IQ 600 rr/r

lynx rr

Medlem
11 apr 2008
48
0
1
Hej
Tänkte byta märke men har lite funderingar.:hmmmm:Är sugen på en IQ 600rr/r
Vad är det för skillnad på IQ 600rr 2008 och 2009?
Vad skiljer en RR mot en R?
Är dom dyra i försäkring?
Är tacksam för svar:)

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Vi andra vore tacksamma om du sökte i alla dom andra trådarna med exakt eller snarlik rubrik så att andra som undrar samma sak som du inte behöver plöja igenom 20 trådar

Andreas_H

Välkänd medlem
11 nov 2006
258
0
16
Horrsjön
tjaa. ja iq:r är ju en ren räcer den de tävlar med på banorna så det finns ingen anledning att köra den utanför bana heller då den är helt och hållet gjord för det. iq:rr är alltså en race replika å den är mer gjord för vanligt folk. men det är absolut ingen skoter man söndags kör med vilket känns direkt man sätter sig på den hård dyna hårda dämpare. så ska man åka långt glöm rr:en ska man leka å busa köp rr:en. men jag blev helt såld när jag fick prov sitta å känna lite på den så nu står det en iq600rr se i garaget
lycka till med skoterköpet.

Aviator

Välkänd medlem
1 jan 2000
176
0
6
Dom är dyra i försäkring iallafall, kan nån tipsa vilket bolag som är billigast ?
Här är ca pris på :
IF 6000 :- / år
Salus 14700:- / år

Mortz

Aktiv medlem
5 jan 2009
50
1
1
Mörsil
Jag kan nästan satsa min högra tummer på att "Dina Försäkringar" är billigast. Det är gamla "Sockenbolagen". Och min Sno-Pro 440 -03 kostade 1800:- Helförsäkring/Helår -06. Trygg hansa skulle samma år samma skoter ha 6300:-Annars brukar ju "Länets" Vara helt okay. Ett tips bara, kolla med "Dina Försäkringar" närmast där du åker skoter, det kan ju vara så att de har olika prislistor.

Indy500power

Välkänd medlem
25 okt 2005
560
0
16
Alfta
Min IQ R kostar 4600Kr / Helår med helförsäkring. Har Dina försäkringar.

Några saker som skiljer en R från RR:
R är race, RR race replica
R har hårdare dämpare,slirdrev/sliraxel med nonslip orginal,Lilla tanken orginal,Lite andra förstärkningar,har bara 6st hjul i boggien, 44mm matta ist för 32 på RR, annan motor med annat slag osv. inga onödiga grejer i motorn/till motorn ex: Fettnippel bakom primären för lager smörjning, samt 3 mindre slangnipplar som man fyller med olja för smörjning av vevlagrerna, allmänt är allt gjort för bara race å inget annat. Ungefär nåt sånt är givetvis mer som skiljer! Är ungefär som att jämnföra en Audi A4 med en S4 el som jag mer tkr stämmer bättre en RS4 och S4. Ser snarlik ut på utsidan förutom att Rs4 är tokfet å heeelt annorlunda med allt:p

Last edited:

xLas

Välkänd medlem
10 feb 2008
1.565
2
38
Kalix
Jag kan nästan satsa min högra tummer på att "Dina Försäkringar" är billigast. Det är gamla "Sockenbolagen". Och min Sno-Pro 440 -03 kostade 1800:- Helförsäkring/Helår -06. Trygg hansa skulle samma år samma skoter ha 6300:-Annars brukar ju "Länets" Vara helt okay. Ett tips bara, kolla med "Dina Försäkringar" närmast där du åker skoter, det kan ju vara så att de har olika prislistor.
Jäklar, det var ju väldigt billigt!
Tror brorsans Rave 800 -04 går på ca 2000kr HALVförsäkring!

Sneable

Välkänd medlem
26 mar 2009
280
0
16
Malå
Min IQ R kostar 4600Kr / Helår med helförsäkring. Har Dina försäkringar.

Några saker som skiljer en R från RR:
R är race, RR race replica
R har hårdare dämpare,slirdrev/sliraxel med nonslip orginal,Lilla tanken orginal,Lite andra förstärkningar,har bara 6st hjul i boggien, 44mm matta ist för 32 på RR, annan motor med annat slag osv. inga onödiga grejer i motorn/till motorn ex: Fettnippel bakom primären för lager smörjning, samt 3 mindre slangnipplar som man fyller med olja för smörjning av vevlagrerna, allmänt är allt gjort för bara race å inget annat. Ungefär nåt sånt är givetvis mer som skiljer! Är ungefär som att jämnföra en Audi A4 med en S4 el som jag mer tkr stämmer bättre en RS4 och S4. Ser snarlik ut på utsidan förutom att Rs4 är tokfet å heeelt annorlunda med allt:p
Är 38 mm matta på rr

Bola

Välkänd medlem
1 jan 2000
1.117
25
48
Dom är bara billiga om man inte har för mycket hp eller inte vill ha 10 papp i självrisk. Har själv 3150:- helförsäkring: pro x2 600 i annat bolag.........
/
Bola..........