter och hur många fettnipplar finns det på en Thundercat MC årsmodell 1996? Funderar på både i bandtunneln samt under huven/ i framvagnen.

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
En nippel på var spindel. En under huven bakom sekundärvariatorn (hastighetsmätarväxeln, följ wiren).

I Boggie finns flera nipplar kolla..

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
En nippel på var spindel. En under huven bakom sekundärvariatorn (hastighetsmätarväxeln, följ wiren).

Ok, tack!

Funderar på att byta oljan i kedjehuset, stämmer det att de finns en oljesticka för oljan i kedjehuset? Har kollat men ser ingen sticka.... f-n tror jag både är dum, blind och trög. Det kan väl inte vara så svårt att hitta en oljesticka...
Finns möjligen inte någon som lagt ut en bild på motorrummet där det framgår vart?

Hur är tillvägagångssättet vid byte av oljan? Stämmer det att bottenplugg sitter i bandtunneln? Om ja, vart mer precist?

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Ok, tack!

Funderar på att byta oljan i kedjehuset, stämmer det att de finns en oljesticka för oljan i kedjehuset? Har kollat men ser ingen sticka.... f-n tror jag både är dum, blind och trög. Det kan väl inte vara så svårt att hitta en oljesticka...
Finns möjligen inte någon som lagt ut en bild på motorrummet där det framgår vart?

Hur är tillvägagångssättet vid byte av oljan? Stämmer det att bottenplugg sitter i bandtunneln? Om ja, vart mer precist?

Nu utgår jag bara ifrån hur det är på min, men det törde vara ungefär likadant..

För att trömma kedjehusoljan så ställer du dig på högersida utav skotern, sen kollar du var du har kedjehuse, då känner du bara under skotern typ vid buken underifrån vart du har någon skruv eller något..
Den öppnar du för att tömma oljan..

Sen vet jag inte hur mycke olja du ska ha i din maskin så det du kan göra är att fylla på lite åt gången tills du får rätt mätt, står antagligen min / max på stickan.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Vissa kedjehus har ingen sticka utan bara en plugg. En halvdålig bild, enda jag hittade på datorn, du ser hur det ser ut längst ner, en plastplugg med två pluppar på. (Även den här är en mätsticka men jag har även sett de som bara satt en plugg).

Har du nån bra tratt eller liknande så kan du lika väl fylla i nedre hålet när du tömt kedjehuset, då ser du när du når rätt nivå även om du inte har någon sticka.

Avtappningspluggen är nr 33 på den här bilden:

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Vissa kedjehus har ingen sticka utan bara en plugg. En halvdålig bild, enda jag hittade på datorn, du ser hur det ser ut längst ner, en plastplugg med två pluppar på. (Även den här är en mätsticka men jag har även sett de som bara satt en plugg).

Har du nån bra tratt eller liknande så kan du lika väl fylla i nedre hålet när du tömt kedjehuset, då ser du när du når rätt nivå även om du inte har någon sticka.

Avtappningspluggen är nr 33 på den här bilden:

Verkligen Stort tack!
Talessättet "en bild säger mer än tusen ord" är ju inte helt taget ur luften, det förenklar verkligen att se en bild på det som ni försöker förklara! Tack!!!

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Man kan även köpa en oljesug. Jag har en elektrisk 12v. Kostade 3-400. Då slipper man oljespill och suger istället upp oljan ut påfyllningspluggen. Gamla oljan rinner ur en slag i en gammal dunk. Miljövänligt och bra. Gå ihop med polarna.

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Man kan även köpa en oljesug. Jag har en elektrisk 12v. Kostade 3-400. Då slipper man oljespill och suger istället upp oljan ut påfyllningspluggen. Gamla oljan rinner ur en slag i en gammal dunk. Miljövänligt och bra. Gå ihop med polarna.
Var köper man en sån?

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Låter smidigt!
Fungerar sådan även för bränsle (tömma besintanken)?
Tips på vars man kan köpa oljesug mottas tacksamt :hello:

villkatta

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.224
6
38
58
Täfteå, Umeå
Jag köpte min på autoparts i umeå. Finns säkert på laitis också.
För att tömma tanken skulle jag ha slangat. Oljesugen är inte så snabb. Det som finns i växellådan ca 2-3 dl suger den upp på 5 min.

Man använder den oftast för att tömma växellådor på bilar på oljan.

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Jag köpte min på autoparts i umeå. Finns säkert på laitis också.
För att tömma tanken skulle jag ha slangat. Oljesugen är inte så snabb. Det som finns i växellådan ca 2-3 dl suger den upp på 5 min.

Man använder den oftast för att tömma växellådor på bilar på oljan.

Aha, tack då vet jag läget!

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå

Endra är jag blind (och förmodligen även dum..) eller så har föregående ägare byggt om skotern mer än vad jag trodde, hittar inte nipplarna. Möjligen ingen som har en bild som visar nipplarna på vardera spindel?

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
Lite boggiebilder:

Nr 6

Nr 21

Ja men, det är väl ändå åt h-vete, stressad som man är när man ska göra något så har jag ju givetvis lyckats bryta av ett fettnippelhuvud (nr 21).

Vad måste då göras?
Svetsar man dit en ny nippel, eller vad?
Nu är "goda råd dyra" !

Trollet23

Välkänd medlem
1 mar 2009
1.816
1
16
Skellefteå
Ja men, det är väl ändå åt h-vete, stressad som man är när man ska göra något så har jag ju givetvis lyckats bryta av ett fettnippelhuvud (nr 21).

Vad måste då göras?
Svetsar man dit en ny nippel, eller vad?
Nu är "goda råd dyra" !
De är väl skruvade om jag minns rätt, försök dra ur den (ev med hjälp av en grispitt) och sätt dit en ny bara.

Dyngral

Välkänd medlem
17 sept 2009
570
2
18
Luleå
De är väl skruvade om jag minns rätt, försök dra ur den (ev med hjälp av en grispitt) och sätt dit en ny bara.

Yes, Tack Trollet23!!!
Återigen har du räddat mig :hello:

Visst var nippeln skruvad. Fick bort den, nu ska det bara filas lite så att den nya nippeln passar. Gamla nippeln var fastsvetsad i kanten. Det är kanske en bra idé att sätta en punkt med svetsen på den nya nippeln också, eller?