Förlänga IQ 440 -06

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Tja, jag funderar på att förlänga min IQ 440 2006 från 307 till 345 eller kanske 365, är det värt att lägga ut pengar på det? Ska ändå köpa en ny matta så det måste jag lägga pengar på iallafall.

roBain

Välkänd medlem
18 nov 2009
444
1
16
Örnsköldsvik
Jag skulle personligen tycka att det vore värt det.. har kört polarnas maskiner som är 345 och uppåt och jag tycker det är härligt som fan med längre maskiner..

Men jag klagar inte heller på min 307a så det är väl lite vad man själv tycker om.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Jag tycker inte det är värt de om du har en 440. För jag tycker personligen att det är för lite krut i de motorerna för köra puder.
För jag antar du kör mkt de om du funderar på förlänga den?
Hade en iq 440 förut och den orka nästan inget när det blev mkt puder, därför tror jag du kommer slänga pengarna i sjön om du skall förlänga din.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Jag tycker inte det är värt de om du har en 440. För jag tycker personligen att det är för lite krut i de motorerna för köra puder.
För jag antar du kör mkt de om du funderar på förlänga den?
Hade en iq 440 förut och den orka nästan inget när det blev mkt puder, därför tror jag du kommer slänga pengarna i sjön om du skall förlänga din.

måste ha varit något stort fel på den motorn isf,felbestyckad nå djävulskt eller något....min 440 gick som satan i snö..stod rakt upp...matade på och man kunde lätta snurra runt i 1m puder..
och då var min även uppdrevad 2kugg..
enda som är lite kasst med 440in är att den inte är så pålitlig att köra längre sträckor med..

om du verkligen vill ha en lång maskin så tkr jag att du ska göra de helt klart..finns i princip inge skönare chassi å köra..och ett sånt chassi i backen borde ju vara ganska fint skulle ja tro:)

sen sparar du ihop lite småslantar och köper ett par 600cylindrar och kolvar. förgasare mm..så gör du om motorn till 600spis så whipps så har du en i princip IQ RR SE..

är inte så dyrt att bygga om heller.. visst de kostar en slant att köpa 600grejerna men du får tebax iaf 70% av pengarna när du säljer 440delarna.

jag gick nästan +-0 ¨på mitt bygge..
..

men som sagt..vill du verkligen ha en lång maskin.go for it..har du en rätt inställd motor och den är fräsch så nog kommer den orka dra runt mattan.. kan hända att du måste kitta om variatorn så den blir lite snällare..annars blir de nog mkt remåtgång kanske...

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Nej det var inget fel på den! Men är det 1 m puder och är en liten lutning så kan du ju inte mena på fullaste allvar att den går som en 600-800cc?

Känns ju att motorn får jobba något fruktansvärt när den blir mkt snö, så att sätta dit en 345 eller 365 matta kommer göra att den går tyngre och motorn får jobba ÄNNU mer!

Så jag skulle inte rekommendera att förlänga en iq 440. Då dessa maskiner enligt mig gör sig bäst efter led och ramp, crosskörning!

Men du gör som du vill, har du däremot planer på att uppgradera skotern till en 600cc då är det ingen dum idé!

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
Nej det var inget fel på den! Men är det 1 m puder och är en liten lutning så kan du ju inte mena på fullaste allvar att den går som en 600-800cc?

Känns ju att motorn får jobba något fruktansvärt när den blir mkt snö, så att sätta dit en 345 eller 365 matta kommer göra att den går tyngre och motorn får jobba ÄNNU mer!

Så jag skulle inte rekommendera att förlänga en iq 440. Då dessa maskiner enligt mig gör sig bäst efter led och ramp, crosskörning!

Men du gör som du vill, har du däremot planer på att uppgradera skotern till en 600cc då är det ingen dum idé!

klart inte man kan jämföra 440 med en 6-800 då de skiljer 20 hk på en 440 och en 600.. (10hk med 110oktan soppa i 440in)
det är ju som att jämföra en 380 med en 550..
men som sagt..tror inte de kan vara en dum idé..självklart kommer den ju inte ställa sig rakt upp med den mattan..
men nog kommer den orka driva runt..min 440motor tvekade inte nånting i puder..sen att den inte höll upp skidorna i luften sålänge man höll stumt utan den varvade ur ganska snabbt och sen var de inge mer..men den orkade helt klart.och enligt mig kommer den orka en 345 matta..bara kolla summit 550-X-trim 550-phazer mountain ingen av dom skotrarna överstiger 90hk och 440motorn ger kring 100-105 med 98oktan soppa..

Kryckan

Välkänd medlem
14 mar 2006
2.320
3
38
Hälsingland
Även jag tror att din motor utan problem kommer skicka runt en längre matta utan några som helst problem.
440-maskinerna är vass, och har bra ork när dom når sina rätta varv.

ronyaldo

Välkänd medlem
20 nov 2007
788
0
16
Sverige
Ja han får göra som han vill! Men jag skulle inte rekommendera det! För jag tror inte 440 + lång matta blir en rolig kombination! Tror den skotern är roligare som den är!

Robbbo

Välkänd medlem
22 jan 2006
1.578
0
16
Luleå
Det mästa handlar ju om variatorkallibrering och drevning om inte skotern ligger på det varv den ska ligga på när man håller fullt!
Sen så är det ju självklart mer snurr på mattan i en 800 tex....
Men inte kommer det vara nå problem att driva runt detta för dig!

Tullus

Välkänd medlem
13 jan 2009
2.042
3
36
Tullus/Östersund/Åkersjön
Det mästa handlar ju om variatorkallibrering och drevning om inte skotern ligger på det varv den ska ligga på när man håller fullt!
Sen så är det ju självklart mer snurr på mattan i en 800 tex....
Men inte kommer det vara nå problem att driva runt detta för dig!
Så du menar att det är mycket jobb om man ska förlänga, jag trodde att det mest var att byta ut slidsen sätta din förlängningarna och he på mattan?

NicklasHaarahiltunen

Välkänd medlem
2 okt 2009
180
0
6
Örnsköldsvik
Så du menar att det är mycket jobb om man ska förlänga, jag trodde att det mest var att byta ut slidsen sätta din förlängningarna och he på mattan?
det är inte så mycket mer jobb än vad du tror

byta slides
byta matta
eventuellt byta vikter och dreva, men de beror ju helt på föraren hur han vill att skotern ska ha för egenskaper och bete sig.

pro_fxr

Välkänd medlem
26 jan 2008
3.192
2
36
kiruna
det är inte så mycket mer jobb än vad du tror

byta slides
byta matta
eventuellt byta vikter och dreva, men de beror ju helt på föraren hur han vill att skotern ska ha för egenskaper och bete sig.

exakt exakt..förläng.sen testar du dig fram.. tror 440 drevningen kan vara riktigt kul på den mattan=)